وقتی بانک مرکزی روی بانکداری الکترونیک دست می گذارد!

دوشنبه ، 13 آذر 1391 ، 10:07

بانکداری الکترونیک و ترویج آن طی سالهای اخیر یکی از سیاست های کلان اقتصادی دولت بوده و در این راستا اقدامات مثبت و البته منفی زیادی صورت گرفته است.

به گزارش بانکی دات آی آر، یک زمان برای ترویج پرداخت قبوض از طریق الکترونیک برای واریز های مستقیم در بانک ها کارمزد در نظر گرفتند، زمانی آگهی های چند صد میلیونی آموزشی ساختند و یک وقت هم گفتند پول نقد حاوی مقدار زیادی میکروب است و عامل بیماری هاست.

حال که مردم، فروشندگان و دست اندرکاران بخش خصوصی پس از تلاش های زیاد تا حدی به سوی بانکداری الکترونیک رو آورده اند و کم کم دارند از مزایای آن بهره می برند بانک مرکزی قوانین جدیدی تصویب کرده که به نظر عجیب می آید.

براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، خدمات پذیرندگی پایانه‌های فروش فیزیکی بانک‌ها (غیر شاپرکی) در مرکز شتاب از 15 آذر با محدودیت‌های جدید روبرو می‌شود و پردازش تمامی تراکنش‌های خرید بیش از 150 میلیون ریال قطع می‌شود.
بر این اساس پردازش تمامی تراکنش‌های خرید بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال نیز قطع خواهد شد



از آنجایی که بصورت میانگین روزانه هفت میلیون بار از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی (POS) در کشور استفاده میشود که مجموع این تراکنش رقمی بالغ بر روزانه پنج هزار میلیارد تومان است، مشکلات سیستم جدید خود را در قالب اختلال عملکرد تراکنشهای الکترونیک نشان میدهد

براساس این گزارش انتقال آنی وجه از حساب خریدار به‌حساب فروشنده به‌صورت کارتی متوقف شده و واریز به‌حساب مقصد در هفت مقطع زمانی صورت می‌گیرد و از آنجایی که  این تأخیر زمانی منجر به عدم‌اعتماد میان خریدار و فروشنده خواهد شد، که اثر آن در افزایش تقاضای پول نقد از بانکها و دستگاههای عابر بانک قابل مشاهده خواهد بود و از آنجایی که دستگاههای عابر بانک نیز با محدودیت های پرداخت روزانه مواجه هستند، این روند باعث کاهش رونق تراکنشهای الکترونیک خواهد شد.

از سوی دیگر بانک ها برای جذب مشتری بیشتر و البته رقابت با سایرین بسته های تشویقی متعددی برای دارندگان دستگاه های کارتخوان در نظر گرفته اند که با اجرایی شدن دستور العمل جدید عملا این بسته ها هم بی فایده بوده و بی اعتبار خواهند شد.

جالب است بدانید در همین شرایط کنونی هم وضعیت پرداخت الکترونیک کشور چندان مطلوب نیست و در مقایسه با بسیاری از کشور های پیشرفته و حتی در حال توسعه میزان تراکنش های بانکی کشور رقم بسیار ناچیزی است.

حال باید دید ادامه این روند چه نتایجی برای بانکداری الکترونیک کشور به همراه خواهد داشت.

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

**********************

► درقاب تصویر/شرکت"فیروز" تنها کارخانه معلولان ایران
اینفوگرافی/ آنچه از ایمیل نمی دانیم ◄

مطالب مرتبط
بنر