خرید، یک بیماری تمام ایرانی!

يكشنبه ، 24 دی 1391 ، 09:54

شرایط ناپایدار اقتصادی، تورم، تحریم ها و... بحث های روز اقتصاد کشور است . همه شکایت می کنیم اما از یک چیز نمی توان گذشت: خرید.

بیماری خرید مشکلی است که بسیاری از خانواده های ایرانی با هر وضعیت مالی با آن دست به گریبان اند. بسیاری از افراد از وضعیت بد مالی شان گلایه می کنند اما باز سر ماه که می شود سبد خریدشان پر از چیزهایی است که هیچ نیازی به آن ندارند. یک شادی زود گذر که شاید آخر ماه با گریه همراه شود!!

بیماری خرید چیست؟

هنگامي كه فرد با تمايل مقاومت ناپذير خريد كردن مواجه می شود، فعاليتي نظير قدم زدن (بدون همراه بردن كيف پول) برایش غیر ممکن می نماید. به معنای واقعی کلمه عاشق خرید کردن است و به هیچ وجه نمی تواند از آن دست بکشد احتمالا دچار بیماری خرید است.

عده ای بیماری خرید را محصول نظام سرمایه داری و جهان غرب می دانند . این در حالیست که در جامعه های شرقی به دور از نظام سرمایه داری هم تمایلات بالا به خرید روز به روز درحال رشد است.

صف های طولانی موجود در کشورهای جنوب شرقی آسیا برای خرید جدید ترین محصولات اپل و یا صف های طولانی همین خیابان جمهوری خودمان برای خرید جدید ترین مدل گوشی های سامسونگ و ولع مهار ناپذیر برای دسترسی به جدیدترین تکنولوژی های روز جهان حکایت از دور شدن بسیاری از مسیر اعتدال دارد.

شاهد از غیب رسید

مشاهدات چند ساعته خبرنگار ما در یکی از مراکز خرید تازه تاسیس در پایتخت موید سیری ناپذیری برخی خانواده های ایرانی است. خانم میانسالی که چرخک خریدش پر از انواع کالاهای رنگارنگ است به خبرنگار ما می گوید: خانواده من سه نفر و نصفی جمعیت دارد، فرزند دوم من 2.5 سال بیشتر ندارد از این رو او را کمتر از بقیه حساب کردم درحالی که مخارجش در خیلی موارد از سایرین هم بیشتر است.

نیره خانم می افزاید: شغل شوهرم آزاد است و به این واسطه مثل کارمند ها درآمد ماهیانه ثابت نداریم هر روز بنا به روزی آن روز که خدا قسمتمان می کند خرید می کنیم. همه چیز گران شده اما نیازهای ما که کم نشده!

از او اجازه می گیرم تا خرید های آن روزش را باهم بررسی کنیم، با روی گشاده می پذیرد، لیست خرید روز این خانم خانه دار به این شرح است:

1. جعبه چهار تایی دستمال رولی دو بسته

2. شامپوی خانواده ... سه عدد

3. سفره یک بار مصرف دو رول

4. سبزی پاک شده بسته بندی دو بسته

5. سیب زمینی 7 کیلو

6. پیاز 5 کیلو

7. گوجه فرنگی 3.5 کیلو

8. سبزی آش 8 کیلو!

وقتی به لیست خرید ها نگاه می کنی ضروری به نظر می رسد اما به حجمشان که نگاه می کنی برمبنای تعداد اعضای خانواده بسیار زیاد است. وقتی علت را جویا شدم این خانم غیر از تغییر مداوم قیمت ها، عادت را عامل اصلی این روند خرید خود می دانست.

این تنها یک نمونه از مجموع  خرید هایی است که هر روز به این شکل انجام می شود.

خرید هایی چند برابر نیاز که بخش زیادی از آن درست مصرف نمی شود و به زباله دان سپرده می شود.خرید چندین و چند کیف در طول یک سال، چندین و چند کفش، وسایل منزل غیر ضرور مثل هسته گیر آلبالو!! و بسیاری از لوازم که در طول سال به تعداد انگشتان یک دست هم از آنها استفاده نمی شود در بسیاری از خانواده های ایرانی عمومیت دارد.

بسیار پیش می آید برای خرید کالای خاصی از منزل خارج می شویم و با چیز دیگری به منزل برمی گردیم!

راه حل

برای این بیماری راهکار های مختلفی از سوی کارشناسان ارائه شده تا شاید در این اوضاع دشوار بتوانید اوضاعتان را بیشتر سامان بدهید.در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1. وقتی در شرایط تعادل قرار دارید به خرید بروید. زمانی که ناراحت، خشمگین، افسرده و یا زیادی شاد هستید زمان مناسبی برای خرید نیست.

2.لیست خرید داشته باشید. هرگز بدون لیست چیزهایی که به آنها نیاز دارید به خرید نروید.

3.به زمانی که به خانه برمی گردید فکر کنید. به زمانی که خرید کرده اید و به خانه باز می گردید فکر کنید و احساستان را بررسی کنید. چون بعد از خرید پشیمانی سودی نخواهد داشت.

4. اولویت هایتان را مشخص کنید. برای نیازهایتان درجه و اولویت بندی قائل شوید تا همیشه ضروری ترین ها در اولویت باشند.

5. برای خود سرگرمی های جدید پیدا کنید. پاساژ گردی یکی از سرگرمی های رایج این روزهایمان شده که خیلی خرج برمی دارد! سرگرمی جدیدی پیدا کنید.

شهرزاد کیافر

منتخب اخبار بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

► وضعیت بازار رسمی و غیر رسمی خودروی کشور
سهام کدام بانک را بخریم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر