خبرخوشی که برای برخی خوش نیست: سقوط طلاو سکه

دوشنبه ، 14 اسفند 1391 ، 14:38

کاهش قیمت سکه و طلا که از چند روز پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، اگرچه این خبر برای عموم مردم ما خبر خوشایندی است اما خیلی ها که قصد کرده بودند از آب گل آلود ماهی بگیرند و در ماجرای افزایش قیمت ها در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کرده اند این روزها حال خوشی ندارند.

رئیس اتحادیه طلاو جواهر در گفتگو با ایسنا گفته: امروز دو شنبه قیمت سکه تمام طرح قدیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴۱۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۹۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۶ هزار و ۵۱۰ تومان و مثقال ۱۷ عیار ۵۴۸ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین قیمت هر دلار در بازارهای امروز ۳۲۸۰ تومان و هر یورو ۴۶۰۰ تومان است.



در چند روز گذشته این برای اولین بار است که قیمت سکه تمام طرح قدیم از قیمت سکه طرح جدید پیشی گرفته است.

از قدیم در بین ایرانی ها مرسوم بوده که بر روی طلا وسکه سرمایه گذاری می کرده و می کنند. اما این کار هم برای خود ریسک هایی دارد
معمولا پس از رخ دادن بحران‌هاي مالي و سقوط ارزش سهام بسياري از سرمايه‌گذاران آرزو مي‌كنند كه اي ‌كاش به جاي سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار، نسبت به خريد طلا اقدام مي‌كردند. اما آيا اين واقعا ايده صحيحي است؟!

بررسي روند قيمت طلا نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاري در اين فلز ارزشمند نيز خالي از ريسك نبوده است. در ادامه به بررسي دلايل اين ادعا مي‌پردازيم.

1- داشتن طلا سرمايه‌گذاري محسوب نمي‌شود.
اگر سرمايه‌گذاري را دارايي تعريف كنيم كه در طول زمان ارزش و درآمد ايجاد مي‌كند، اين تعريف سهام و اوراق بهادار، املاك و ماشين‌آلات كسب و كار را پوشش مي‌دهد اما با مفهوم خريد به اميد فروش در قيمتي بالاتر در آينده هماهنگ نيست.

سرمايه‌گذاران در طلا مي‌دانند خريد آن به دليل عدم توان درآمد‌زايي به خودي خود سودآور نيست، اما با اين وجود به دليل اطمينان از اين كه سرمايه‌گذاراني در آينده حاضرند پول بيشتري بابت آن بپردازند، اقدام به سرمايه‌گذاري مي‌كنند. قطعا اين چرخه براي هميشه ادامه نمي‌يابد و زماني فرا مي‌رسد كه هيچ سرمايه‌گذاري در قيمت بالاتر از نرخ روز پيشنهاد خريد ارائه نكند و به اين ترتيب سير نزولي قيمت آغاز خواهد شد.

بايد در نظر داشت كه طلا مولد نيست و بهره‌اي به آن تعلق نمي‌گيرد. اين فلز بي‌اثر را سرمايه‌گذاران انبار مي‌كنند يا تحويل آن را ضمانت مي‌كنند و همانطور كه اشاره شد تنها راه كسب سود از آن توان فروش به سرمايه‌گذار ديگري به قيمت بالاتر از خريد است. مضافا بر اين كه بايد هزينه‌هاي نگهداري، فروش و ساير هزينه‌هاي مرتبط را نيز لحاظ كرد.

2- طلا وسيله حفظ ارزش
برخي خريد طلا را با اين ديد كه وسيله‌اي براي حفظ ارزش دارايي آنهاست توجيه مي‌كنند. اين رويكرد به ويژه در شرايط تورمي مورد توجه قرار مي‌گيرد. معمولا در تحليل‌هاي مالي به نسبت قابل توجه تغييرات قيمت اين فلز و تغييرات پيش بيني نرخ تورم اشاره مي‌شود. هنگامي كه تغييرات غيرقابل پيش‌بيني در شاخص بهاي مصرف كننده (CPI) رخ مي‌دهد، در همان زمان شاهد تغييرات زيادي در قيمت طلا هستيم. برخي اقتصاددانان از تغييرات قيمت طلا براي سنجش سطح تورمي كه بازار پيش‌بيني كرده است استفاده مي‌كنند.

