یک مطلب جالب در باره پول

پنجشنبه ، 10 اسفند 1391 ، 10:54

تحقیقات نشان می‌دهد، مشاهده پول می‌تواند به صورت ناخودآگاه سبب تغییر رفتار انسان‌ها شود.

گروهی از محققان دانشگاه «مینه‌سوتا» در آمریکا در مطالعه‌ای جدید جمعی از دانشجویان داوطلب را به دو دسته تقسیم کرده و آنها را در مواجهه با آزمایش و معما قرار دادند با این تفاوت که برای گروه اول در خلال این آزمایشها مقادیری پول به نمایش درمی‌آمد اما گروه دوم همان آزمایشها را بدون مواجهه با پول انجام دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد دو گروه یاد شده عملکردهای متفاوتی داشتند و این امر حاکی از آن است که حتی مشاهده پول می‌تواند بر رفتار انسان در شرایط مختلف تاثیر بگذارد.
به گفته «کتلین ووس»  و سایت فانیها : دستیار پروفسور بازاریابی در دانشگاه «مینه‌سوتا» و سرپرست این مطالعه، مشاهده پول می‌تواند روی افراد تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.


وی افزود: قرار گرفتن در معرض پول سبب بروز حس کفایت و عدم نیاز به دیگران در انسان می‌شود و می‌تواند میزان اجتماعی بودن را در انسانها کاهش دهد.
«ووس» عنوان کرد: اجداد قدیمی انسان‌ها احتمالا برای انجام کارها و رسیدن به اهداف خود مثلا ساختن پناهگاه و یا شکار نیاز به همکاری دیگران داشته‌اند اما در ابتدا معامله کالا به کالا و در نهایت پول در میان مردم رایج شد به طوری که انسانها می‌توانستند بدون نیاز به کمک مستقیم دیگران و تنها با برخورداری از پول کارهای خود را انجام بدهند که این امر احتمالا میزان اجتماعی بودن انسان را نیز کاهش داده است.


در یکی از این آزمایش‌ها دانشجویان داوطلب به دو گروه تقسیم شدند و از آنها خواسته شد با یک سری کلمات پراکنده جمله‌سازی کنند. بررسی این جمله‌ها نشان داد جمله‌های ساخته شده توسط افرادی که در حین آزمایش پول مشاهده کرده‌اند، به صورت ناخوداگاه به میزان بیشتری با مسایل مادی و پول ارتباط دارد.

به گفته محققان، حتی مشاهده جزیی پول نیز می‌تواند در نوع رفتار و اهداف فرد تاثیر بگذارد و به صورت ناخوداگاه سبب کاهش حس وابستگی فرد به سایرین شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

► مینو اخترزند، بانوی اول راه آهن سوئد
پدرپولدار یا پدربی پول ؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر