آیا فروشگاه داران به زودی POS هایشان را جمع می کنند؟!

شنبه ، 11 آذر 1391 ، 12:26

اگرچه ممنوعیت انتقال وجه آنی از طریق بانک ها تکذیب شد اما اتفاق جدیدی در بانکداری الکترونیک کشور به وقوع پیوسته که به بحث روز کارشناسان تبدیل شده و نگرانی هایی را هم در بین دارندگان پایانه های فروش ایجاد کرده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، طبق دستور بانک مرکزی بانک های کشور به تدریج به شبکه شاپرک می پیوندند و این به معنای بروز تغییراتی در پرداخت الکترونیک آنهاست.

با ورود پایانه های فروشگاهی بانک ها به طرح شاپرک، از این پس فرآیند تسویه با پذیرندگان که پیشتر به صورت آنی صورت می­ پذیرفت، با استفاده از بستر سامانه پایا و به تناسب نزدیکی زمان انجام تراکنش به سیکل­ های سامانه مزبور (در 7سیکل سامانه پایا)انجام می گیرد.

زمزمه هایی هم شنیده می شود که در آینده کارمزد1.5 درصد برای هر تراکنش در نظر گرفته خواهد شد. به این ترتیب بیم آن می رود فروشگاه داران که به دلیل وجود مشوق های مختلف به سوی بانکداری الکترونیک گرایش یافته بودند دستگاه های POS خود را پس بدهند!

البته یک دیدگاه خوشبینانه هم وجود دارد که برخی کارشناسان طرفدار آن اند. آنها بر این عقیده اند که مبادلاتی که از طریق پایانه های فروشگاهی انجام می شود آنقدر ضروری نیستند که تاخیر دو ساعتی لطمه ای بر آنها وارد کند و در تمام دنیا برای کاهش فرایند بروکراسی پرداخت ها در چند مقطع زمانی مشخص انجام می گیرد.

شاید هم بانک مرکزی پس از مشاهده افزایش استفاده مردم از بانکداری الکترونیک و عادت کردن مشتریان به انجام این نوع پرداخت به این نتیجه رسیده باشد که مشوق کافی است و الان زمان لازم برای بهره برداری از این شرایط و درآمد زایی است!!!

 

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

**********************

 

► پنج اشتباه بزرگ که زندگی آنلاین تان را بر باد می دهد
برنامه تازه گوگل برای یافتن آنچه در گوگل جستجو نمی شود ◄

مطالب مرتبط
بنر