چرا انسان های موفق معدودند؟

شنبه ، 29 مهر 1391 ، 11:57

هرکدام از ما مهارت و توانایی مخصوص به خودمان داریم و حتما در یک زمینه خاص قابلیت پیشرفت و موفقیت را داریم اما از بین تمام مردم کره زمین تنها به تعداد معدودی موفق می گویند و ایشان را دارای موفقیت می خوانند.

به گزارش بانکی دات آی آر، اگر چه شرایط محیطی و عوامل خارجی در موفقیت فرد بی تاثیر نیست اما به اعتقاد اغلب کارشناسان آنچه از یک فرد، انسانی موفق می سازد در درونش وجود دارد و عوامل خارجی کمتر می توانند مانع این روند شوند.

در این گزارش تلاش شده برای این پرسش که چرا موفقیت برای عده معدودی میسر می شود و بقیه از دستیابی به آن باز می مانند پاسخی بیابیم.

1.تعریف نادرست از موفقیت

موفقیت و خوشبختی اهداف غایی انسان هاست اما عملا تنها تعداد معدودی برای آن تعریف مشخصی دارند و دقیقا می دانند چه زمانی موفق خواهند بود، در حالی که سایرین فقط می خواهند موفق باشند. همین!

تعریف داشتن و مشخص کردن اهداف در دستیابی به آن بسیار موثر است مثلا اگر بگوید می خواهم یک خانه مبله در خیابان... بیش از 500 میلیون وجه نقد در بانک،یک خودرو ... داشته باشم راحت تر به آن می رسد تا زمانی که فقط به دنبال موفقیت باشد.

این تعریف برای هر فردی می تواند متفاوت باشد. شاید موفقیت از نظر فرد دیگری این باشد که زمانی موفق خواهد بود که موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه هاروارد شود.

مهم این است که دقیقا بدانیم چه می خواهیم.

2. توانمندی هایمان را نمی شناسیم و باور نداریم

اغلب ما برای شناخت مهارتهایمان نیاز به تایید دیگران داریم و معمولا آنچه دیگران درباره ما می گویند را ملاک قرار می دهیم. این امر باعث می شود که کمتر از توانایی های خودمان تصویر واقعی ای داشته باشیم.

این در حالیست که خودمان و  کارشناسانی که در زمینه مورد نظر ما مهارت دارند باید تشخیص بدهند که ما در کاری مهارت داریم و یا نه. این چیزی است که اغلب افراد موفق به آن رسیده اند "خود باوری". پس لطفا کاری نداشته باشید که خاله و عمه شما چه نظری دارند!

3. کم طاقتی و بی صبری

حتما تا به حال شنیده اید که ادیسون برای اختراع برق و لامپ رشته ای چندین بار آزمایش کرد و شکست خورد. یک تفاوت اساسی موفق ها با سایرین تحمل و صبر زیادی است که دارند و این امر مانع می شود تا سریع تسلیم شوند در حالی که اغلب ما تا به بن بست می خوریم یا راهمان را کج می کنیم و یا عقب گرد می کنیم . به عبارت دیگر ساده ترین راه را برمی گزینم.

4. ریسک پذیری کم

آدم های موفق معمولا قدرت ریسک پذیری بالایی دارند و یا دست کم ریسک پذیریشان از سطح عادی جامعه بیشتر است. اگرچه بی گدار به آب زدن دور از عقل سلیم است اما تا به آب نزده باشی نمی توانی شنا را یاد بگیری و به تو شناگر نخواهند گفت.

5. نداشتن رویا و آرزو

آدم های موفق همیشه بهترین و کامل ترین چیزها را می خواهند و به کمتر از آرزوهایشان رضایت نمی دهند در حالی که بسیاری از آدم ها حتی از این که به خیلی خواست ها یشان فکر کنند هم می ترسند و دستیابی به آنها را غیر ممکن می دانند.

اگر چه مدتهاست فرهنگ قناعت در جامعه ما ترویج می شود که بد هم نیست اما اگر ما نخواهیم به بیشتر از آنچه داریم برسیم و اگر آرزوهای بزرگ نداشته باشیم چطور به خود باوری برسیم و درجهت تحقق اهداف بزرگمان گام برداریم. سوالی که مدت هاست مسکوت مانده و خیلی ها را بین رفتن و ماندن سرگردان کرده است.

6. حسادت

انسان های موفق در عین اینکه به شدت اهل رقابت و مبارزه اند و برای دستابی به اهدافشان به آب و آتش می زنند اما خودشان را مشغول حسرت زندگی دیگران خوردن و حسادت به داشته های دیگران نمی کنند بلکه همیشه در پی آن هستند که سهم خود را در زندگی بدست آورند.

می دانند که کاستن سهم دیگران چیزی به داشته های آنان نمی افزاید در حالی که خیلی از ما این حقیقت را فراموش کرده ایم.

7.مشاور نامناسب

مشورت حسن های فراوانی دارد اما خیلی وقت ها برای مشورت در مورد یک امر حیاتی با کسی مشورت می کنیم که هیچ آگاهی در این خصوص ندارد. او هم به جای اینکه بگوید مهارت لازم را ندارد کلی راهکار به ما ارائه می کند و خوب نتیجه اش هم که معلوم است!

8. راه نامناسب

بسیاری از افراد تمام مشخصاتی که یک فرد موفق باید داشته باشد را دارند اما موفق نمی شوند دلیلش هم روشن است چون مسیر مناسب را نمی پیمایند و یا بدتر اینکه از ابتدا هدف اشتباه را برمی گزینند.

9.حساب کردن روی عوامل بی تاثیر

خیلی از ما در یک اشتباه محاسباتی که ناشی از آگاهی کم ما در خصوص هدفمان است بر مساعدت و همراهی عوامل و افرادی حساب می کنیم که اصلا در آن مورد خاص نمی توانند کمکی به ما بکنند.

10. عوامل محیطی

گاهی هم عوامل محیطی دسترسی ما به هدفمان را به طور موقت یا دائمی با دشواری مواجه می کنند. که البته انسان های موفق همیشه این عوامل را دور می زنند هرچند به سختی .

شهرزاد کیافر

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

 

► چه کسانی سایت‌ها را فیلتر می‌کنند؟
یک کتک به ازای هر بار لاگین به فیس بوک!! ◄

مطالب مرتبط
بنر