وقتی عزیزانمان بیکار می شوند...

سه شنبه ، 21 شهریور 1391 ، 11:17

جوانان چه می خواهند؟ مسکن، تشکیل خانواده، تامین مالی، آرامش، استقلال و... اما همه این ها در گرو تحقق یه امر است. پیدا کردن شغل

شغل مناسب نخستین قدم برای تحقق اهداف و آرزوهای هر جوانی است. کاری که آن را دوست داشته باشی و از قبل آن روزی حلال کسب کنی منتهای آرزوی هر انسان عاقلی است. چون به صورت معمول پول از آسمان نمی بارد اگرچه برای بعضی ها از پایین به بالا هم باریده!!!

اما نقطه مقابل اشتغال، بیکاری است که آفت های بسیاری به همراه دارد. این امر واضحی است که بر هیچ کس پوشیده نیست اما آیا می دانید جوانان بیکار چه حسی دارند؟

حسین که یک فارغ التحصیل بیکار یا بهتر است بگوییم در جستجوی کار است در پاسخ خبرنگار ما در این خصوص گفت:" احساس سربار بودن بدترین حسی است که وقتی بیکار هستی به سراغت می آید. هر لقمه غذایی که می خوری با این تصور است که برای آن هیچ زحمتی نکشیدی و این غذا را به کامت تلخ می کند."

وی افزود: " برخورد افراد در قبال بیکاری متفاوت است . برخی در مقابل بیکاری بی تفاوتی را در پیش می گیرند و سعی می کنند بی خیال باشند. برخی به اصطلاح خود خوری می کنند و به لاک خود پناه می برند و نهایتا عده ای هم تلاش می کنند کار مناسب بیابند."

شیرین که پیشتر دریک شرکت بیمه مشغول به کار بوده و این روزها به دلیل تعدیل نیروی شرکت بیکار شده می گوید: " وقتی کار داری هر روز صبح که از خواب برمی خیزی برنامه و کاری برای انجام داری در واقع این امر انگیزه ات می شود برای برخواستن و دل کندن از خواب شیرین صبح. قدرش را نمی دانی تا وقتی که بیکار می شوی آنوقت است که می فهمی چه را از دست داده ای"

بیکاری چه بخواهیم و چه نخواهیم ممکن است در هر مقطع از زندگی به سراغ همه ما بیاید. آنچه انسان ها را از یکدیگر متمایز می کند نحوه مقابله با این وضعیت و احساسات منفی است که در این زمان گریبانگیر هر انسانی می شود.

برخورد افراد با بیکاری نزدیکانشان چیست؟

برخی پدر و مادر ها وقتی یکی از فرزندانشان خانه نشین می شود معمولا بعد از مدت کوتاهی خویشتن داری خود را از دست می دهند و نا دانسته به جای آب بر روی آتش ریختن به آتش استرس ها و ناراحتی های فرزندانشان خاکستر می ریزند.

این دقیقا همان کاری است که برخی از زوج ها هم در قبال بیکار شدن همسرشان انجام می دهند.

چرا این حالت به وجود می آید؟

وقتی همسر و یا فرزند شما تا ظهر در رختخواب می ماند. غذا و خوراکش نصف می شود میلی به حرف زدن ندارد و یا تمام روز را پشت کامپیوترش می گذراند آنوقت است که شما پس از چند روز کنترلتان را از دست خواهید داد!

به ویژه اگر تصور کنید که عزیزتان برای بهبود زندگی اش هیچ تلاشی نمی کند.

حتی حاضر نیست موهایش را شانه کند و یا دست و رویش را بشوید!

این حالت ها در افراد مختلف متفاوت است و برای همه افراد عمومیت ندارد. همانطور که خیلی ها در قبال  بیکاری برخورد مناسبی دارند و تلاش می کنند راه مناسب زندگی شان را بیابند برخی ها هم برخورد عکس می کنند.

چه باید کرد؟

شما می توانید دو برخورد پیش بگیرید اول اینکه بی تفاوت باشید و بگذارید تا عزیزتان خودش راهش را پیدا کند و برای آینده اش برنامه ریزی کندیا اینکه تلاش کنید تا برای پیدا کردن مسیر کمکش کنید. در هر دو این حالت ها بهترین کاری که می توانید بکنید این است که از سرکوفت زدن شدیدا بپرهیزید و تا جایی که می توانید اجازه ندهید احساس نگرانیتان را منتقل کنید.

بیان جملاتی با این مضمون که تو مقصر وضعیت موجودت هستی، تو مهارت های لازم را نداری، بیکاری حق توست و اینکه تو هیچ چیز نمی شوی همانقدر خطر ناک است که بگوییم، دیگران شعور درک توانایی های تو را ندارند، همه جا پارتی بازیست و دیگران حق تو را خورده اند!

اگر اهل قضاوت کردن هستید و احساس می کنید نمی توانید مفید باشید لااقل زخم زبان نزنید. باشید، فقط باشید. همین حضور شما باعث دلگرمی خواهد بود لازم نیست چیزی بگویید. تلاش کنید امید و انگیزه بدهید و عزیزانتان را به افزایش مهارت ها و تخصصشان تشویق کنید و در عین حال به آنها انگیزه بدهید تا در پی یافتن شغل مناسب گام بردارد.

این نیز بگذرد، دیر یا زود روزهای سخت به پایان می رسد و نوبت شادی ها فرا می رسد اما آنچه می ماند و هرگز از ذهن ها پاک نمی شود نحوه برخورد و مقابله شما با دیگران است به ویژه در سختی ها.

شهرزاد کیافر

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► یادبودی پر خرج برای 11 سپتامبر
5 روش برای اینکه احساس قدرت کنید ◄

مطالب مرتبط
بنر