بازیگران اصلی بازار ارز و آنچه که نمی دانیم؟

چهارشنبه ، 12 مهر 1391 ، 11:40

درست همان زمانی که داد وستد ،جای مبادلات پایاپای را گرفت و واحد های پولی در دنیا شکل گرفتند عده ای مشغول سنجش عیار سکه ها و تبدیل سکه های گوناگون شدند.

به گزارش خبرنگار بانکی دات آی آر، به این ترتیب صرافی تبدیل به پیشه عده ای از انسان ها شد و صرافی ها پا گرفتند. آنها در عین تبدیل پول وظیفه جابجایی پول از نقطه ای به نقطه دیگر از جهان را هم انجام می دادند.

تصاویر مربوط به وضع این روزهای بازار ارز است

در اروپا صرافی از بازار مکاره ! شروع شد اما داستان ایران شکل دیگری داشت. در دوره هخامنشی کار صرافان رونق بسیار بسزایی داشت. در طول تاریخ صرافان جدی، همواره به امانت داری مشهور و در میان مردم از احترام ویژه ای برخوردار بوده اند.

صرافان ایرانی همواره مدعی بوده و هستند که در فراز و نشیب های مختلف ایران به تعهدات خود عمل کرده و تعهداتشان را به بهترین شکل انجام داده اند!!

 

کار اصلی صرافی ها انجام امور اقتصادی در بازار ارز است. بازار ارز بازار خرید و فروش و تبدیل ارزهای مختلف است و کار صرافان هم تبدیل ارزهای مختلف در ازای دریافت مبلغی در ازای ارائه خدماتشان است.

سود اصلی صرافان زمانی بیشتر می شود که با افزایش و کاهش قیمت ها بر بازار سوار شده و از ما به التفاوت قیمت ها سود می کنند. تا اینجایش قوانینش مثل سایر واسطه گری هاست با این تفاوت که ریسک بالایی دارد و صد البته منفعت فراون مخصوصا اگر در ایران باشی و ارز دولتی بگیری و به نرخ آزاد آبش کنی!!!

 

بانک ها مقصرند

البته از حق که نگذریم صرافان ایرانی رقبای قدری دارند که همان بانک ها هستند که از نوسانات بازار سود های کلان می کنند در حالی که در هیچ جای دنیا بانک ها در این امور وارد نمی شوند.

به این شکل بازار ارزی کشور از بنیان، ساختار نامناسبی دارد و مستعد ایجاد بیماری است. شرایط کنونی و تحریم های شدید از یک سو و ضعف مدیریتی و به قول برخی کارشناسان تصمیم گیری های شدید هم برشدت بیماری افزوده و بیمار بازار ارز را محتضر کرده است!

البته در این شرایط بهترین راهکار را هم مسئولان در کوتاه کردن دست صرافی ها و ورود مستقیم به بازار یافته اند!!

بورس ارز وخارج کردن راه اندازی آن از دستور کار هم نمونه ای از این تلاش هاست.

هرچه که هست الان مشخص است علارغم وعده های تکراری مسئولان، وضع بازار ارز خوب نیست و بیش از همه مصرف کنندگان هستند که از این وضع نا بسامان ضرر می کنند.

درحالی که مدیران و دست اندار کاران این حوزه تقصیر ها را به گردن یکدیگر می اندازند.

در آخرین اخبار آمده است:  صرافان تهران، امروز به نشانه اعتراض از هرگونه خرید و فروش ارز خودداری کرده و در برابر موضع گیری انفعالی برنامه ریزان اقتصادی واکنش نشان دادند‌./تحصنی در كار نیست.

شهرزاد کیافر

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

 

 

 

 

► زاکربرگ: هر روز همون تی شرت را می پوشم!
اگر نمی توانید خود را با فضای یک گروه وفق دهید حتما بخوانید ◄

مطالب مرتبط
بنر