تکنولوژی در خدمت توسعه کسب و کار

چهارشنبه ، 5 مهر 1391 ، 13:43

هر از گاهي فناوري جديدي ظهور و  زندگي را براي مردمان سهل‌تر کرده و با خود کسب‌و‌کارهاي جديدي را به ارمغان آورده است که هرکدام از اين کسب‌و‌کارها، دوران فراز و نشيب مخصوص به خود را داشته‌اند. برخي از آن‌ها در طول زمان با فناوري جديد ديگري جايگزين شده و برخي ديگر نيز کم رونق‌تر به حيات خود در کنار فناوري جديد ادامه داده‌اند.

هر فناوري جديد با خود فرهنگي جديد همراه آورده است و به عبارت ديگر در کنار هر فناوري نوين، فرهنگ‌سازي نويني نيز رخ داده است.

يکي از فناوري‌هاي جديدي که در سال‌هاي اخير در کشور ما سعي در تسهيل زندگي روزمره مردم داشته فناوري پرداخت الکترونيکي است.


اين فناوري سعي دارد با ايجاد سهولت در معاملات روزمره و افزايش امنيت و کاهش مخاطرات ناشي از حمل و نگهداري پول نقد به عنون ابزاري براي ساماندهي هزينه‌ها و انضباط اقتصادي از مشکلات روزمره بکاهد و براي توسعه آن اقداماتي نيز در سال‌هاي دور و نزديک انجام شده است .

در‌حال‌حاضر به جرات مي‌توان ادعا کرد که اين کسب و کار وارد دوران رشد و شکوفايي خود شده است و بازيگران متعددي در اين عرصه به سهم خود نقش ايفا کرده و باعث رونق آن شده‌اند.


اما بدون‌شک رونق فناوری در بهبود فضای کسب‌وکار جامعه نیز تاثیر شگرفی داشته است. تا جایی که براساس آمار، بیش از 70درصد خریدو‌فروش‌های صورت گرفته در سطح جهان با استفاده از فناوري پرداخت الکترونيکي صورت گرفته است.

در این میان پايانه‌فروش (POS) با توجه به ویژگی‌های منحصربفرد خود جایگاهی ویژه در این عرصه به خود اختصاص داده است. پايانه‌هاي فروش باعث سرعت‌دهي و اطمينان‌بخشي در انجام معاملات و صرفه‌جويي در هزينه‌هاي ملي بابت امحاء اسکناس‌هاي فرسوده، رونق تجارت الکترونيک، افزايش ضريب امنيت و ايمني مردم به خاطر بي‌نيازي از حمل پول نقد، کاهش چشم‌گير مراجعه مردم به شعب و دستگاه‌هاي خودپرداز و غیره مي‌شود.


POS چیست


پایانه‌فروش یا کارتخوان (POS) دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ای به سیستم بانکی، امکان انتقال خودکار مبلغ خرید از حساب فروشنده را فراهم می‌کند. پایانه‌های فروش علاوه بر امکان پرداخت دارای عملکردهای مختلفی از جمله پرداخت قبوض، شارژ سیم‌کارت، اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه است که صاحبان آن را از مزایای شعبه کوچک بانکی برخوردار می‌کند.

مزایای استفاده از پایانه‌ فروش الکترونیکی

پایانه‌های‌فروش از ابزارهای مهم در نظام اقتصادی مدرن محسوب می‌شوند. ابزاری که در بازار سنتی ما با کم‌توجهی مواجه شده و کاربرد قابل توجه آنها مورد استقبال عموم قرار نگرفته است. البته بخشی از این کم‌توجهی ناشی از ضعف فرهنگ‌سازی و کم‌اطلاعی شهروندان از کاربرد و مزایای این دستگاه است اما بخش دیگر به دلیل ناهماهنگی‌های سیستم اقتصادی کشور در استفاده از فناوری‌های نوین اقتصادی و شیوه‌های بهره‌برداری از آن است.


اما این دستگاه نیز همانند بسیاری از اختراع‌های بشری به تدریج با تکامل روبرو شده است. هرچند در نسل نخست پایانه‌های فروشگاهی، تنها پرداخت وجه و خريد از طريق کارت های بانکی امکان پذیر بود. اما نسل جدید و امروزی این دستگاه، داراي عملکردهای مختلفی است که هم دارنده و هم پذيرنده کارت را از مزايای يک شعبه کوچک بانکی برخوردار می‌کند. اعلام موجودی، دريافت صورتحساب خريدار و فروشنده، پرداخت قبوض شهری و خرید شارژ تلفن همراه از آن جمله است.


اما نسل جدید دستگاه های POS برخلاف نمونه‌های پیشین آن، بدون نیاز به خطوط تلفن شهری کار می‌کند. این دستگاه، به وسیله یک عدد سیم کارت تلفن‌همراه، به شبکه GPRS، WiFi یا BlueTooth متصل شده و از آن طریق، با مرکز ارتباط برقرار می‌کند.


با استفاده از پایانه‌های فروش بی‌سیم (Mobile POS)، در هر مکان و هر زمان، می‌توان وجه خرید را به حساب فروشنده انتقال داد. این محصول که در طول یکی دو سال اخیر استفاده از آن رشد شتابانی گرفته است، دارای ویژگی‌ها و مزایای ویژه‌ای است که از‌آن جمله می‌توان به:


•    قابل حمل بودن دستگاه و عدم محدودیت مکانی
•    سرعت بالای تراکنش
•    قابلیت استفاده از باطری شارژی با عمر بالا
•    امکان تعریف تا 8 شماره حساب متفاوت یک بانک روي یک دستگاه كارتخوان و غیره

اشاره کرد.

علیرضا سمیعی

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► 7 ایرانی موفق در هالیوود/ عکس
این وسائل را تا 5 سال دیگر در هیچ دفتر کاری پیدا نمی کنید! ◄

مطالب مرتبط
بنر