داستان موفقیت لیپتون از فروشندگی تا مولتی میلیونری

شنبه ، 12 اسفند 1391 ، 07:29

 

چای لیبتون انقدربه موفقیت رسیده و برندش انقدر به شهرت دارد که این روزها کمتر کسی فکر می کند شاید لیپتون نام کسی هم باشد!

درواقع لیپتون نام فامیل  سر توماس لیپتون اسکاتلندی است. او یک خواربار فروش گمنام بود. در واقع خوار بار فروشی بهترین کاری بود که توانسته بود دست و پا کند.

لیپتون در 15 سالگی که از کشور خود فرار کرد، با 8دلار در جیبش و بدون هیچ دوستی به نیویورک رسید.

او روزهای زیادی را در خیابان‌های نیویورک به جست‌جوی کار پرداخت تا اینکه پیشنهادی برای کار در مزارع تنباکو ویرجینیا که در جنگ به یغما رفته بود، دریافت کرد.

این تنها آغاز راه بود کار در مزرعه برنج کارولینای جنوبی، رانندگی در حوالی نیواورلانز، کتاب فروشی حتی آتشنشان در چارلستون کارولینای جنوبی تنها بخشی از کارهای رنگارنگی است که از لیپتون سرزده است.

 

 

اوپس از تلاش های بسیار تنها موفق شد به عنوان یک منشی استخدام شود اما تنها یک سال آنجا ماندگار شد. درنهایت بعد از چندین و چند تلاش ناموفق مجبور شد به اسکاتلند برگردد و در مغازه پدرش شاگردیی کند. ولی آنجا هم ماندگار نشد و سرانجام در سال 1871 در سن 21 سالگی، مغازه کوچک خود را برای تجارت، راه‌اندازی نمود و چند سال بعد دومین مغازه‌اش را گشود.به این ترتیب تجارب ناکامی ها و شکست هایش در ایجاد کسب وکار جدید به کارش آمد.

 

برای چندسال بعد لیپتون بدون احساس خستگی برای اینکه تجارتش را به یک امپراتوری کوچک تبدیل نماید به‌کار پرداخت و فن نمایش، توانایی محاسبات مالی و عزم راسخ او در انجام این امر به او کمک کرد و در طول مدت 10‌سال لیپتون زنجیره‌ای از 20 خواربار فروشی را اداره می‌کرد. مغازه‌های لیپتون به دلیل خدمات و محل‌های مناسب به شهرت دست یافتند.

چای لیپتون از کجا آمد؟

انگلیسی ها علاقه وافر خودشان به چای را مدیون هندی ها و چای های ارزانی اند که از این مستعمره به انگلیس سرازیر می شد در همین زمان تقاضا برای چای به میزان 40 میلیون پوند در دهه 1870 رسید و سپس در اواسط دهه 1880 دوبرابر شد.

لیپتون با توجه به تجربیاتی که داشت به اهمیت چای پی برد اما حاضر نبود فروشنده صرف وارد کنندگان دیگر باشد از این رو وی در سال 1890 به هند رفت و از مزارع چای دیدن کرد و بخش جدیدی را به زندگی حرفه‌ای خود افزود.

لیپتون متوجه شد که خودش می ‌تواند چای را کشت و زرع نماید و به قیمت 30 سنت بفروشد. او روش جالبی را برای فروش به کار برد. از آنجا که تا آن زمان چای به صورت باز فروخته می‌شد و خریداران نسبت به تازگی و وزن چای خریداری شده مطمئن نبودند، او بسته‌های رنگی با وزن 1، 0/5، 0/25 پوندی را به بازار عرضه كرد و روی آن نوشت «به‌طور مستقیم از مزارع چای تا درون قوری‌ها».


این ابتکار ساده او را به ثروت و شهرت رساند در دهه 1900 امپراتوری لیپتون نه تنها در اروپا بلکه در آمریکا هم گسترش یافت و لیپتون با موفقیت به آمریکا بازگشت و برای اولین بار سهام شرکت در سال 1897 معامله شد. در اواسط دهه 1920 لیپتون در سن 76 سالگی از مدیریت کناره‌گیری نمود و آن را به یک تیم کاری منتقل کرد.


به این ترتیب و تنها بعد از یک دهه شرکت لیپتون به بزرگترین شرکتی که غذاهای فریز شده می‌فروشد، تبدیل شد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► چگونه شرکت ثبت کنیم
سبک زندگی / نشانه های یک خانواده بانشاط ◄

مطالب مرتبط
بنر