ق مثل قاچاق

سه شنبه ، 17 بهمن 1391 ، 13:16

قاچاق پدیده مذمومی است که کم و بیش تقریبا در همه جهان وجود دارد و همه دولت هامی کوشند با آن مبارزه کنند. خیلی ها هم در این بین داعیه ریشه کن کردن قاچاق را داشته و دارند. امری که دست کم تا کنون محقق نشده است .

به گزارش بانکی دات آی آر، مفهوم قاچاق کاملا مشخص است چیزی است که ورود آن به کشور و یا معامله آن به هردلیلی ممنوع است.

قاچاق یا آنچه که اقتصاد دان ها از آن با نام" اقتصاد پنهان " یاد می کنند ممکن است مربوط به کالاهای مختلفی باشد از مواد مخدر و انسان گرفته تا سوخت ،لوازم خانگی و حتی اعضای بدن.

اما برای مقابله با قاچاق معمولا مجازات های سختی در نظر گرفته می شود از جریمه و حبس و یا حتی اعدام در مواردی چون قاچاق مواد مخدر.

در حال حاضر پدیده قاچاق بعضی کالا ها و عبور دادنشان بدون پرداخت مالیات از مرزهای مختلف کشور به حدی رواج یافته که حتی قبح آن شکسته و خیلی از قاچاق چیان خود را موجودات زرنگی می دانند که قانون را دور می زنند.

"طرح شبنم" یکی از اقداماتی است که دولت طی سال های اخیر انجام داده و کوشیده است از این طریق واردات کالاهای قاچاق به کشور را کاهش دهد.

شبنم شامل برچسب های هلوگرام داری است که بر روی کالاهایی که با مجوز قانونی به کشور وارد می شوند نصب می شود تا خریدار بتواند از طریق پیام کوتاه و یا تلفن گویا از سلامت بودن کالایی که می خرد اطمینان یابد.

مجری طرح، وزارت صنعت، معدن و تجارت است و حتی برای کسانی که موارد تخلف را گزارش دهند هم پاداش هایی در نظر گرفته شده است.

اخیرا برخی سود جویان اقدام به جعل برچسب ها کرده اند تا از این طریق مشتریان کالا ها را فریب دهند اما وزارت صنعت معدن و تجارت وعده داده که به هر طریق با این اجناس برخورد خواهد کرد.

به هر حال این تلاش و عزم عمومی برای مقابله با قاچاق جای تحسین دارد اما در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت آن در بین کارشناسان بحث های متعددی مطرح است.

درحال حاضر بازرسان وزارت خانه در پاساژها و فروشگاه های مختلف حضور می یابند و با متخلفان برخورد می کنند. به عنوان مثال اگر فروشنده تلفن همراهی بیش از 10 میلیون تومان جنس قاچاق داشته باشد مشمول جریمه و برخورد خواهد بود.

اما برخی ایرادات این طرح که کارشناسان مطرح کرده اند از این قرار است:

1.به دلیل اینکه حجم واردات کالا به کشور بسیار زیاد است، نصب این برچسب‌ها روی کالاها، کاری سخت و بسیار وقت‌گیر است.

2.ایراد بزرگ دیگری که به‌این طرح وارد است این است که از آنجا که ملاک وزارت بازرگانی از واردکننده رسمی فردی است که کارت بازرگانی داشته باشد، این اتفاق رخ می‌دهد که شرکت‌هایی که تاکنون به قاچاق کالا می‌پرداختند حالا با دریافت کارت بازرگانی می‌توانند در ردیف شرکت‌هایی که سال‌ها دراین زمینه خون دل خورده‌اند قرار گیرند و عنوان واردکننده قانونی را یدک بکشند.

3.یکی از اشکلات‌این طرح‌این است که حجم هولوگرام‌های طراحی شده برای کالا در حدی است که روی کالا را به طور کامل می‌پوشاند و اطلاعات درج شده روی کالا قابل رویت نیست. از طرفی این هولوگرام روی برخی از کالاها قابلیت نصب ندارد.

درمقابل موافقان این طرح معتقدند:


این طرح در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی اجرا می‌شود و دارای مزایایی چون کاهش قاچاق و توزیع کالا در داخل کشور و شناسایی قاچاقچیان، اطمینان از خرید کالاهای با کیفیت و کاهش واردات کالاهای بی کیفیت و غیر قانونی به کشور است.

این طرح می‌تواند کمک بسیار زیادی به اقتصاد کشور بکند و با کاهش میزان قاچاق و کاهش ورود کالاهای بی کیفیت به کشور، کمک شایانی به تولیدکنندگان داخلی خواهد کرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==============

 

► پولداری هم "حیا " می خواهد
ابرکامپیوترها مغز انسان را شبیه سازی می کنند ◄

مطالب مرتبط
بنر