آنچه ناسا از آنالیز خاک مریخ به دست آورد

چهارشنبه ، 15 آذر 1391 ، 10:08

دانشمندان ناسا  پس از اینکه برای اولین بار بررسی های کاملی را روی خاک مریخ انجام دادند، اعلام کردند که کنجکاوی توانسته ردی از آب، گوگرد و کلر در خاک این سیاره پیدا کنند، هر چند هنوز مطمئن نیستند که این مواد متعلق به این خاک باشد.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، این نتایج، حاصل بررسی یکی از بزرگترین تجهیزات مورد استفاده در مریخ به نام "آنالیز نمونه در مریخ" یا SAM است که نمونه های به دست آمده از شن و ماسه، سنگ و جو مریخ را تجزیه و تحلیل و مشخص می کند که چه نوع مواد شیمیایی و مواد معدنی در آنها وجود دارد.

پل میهافی، مدیر SAM به خبرنگار گفت: " هنوز هیچ تشخیص قطعی از مواد آلی به دست نیامده است."

این صحبت آقای میهافی به این معنی نیست که تلاش ناسا بی ثمر بوده است، بلکه منظور این است که مواد آلی موجود در خاک مریخ نشانه های از حیات هستند، اما دانشمندان درصدد این هستند که مطمئن شوند این مواد از اصل متعلق به خاک مریخ هستند و کنجاوی آنها را از زمین همراه خود نبرده است.

دانشمندان توانسته اند کربن در خاک مریخ کشف کنند که کشف مهمی به شمار می آید، اما هنوز مطمئن نیستند که از زمین آمده یا مربوط به خود مریخ است.

کربرن هم مثل آب و منبع انرژی از عناصر حیاتی برای ادامه حیات بشر است که تا وجودشان در خود مریخ برای دانشمندان به اثبات نرسد، خبری از زندگی در مریخ نخواهد بود.

گران‌قیمت‌ترین، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مریخ‌نوردی که ناسا تاکنون برای کاوش سیارهٔ مریخ به‌ سوی آن فرستاده است، ساعت 10 صبح دوشنبه 16 مرداد، به وقت ایران، بر سطح مریخ فرود آمد تا دوران جدیدی از کاوش مریخ آغاز شود.

ماموریت کنجکاوی عظیم الجثه و پیشرفته کماکان در مریخ ادامه دارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

**********************

► 5 عادت که حال هر روزتان را بهتر می کند
گزارش/میزان بالای چک‌های برگشتی نشان چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر