با چک های برگشتی چه باید کرد؟

يكشنبه ، 15 بهمن 1391 ، 09:08

دیروز در خبر ها آماده بود که چک های برگشتی رشد 142 درصدی را تجربه کرده اند. به گفته یک مقام مسئول در بانک مرکزی تعداد چک‌های برگشتی در سال 90 نسبت به سال 78 معادل 142 درصد رشد نشان می‌دهد، ضمن اینکه در سال 1378 از هر 100 فقره چک صادره حدود 6 فقره برگشت خورده، این در حالی است که این تعداد در سال 1390 به حدود 13 فقره رسیده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، اگرچه این آمار سرسام آور هوش از سر می پراند اما معضل چک برگشتی در کشور چیز تازه ای نیست. بیشتر ما حداقل یک بار تا کنون هنگام مراجعه به بانک با فرد مستاصلی روبرو شدیم که چندین چک برگشتی و نامه قضایی در اختیار دارد .

برای حل مشکلی که این روزها بیشتر به چشم می آید بارها راهکارهایی ارائه شده، از تغییر قانون گرفته تا صدور چک های رنگارنگ، اما آنچه مسلم است تا این لحضه اقدام مقابله ای چشم گیری صورت نگرفته است.

البته برطبق دستور العمل جدید بانک مرکزی از این به بعد قرار است دارندگان چک های برگشتی از یک سری از خدمات شبکه بانکی محروم شوند. تا بااعمال حداکثر محرومیت ها بتوان از میزان چک های برگشتی کاست.

متاسفانه بسیاری از هم وطنان ما از قانون چک آگاهی چندانی ندارند و این امر سبب افزایش مشکلات می شود. از این رو در این گزارش می کوشیم شما را با انواع چک های برگشتی و راهکار های قانون برخورد با آنها آشنا کنیم.

اگر به شعبه ای از بانک مراجعه کردید و چکی که در اختیار دارید موجودی نداشت چک شما برگشتی است. این را همه می دانند اما چک در سه حالت دیگر هم ممکن است برگشت بخورد:


1.صدور دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک از طرف صاحب حساب
2.تنظیمچک به صورت نادرست از قبیل عدم مطابقت امضا ، اختلافات در مندرجات چک ،قلم خوردگی و...
3.صدور چک از حساب مسدود

مدت زمانی که می توان چک را برگشت زد

برای برگشت زدن چک دو دوره زمانی 6 ماهه از طرف قانون گذار در نظر گرفته شده است. اگر از زمان صدور چک بلا محل به مدت 6 ماه به بانک مراجعه کنید و چک را برگشت بزنید این امکان وجود دارد که از صاحب حساب شکایت کیفری کنید ولی در صورتی که در این مدت اقدامی از سوی شما انجام نگیرد در 6 ماهه دوم تنها می توانید شکایت حقوقی کنید و امکان شکایت کیفری از بین می رود.

اما اگر پس از یک سال تصمیم بگیرید مبلغ چک را وصول کنید وارد یک جریان طولانی مدت اداری خواهید شد که بسیاری از دارندگان چک های برگشتی از آن حذر می کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► آخرین خبرها از استخدام سراسری بانک توسعه تعاون
چگونه کارهای یک هفته را در یک روز انجام دهیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر