دانشمندان آدم یک میلیون دلاری ساختند

شنبه ، 14 بهمن 1391 ، 08:47

دانشمندان با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی ها انسانی ساخته اند که اندام‌هایش را پروتزها و چیپ‌های پیشرفته تشکیل داده است. ساخت این مرد مصنوعی، نگرانی‌هایی را درباره سوء استفاده از این دستاورد علمی بشر ایجاد کرده است.

این مرد یک میلیون دلاری "رکس" نام دارد و دو دانشمند پیشرو در علم روبوتیک، ریچارد والکر و متیو گودن، سازنده آن هستند. این دو نفر، آخرین دستاوردهای ساخت پروتز را که میلیاردها دلار خرج آنها شده از بهترین آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های سراسر دنیا گردآوری کرده اند تا مرد مصنوعی را بسازند.

 

در این راه، آنها از مشورت دکتر برتولت مایر روانشناس سویسی استفاده کرده اند که بدون دست چپ متولد شده است. او از یک دست مصنوعی ۴۷ هزار دلاری استفاده می کند که پیشرفته ترین نوع پروتز محسوب می شود. اما با پیشرفت تکنولوژی، به‌زودی این دست مصنوعی کهنه و عقب مانده به نظر خواهد رسید.

شعاع حرکتی دست رکس ۲۶ درجه است، یک درجه کمتر از دست انسان. این دست می تواند حرکت‌های مختلف را یاد بگیرد. عینک رکس از اشیا عکس می گیرد و آن را به میکروچیپی در شبکیه چشم می فرستد. این میکروچیپ پیام‌هایی الکتریکی برای مغز رکس می فرستد که آنها را به صورت شکل و حجم در می آورد.

اما به غیر از دست، اندام‌ها و اعضای دیگر رکس هم مصنوعی است و هر کدام در یک جای دنیا ساخته شده: چشم (دانشگاه کالیفرنیا)، گوش (دانشگاه مک کوآیر استرالیا)، قلب (شرکت سین کاردیا، آریزونا)، ریه و نای (بیمارستان رویال فری لندن)، طحال (دانشگاه ییل آمریکا)، لوزالمعده (دانشگاه دمونتفورت انگلیس)، پا ( دانشگاه ام آی تی آمریکا)، کلیه (دانشگاه کالیفرنیا) و خون (دانشگاه شفیلد انگلیس).

به این ترتیب دانشمندان نه تنها جایگزین کردن اندام‌ها را مقدور دیده اند، بلکه به فکر بهبود کارکردهای اندام‌ها و اعضای بدن انسان هستند.

اما مثل بسیاری از پیشرفت‌های بشر در زمینه پزشکی، رکس موجب نگرانی های اخلاقی مهمی نیز شده است. به گفته پروفسور جورج آناس استاد اخلاق زیستی و حقوق بشر دانشگاه بوستون: "ساختن گونه ای انسان جدید که ممکن است مثل فرانکشتین به جان خود ما بیفتد و اختیارش از دست ما در برود، ممکن است مخرب و مهارناپذیر شود".

از سوی دیگر، بسیاری از دانشمندان معتقدند که امکان ساخت قلب، ریه، طحال، چشم و اعضای دیگر، می تواند مشکل کمبود اهدا کنندگان عضو را برطرف کند و جان بسیاری را نجات دهد یا کیفیت زندگی بسیاری را بهبود ببخشد.

رکس که ۱۸۰ سانتی متر قد دارد، برای فیلم مستندی ساخته شده که کانال چهار تلویزیون بریتانیا آن را تولید کرده است.

برای بسیاری، رکس تحقق یک سریال تلویزیونی که در دهه هفتاد میلادی ساخته و پخش شد به نام " مرد شش میلیون دلاری" است. در این سریال که از تلویزیون ایران هم پخش می شد، فضانوردی به نام استیو آستین (که نقش او را لی میجرز بازی می کرد) پس از سقوط هواپیمایش تحت عمل جراحی قرار گرفت و دست و پا و چشمش با پروتز جایگزین شد و توانایی‌هایی خارق العاده پیدا کرد.

البته رکس، اندام‌های مصنوعی بیشتری از مرد شش میلیون دلاری دارد و تنها یک ششم او خرج برداشته است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► مطالبات معوق بانکی از نمای نزدیک
140 سوال عجیب و غریب گوگل برای استخدام ◄

مطالب مرتبط
بنر