"اکبر مشتی"دیگر شعبه ای ندارد!

يكشنبه ، 12 شهریور 1391 ، 11:31

هم اکنون بستنی‌فروشی‌های متعددی در شهرهای معروف جهان مانند لس آنجلس، پاریس، کلن و ... با نام و اعتبار اکبر مشتی مشتریانشان را حفظ می‌کنند!

اكبر مشتي اولين كسي بود كه در ايران بستني فروشي داشت. نام وي حتي در لس آنجلس و پاريس معروف شده بود. نام واقعي او اكبر مشتي ملايري بود كه در سال 1257 هجري شمسي متولد شد. اكبر براي يافتن شغل از روستا به شهر رفته بود وي قبل از اينكه به شغل بستني فروشي بپردازد شغلهاي مختلفي را تجربه كرده بود.

او از شمال شكر و چاي مي خريد و به تهران براي فروش مي آورد. وي در سن 20 سالگی با فردي بنام محمد ريش آشنا شد. محمد ريش با درباريان مظفرالدين شاه ارتباط نزديكي داشت لذا اولين بار اكبر مشتي از طريق محمد ريش با بستني هايی كه توسط درباريان مصرف مي شد آشنا شد.
پس از به قدرت رسيدن رضا خان محمد ريش و اكبر مشتي ملايري اولين فروشگاه بستني خود را در ايران داير كردند.

 


آنها بستني فروشي خود را كنار راه آهن تهران در سال 1318 راه اندازي كردند. دو سال بعد محمد ريش از شراكت در اين كار جدا شد و كار را رها كرد ولي اكبر مشتی به ادامه فروش بستني اصرار و پافشاری داشت.

بستنی های او خیلی زود جای خود را در بین تهرانی ها و بعد در سراسر کشور باز کرد. خیلی از صاحب منصبان و مشاهیر زمان برای خوردن بستنی اکبر مشتی سختی راه را به جان می خریدند و درمغازه او حاضر می شدند.

از آنجا که اولین ها خیلی مهم هستند، ایرانی ها بستنی را با نام اکبرمشتی شناختند و همواره دنبال طعم خوش بستنی اکبر مشتی اند.

اكبر مشتي ملايري بيش از 90 سال عمر كرد و بدليل مشكلات كليوي در سن 92 سالگي در گذشت. روزنامه هاي عراقي و پاكستاني خبر مرگ او را منتشر كردند.

يك ديپلمات پاكستاني يك ستون در مورد بزرگداشت اكبر مشتي در روزنامه نوشت.اكبر مشتي بخاطر اينكه به شغلش خيلي علاقمند بود فرصتی برای ازدواج نیافت و لذا فرزندي هم نداشت.


در آن زمان قيمت بستني بسيار با كيفيت اكبر مشتي هر كيلوگرم تنها 3 قران بود. هنوز علي رغم ماشيني شدن توليد بستني نام اكبر مشتي بر سر زبان‌هاست. نام بستنی‌های اکبر مشتی در زمان حیات خودش، حتي در لس آنجلس و پاريس هم معروف شده بود.

هم اکنون بستنی‌فروشی‌های متعددی در شهرهای معروف جهان، با نام و اعتبار اکبر مشتی در حال فروش محصولات تابستانی خود هستند.البته صاحبان این فروشگاه ها اغلب ایرانی های مهاجری اند که مشتری های ایرانی و غیر ایرانی را با نام اکبر مشتی جذب می کنند.

 

بستنی خوراکی نیست یک فرهنگ است!

این روزها خریدن بستنی به یکی از کارهای روزمره تبدیل شده است؛ به چیزی شبیه یک آیین ایرانی – تابستانی! یا حتی یک کار گروهی و دسته جمعی شهری؛ بهانه‌ای برای تفریح و شهرگردی عصرهای تابستان!


بستنی‌فروشی‌ها در تهران دارند به یک جور پاتوق تبدیل می‌شوند، جایی برای محقق شدن قرارهای قبلی، اولین دیدارها و در بعضی موارد هم دیدارهای رسمی!!!

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► ثروتمندترین زن جهان نه خواننده است، نه بازیگر
فیس بوک به جنگ لایک های تقلبی می رود ◄

مطالب مرتبط
بنر