تفاوت نفت برنت دریای شمال با نفت اوپک در چیست؟!

دوشنبه ، 2 بهمن 1391 ، 07:48

 

ماده سیاه رنگی که از صخره ها می جوشید و به آن «روغن سنگ» می گفتند، برای سرخ پوستان آمریکا مصرف دارویی داشت و آن را شفابخش می دانستند. «پترولیوم» واژه ای لاتین و مشتق از «پترا» به معنای صخره و «اولیوم» به معنای نفت است.
این واژه با «اویل»، کم و بیش در یک معنا به کار می رود.
تولید تجاری نفت، نخست برای آن بود که شب را کنار زند و به خانه ها روشنی بخشد، اما رفته رفته با کشف دیگر خواص نفت، این هیدروکربور به کالایی استراتژیکی تبدیل شد که بدون عرضه مستمر و مداوم آن، ثبات و امنیت جهان به خطر می افتد.

"نفت برنت دریای شمال" از آن اصطلاحاتی است که روزانه حد اقل یک بار در هر یک از بخش های خبری بکار می رود، اما براستی شما چقدر با این اصطلاح آشنایی دارید؟

فرق این نفت با نفت اوپک چیست که شاخص معاملات تجاری شده است؟

دراین گزارش تلاش می کنیم شمارا با مفهوم دو اصطلاح نفت برنت و اوپک آشنا کنیم.

● نفت خام برنت
نفت خام برنت، یکی از شناخته شده ترین شاخص های نفت خام است که به عنوان مبنای قیمت گذاری بسیاری از انواع نفت خام در بازارهای جهانی به کار برده می شود. نفت خام برنت مخلوطی از نفت استخراج شده از شبکه برنت و «نینان» در دریای شمال است که از طریق شبکه خط لوله به پایانه نفتی «سالوم وو»؛ بزرگ ترین بندر صادراتی دریای شمال، در بریتانیا انتقال می یابد و در آنجا بارگیری می شود.

نفت برنت بزرگترین دسته از دسته‌بندی‌های نفت خام است. این نفت از دریای شمال استخراج می‌شود. از نفت برنت به عنوان مرجع برای قیمت‌گذاری دیگر انواع نفت‌ها استفاده می‌شود. دو سوم نفت دنیا بر اساس نفت برنت قیمت گذاری می‌شود. از این نفت به طور گسترده برای قیمت گذاری قیمت نفت خام در اروپا استفاده می‌شود.

اما اوپک ماجرای دیگری دارد و بیشتر اشتراکی است.

● نفت اوپک

سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک (OPEC)، یک کارتل بین المللی نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا است. مقر بین‌المللی اوپک از بدو تاسیس در سال ۱۳۳۹ در ژنو بود و در سال ۱۳۴۴ به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.

۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ کشورهای صادر کنندهٔ نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد.

این کشورها میزان عرضه نفتشان و همین طور قیمت نفتشان را به صورت مشترک تعیین می کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► همه شایعات اطراف اپل در سال 2013
10 راهکار برای راه یافتن شادی به زندگی ◄

مطالب مرتبط
بنر