6 راهکار برای اینکه تصمیمات قابل اجرای بهتری بگیرید

سه شنبه ، 12 دی 1391 ، 09:07

بسیاری بر این باورند که در کنترل و مدیریت خودشان ضعف دارند و دچار مشکلات عدیده ای هستند،  تصمیم گیری و تصمیم سازی برایشان سخت است و اراده انجام هیچ کاری را ندارند.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، افزایش  قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی و تقویت نیروی اراده، آرزویی است که بسیاری از افراد آن را تنها در حد یک رویا می پندارند و گمان می کنند هیچ راهی برای آن وجود ندارد، حال آنکه به شدت در اشتباه هستند.

در این گزارش از روش هایی صحبت به میان می آید که در بهبود وضعیت تصمیم گیری و اراده شما نقشی کلیدی ایفا می کنند

 

1. دنبال "بهترین" گزینه نباشید، چون فقط وقتتان تلف می شود

وقتی برای تصمیم گیری این پا و آن پا می کنید، آنهم به بهانه اینکه منتظر یا به دنبال یافتن بهترین گزینه هستید، بهتر است در جریان باشید که تنها وقت خود را تلف می کنید، چرا که بهترین گزینه هدیه ای آسمانی نیست که از بالا برای شما به پایین پرت شود و این خود شما هستید که با تصمیمی درست و دست روی دست نگذاشتن می توانید بهترین تصمیم های اجرایی را بگیرید.

2. فکر نکنید که می توانید ذهن دیگران را بخوانید

این را بدانید که هر گاه سعی کنید بفهمید دیگران راجع به شما چه فکر می کنند و به سخن دیگران ذهن دیگران را راجع به خودتان بخوانید، راه اشتباهی رفته اید. تصویری که شما از ذهن دیگران در ذهن خود می سازید، با آنچه آنها راجع به شما فکر می کنند، بسیار متفاوت است و همین امر منشا بسیاری از تصمیمات اشتباه می شود.

3. مثل کارشناسان هواشناسی فکر کنید

کار کارشناس هواشناسی "پیش بینی" است و اصل و اساس پیش بینی هم "احتمال" است. اگر بخواهید همچون کارشناسان هواشناسی از چیزی غافلگیر نشوید، همه جور احتمالی را در نظر بگیرید تا در صورت برزو هر یک از آنها بتوانید بهترین واکنش را نسبت به آنها نشان دهید.

4. آدم ها آنقدرها هم که شما فکر می کنید، دانسته ندارند

دیگران را داناتر و آگاه تر از خود دانستن به خودی خود تقلید را به دنبال دارد و تقلید کردن هم معمولا نتیجه خوشایندی ندارد. اینکه به دیگران بی چون و چرا اعتماد کنید و بگویید چون فلانی است پس حرفش درست است، معمولا نتیجه نمی دهد و باعث مردن خلاقیت و ایده پردازی و در نهایت شکست می شود.

5. یک دقیقه چشم های خود را ببندید

کمی عجیب به نظر می رسد، اما حتما جواب می دهد. چشم هایتان را که می بندید به خودی خود از جهان اطراف تا حد زیادی کنده می شوید و تمرکزتان بیشتر می شود و در نتیجه با آرامش بیشتری می تواند تصمیم گیری کنید.

6.  تنها چیزی که می خواهید بشنوید را تایید نکنید

این همان خودرای بودن است که فقط حرفی را بشنوید و تایید کنید که دوست دارید بشنوید. نظرات مخالف هر چه که باشند و هر چقدر هم که به مذاق شما خوش نیایند، به هر صورت نظر هستند و در جایگاه خود محترم و خیلی وقت ها می توانند به شما بزرگترین کمک ها را بکنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► ۶ عادت آدم‌ های به‌ یاد ماندنی
اعلام پرسرچ ترین کلمات در ویکی پدیا فارسی ◄

مطالب مرتبط
بنر