مطالبات معوق بانکی از نمای نزدیک

شنبه ، 14 بهمن 1391 ، 09:04

بانک ها به عنوان نهاد های اقتصادی ،موسساتی هستند که موظف اند سرمایه لازم بنگاه های اقتصادی را از طریق جمع آوری پس انداز های سرگردان مردم که همان سرمایه گذاران خورد هستند فراهم کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر،اما بانک های کشور مدتهاست به منظور تامین سرمایه و سود مشتریانشان  از این مسیر فاصله گرفته اند و با تاسیس بیمه، لیزینگ، صرافی و ارائه کارت های شارژ تلفن همراه از رسالتشان دور افتاد اندو خود کار اقتصادی می کنند.

البته شاید در مواردی نتوان به آنها ایراد گرفت و برخی ضعف ها آنها را وادار کرده به شکلی کاملا نا خواسته در این مسیر گام بردارند.

اما وجود «مطالبات معوق» به آن معناست که دریافت کنندگان تسهیلات مالی و یا به عبارت دیگر، بدهکاران نظام بانکی یا از باز پرداخت اصل و فرع بدهی های خود فرار می کنند یا، به دلایلی، از انجام این کار ناتوانند.

برخی رقم مطالبات معوق بانک‌های کشور را بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده اند که از رشدی ۱۹ درصدی در پایان مهر ماه سال جاری نسبت به اسفند ماه سال ۹۰ حکایت دارد.

انتشار این آمار و انعکاس آنها در رسانه‌ها باز هم این پرسش در برابر افکار عمومی قرار می‌گیرد که ریشه این همه مطالبات معوق در کجاست؟

و درحالی که علارغم دستور بانک مرکزی مبنی بر کفایت یک ضامن برای دریافت وام های زیر 10 میلیون تومان بانک ها هنوز دوضامن را طلب می کنندوام های کلان را چه کسانی گرفته‌اند و چگونه می‌توانند از باز پس دادن آنها سرباز بزنند؟

نبود سیستم ارزیابی و اعتبار سنجی دقیق و کارآمد از جمله عواملی است که مرکز پژوهش ها مجلس در افزایش مطالبات معوق موثر دانسته است. سیستمی که مدت هاست اهمیت آن آشکار شده و همه بر لزومش تاکید دارند اما تا اجرایی شدن نهایی آن فاصله زیادی مانده.

این در حالیست که در حال حاضر از روش سنتی ضامن معتبر استفاده می شود که سیستمی کاملا قدیمی و چیزی شبیه سبیل گرو گذاشتن است!

تعجب نکنید این جمله طنز آلود چندان هم از واقعیت دور نیست اگرچه ذکر نکته اخیر به معنی در خواست حذف سیستم کنونی نیست اما این سیستم نیاز به بازبینی و اصلاح فوری دارد.

تولید کنندگان در معرض خطر

در کنار توجه به لزوم وصول مطالبات ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که شرایط حساس کنونی اقتصاد کشور باید به تولیدکنندگان داخلی بیشتر توجه شود. حساب این افراد از کسانی که دور از ضوابط موجود وام های کلان گرفته اند جداست و باید به ایشان کمک شود تا روی پای خود بایستند.

آنچه مسلم است اوج گیری حجم «مطالبات معوق» بانک ها در ایران یکی از  مظاهر نابسامانی هایی است که نظام بانکی را طی دورانی طولانی، از ایفای وظایف اصلی خود در پیشبرد توسعه کشور باز داشته، و اگر این روند تداوم یابد در آینده با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهیم شد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

 

► حمله هکرها، اینبار به توئیتر و کاربرانش
دانشمندان آدم یک میلیون دلاری ساختند ◄

مطالب مرتبط
بنر