اما حتي با ديد مصون ماندن از اثرات تورم نيز ممكن است سرمايه‌گذاري در طلا مقرون به صرفه نباشد. با بالا رفتن تورم نرخ بهره نيز افزايش مي‌يابد و بدين ترتيب هزينه فرصت نگهداري طلا افزايش مي‌يابد. علاوه بر اين بايد در نظر گرفت كه سرمايه‌گذار وجوه لازم را از فروش ساير دارايي‌ها يا استقراض تامين كرده كه معمولا ارزش دارايي‌ها و نرخ استقراض با نرخ تورم هماهنگ عمل مي‌كنند. اين امر نيز مي‌تواند هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري را افزايش دهد.

اگر منظور شما از خريد طلا حفظ ارزش باشد، واقعيت اين است كه طلا تنها در زمان افزايش قيمت چنين نقشی را ايفا مي‌كند.
با توجه به نوسانات زياد قيمت طلا و با بررسي دقيق‌تر و پي‌گيري روند تاريخي معاملات مشاهده مي‌شود كه بازدهي واقعي سرمايه‌گذاري در آن به ندرت مثبت است.


3- طلا ابزاري براي مبادله
اين كاربرد بيشتر در گذشته معمول بوده و امروزه كاربرد كمتري دارد ولي نمي‌توان آن را ناديده گرفت. با فراگير شدن بازارهاي مالي و افزايش قابليت نقد شوندگي اوراق بهادار تمايل به نگهداري فيزيكي طلا و مبادله كالا در مقابل طلا كمتر شده است.
اما همچنان بانك هاي مركزي و موسسات بزرگ مالي براي مبادله طلا تمايل نشان مي‌دهند و به بازارهاي مالي اتكا نمي‌كنند.

دليل تمايل اين نهادها ايجاد ذخيره احتياطي در زمان روي دادن بحران‌هاي مالي، جنگ و نا‌امني‌ها مي‌باشد. اگرچه در قرون گذشته همواره طلا به عنوان ابزار مبادله كالا مورد استفاده بود و در حال حاضر نيز برخي از مكاتب اقتصادي بر جايگزيني طلا به جاي اسكناس در مبادلات اصرار دارند اما بسيار دور از ذهن است كه چنين جايگزيني در آينده نزديك روي دهد. بايد در نظر داشت امروزه درصد بسيار كمي از سرمايه‌گذاران با اين ديد اقدام به خريد طلا مي‌كنند.

روند صعودي اخير باعث جذابيت بازار طلا شده و بسياري از سرمايه‌گذاران به صورت شتابزده نسبت به خريد آن اقدام مي‌كنند. اين گروه عمدتا هدف قيمتي مشخصي براي فروش در نظر نمي‌گيرند و در نظر نداشتن هدف قيمتي مشخص و زمان مناسب براي فروش ممكن است طولاني شدن مدت زمان سرمايه‌گذاري را به دنبال داشته باشد.

در مقايسه با ساير سرمايه‌گذاري‌هاي جايگزين به اين نتيجه مي‌رسيم كه سرمايه‌گذاري بلند مدت در طلا بازدهي مثبت ايجاد نمي‌كند اما در كوتاه‌مدت و در دوره‌هاي ركود اقتصادي و عدم اطمينان به بازارهاي مالي و به خصوص جنگ‌ ارزها، مي‌تواند عاملي براي حفظ ارزش بوده و بازدهي‌هاي كوتاه‌مدت و مقطعي مناسبي براي سرمايه‌گذاران داشته باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► سه گام برای اینکه در محل کار خجالت نکشید
درقاب تصویر/ برای دکتر های بد اخلاق! ◄

مطالب مرتبط
بنر