همه اما و اگر های پیش فروش سکه

چهارشنبه ، 9 اسفند 1391 ، 10:18

 

پیش فروش سکه در شعب منتخب بانک تجارت از روز گذشته آغازشده و با استقبال زیادی هم مواجه شده. از همان ساعات اولیه روز صف های طویل پشت در باجه ها شکل گرفت و خرید هم وضع خوبی داشته است.

به گزارش بانکی دات آی آر، بالاخره بانک مرکزی به وعده خود عمل کرد و پیش فروش سکه با شرایط ویژه آغاز شد. البته هر فرد بیش از 5 سکه نمی تواند خریداری کند.سکه با نرخ بیش از یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان مبادله شده است.

اما هدف از پیش فروش سکه چه بود؟

پیش فروش سکه به منظور جمع آوری سرمایه های راکد و کاهش قیمت سکه صورت پذیرفت امری که متاسفانه تا آخرین ساعات روز گذشته محقق نشد.

درواقع روز گذشته قیمت سکه کاهش نداشت بلکه به میزان اندکی هم افزایش قیمت نشان می داد .

اما به راستی چرا این امر رخ داد؟

هنوز از یادها نرفته است که سال قبل بانک مرکزی با توجیه کنترل قیمت سکه ۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار قطعه سکه در قالب طرح‌های پیش‌فروش حراج کرد.
البته شرایط آن حراج متفاوت بود و به این دلیل برخی ها حتی تا 200 یا 2 هزار سکه هم خریدند و به یک باره حباب قیمت سکه ترکید و قیمت ها تعدیل شد. اما این انتظار این بار محقق نشده است.

کارشناسان دلایل متعددی در این خصوص ذکر می کنند.

پیشتر رئیس اتحادیه طلاو جواهر در گفتگو با ایسنا قیمت های اعلامی سکه های جدید را نامناست دانسته و اعلام کرده : قیمت متعادل برای پیش فروش سکه تمام باید در حدود یک میلیون و صد می‌بود تا قیمت بازار آزاد را می‌شکست.

هچنین  در بخش شرایط و الزامات ثبت‌نام برای پیش‌فروش مسکوک طلا عنوان شده است: پیش‌فروش مسکوک طلا صرفا برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال مجاز بوده و بانک عامل مجاز به پیش‌فروش مسکوک طلا به اشخاص حقوقی نیست.

ضمنا هر متقاضی می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب منتخب بانک عامل، صرفا یک بار و حداکثر پنج قطعه مسکوک طلای تمام‌بهار آزادی یا 10 قطعه مسکوک طلای نیم‌بهار آزادی پیش‌خرید کند. بانک عامل موظف است کل مبلغ مسکوک طلای پیش‌فروش‌شده به متقاضی را همزمان با ثبت‌نام از وی دریافت کند.

ازسوی دیگر پیش فروش تنها از طریق شعب بانک صورت می گیرد، به نظر می رسد اگرشرایط پیش فروش اینترنتی فراهم می شد مردم زمان کمتری برای خرید سکه صرف می کردند و کارها هم سرعت بیشتری می گرفت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

 

► مطلب روز/ دوستداران وقت روبوسیدن است
فن آوری/آخرین وضعیت راه اندازی "الکسای" ایرانی ◄

مطالب مرتبط
بنر