10 راهکار فرار از ترس بیکاری

دوشنبه ، 30 بهمن 1391 ، 07:59

برای کارمندان پیمانی و قراردادی ماه های آخر سال اصولا ماه های دلهره و اضطراب است. استرس اینکه آیا شرکت مجددا با آنها قرار داد خواهد بست یا نه یکی از مشغله های ذهنی آن هاست.

به گزارش بانکی دات آی آر، روزهای پایانی سال اگرچه پر از بوی عید و یک شروع تازه است اما شور و شوق نو شدن برای همه به یک اندازه هیجان انگیز و اشتیاق آور نیست.

برخی از کارکنان قرار دادی و پیمانی با وجودی که ممکن است در طول سال نهایت تلاششان را به کار برده باشند تا کارشان را به بهترین نحو انجام دهند اما همیشه این استرس وجود دارد که نکند قراردادم تمدید نشود؟ با بیکاری چه کنم؟

این حسی است که می تواند عید شما را خراب کند و انگیزه های کاری شمارا به طرز چشم گیری کاهش دهد. اگرچه لازم است مدیران مجموعه های مختلف به این حقیقت واقف باشند و در حداقل زمان ممکن تکلیف کارکنانشان را مشخص کنند. در این گزارش می کوشیم شما را با 10 راهکار کاهش استرس بیکاری آشنا کنیم.

1. تلاش، رمز پیروزی

استرس حس طبیعی است که در همه انسان ها به فراخور موقعیت زمانی و مکانی شکل می گیرد. اما برخی افراد توان کنترل و مدیریت بیشتری دارند و برخی در مقابل این استرس ها ضعف بیشتری از خود نشان می دهند. اما تلاش و پشتکار چیزی است که می تواند استرس شما را به میزن قابل توجهی کاهش دهد. دانش آموزی که درس هایش را خوانده شب امتحان خیلی کمتر از سایرین احساس استرس دارد. کارمندی هم که همواره به وظایفش عمل کرده و برای انجام وظیفه نهایت تلاشش را کرده باشد نگرانی کمتری دارد. پس همواره تمام تلاش خود را بکار ببرید.

2. واقع بینی

پذیرش شرایط موجود و پرهیز از رویا پردازی کاذب از جمله مواردی است که از استرس ها می کاهد. کسانی که همواره در پی رویا سازی اند و در ذهنشان شرایط کار و محیط کاری شان را به شکل غیرواقعی ترسیم می کنند بر استرس خود می افزایند.

3. توکل

میزان گرایش های مذهبی در انسان های مختلف متفاوت است برخی مذهبی تر اند و برخی کمتر اما همه ما برحسب فطرت به وجود قدرت های ماورایی در زندگی مان ایمان داریم. هرچقدر میزان این ایمان بیشتر باشد خواهیم پذیرفت که روزی ما از سوی کس دیگری تعیین می شود و اگرچه تلاش ما موثر است اما در نهایت نیرویی بی نهایت از ما محافظت می کند و می بایست به او اعتماد کنیم این اعتقاد به ما آرامش خواهد داد.

3. حس شوخ طبعی را در خود گسترش دهید

احتمالا باخواندن این راهکار در ابتدا به شدت خشمگین خواهیدشد شاید هم بخواهید از خواندن ادامه این گزارش انصراف دهید!

اما حقیقت این است که شوخ‌طبعي يك روش جالب و بسيار موثر در كاهش استرس و جدا شدن از تجربه‌هاي ناخوشايند است. وقتي شوخ‌طبعي باعث مي‌شود‌ شما از شرايط لذت ببريد، ديگر نيازي نيست‌ الزاما اتفاقي بيفتد تا شما خوشحال شويد.

4. زیاد فکر نکنید

فکر کردن بیش از اندازه به موقعیت های استرس زا باعث افزایش استرس و نگرانی شما می شود. پس لطفا دائما روزها را نشمارید و به بیکاری فکر نکنید.

چو فردا شود، فکر فردا کنید

بله بیکاری و بلا تکلیفی به شدت ناراحت کننده است . اما انتظار همیشه به معنای پایان سیاه و تاریک نخواهد بود پس لطفا بیش از اندازه فکر نکنید.

5. تصویر پردازی کنید

با تصویرپردازی راجع به خاطرات خوش و یا وقایع خوشایندی که در آینده ممکن است برایتان پیش آید، بخود آرامش دهید. وقتی آرام و خوشحال هستید، بیشتر دوست دارید صحنه های آرامش بخش را در ذهن خود تجسم کنید.

6. معاشرت کنید

سعی كنید با افراد آرام و خونسرد معاشرت كنید و نكات ظریف رفتاری سازگار با خود را از آنها یاد بگیرید.

7. کاری انجام ندهید

حداقل یک بار در روز، پنج یا ده دقیقه آرام بنشینید و کاری انجام ندهید. به صداهای اطراف، احساستان و هر گونه کششی در گردن، شانه ها، بازوها، سینه و غیره تمرکز کنید.

8.ترس از دست دادن موقعيت موفق خود را از بين ببريد

همواره بايد آمادگي آن را داشته باشيد که ممکن است با يک اتفاق موقعيت خود را از دست بدهيم. هيچ گاه موقعيت خود را مسلم فرض نکنيم. با اين نگاه حتي اگر بيکار هم شويم، مي توانيم به آن غلبه کنيم.

9.خودتان را تنها با خودتان مقايسه کنيد

هيچ وقت حسرت بالاتر از خودتان را نخوريد. سعي کنيد به آنهايي که از شما موقعيت بدتري دارند نيز فکر کنيد. شما مي توانيد شرايط خودتان را کنترل کنيد اما ديگران را نيز با توانمندي هاي خودتان مقايسه کنيد.

10.حرص نزنيد

نه در کار و نه در خوردن حرص نزنيد. حرص خوردن علاوه بر کاهش تمرکز شما، سلامت جسم، روح و فکرتان را نيز به خطر مي اندازد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► فیسبوک از شر هکرها جان سالم بدر برد
آیا وام ازدواج به کما رفته است! ◄

مطالب مرتبط
بنر