موفق ها/ نادر فقیه زاده

شنبه ، 19 اسفند 1391 ، 08:06

نادر فقیه زاده، طراح ایرانی خودروهای BMW در سال 1355 هجری خورشیدی در تهران متولد شد. او دوران ابتدایی را تهران گذراند و در سال 65 به سبب کار پدر که در کنسولگری ایرن در آلمان و در شهرهای فرانکفورت و  هامبورگ به همراه خانواده به این کشور مهاجرت کرد.

وی در آنجا به تحصیل خود ادامه داد تا اینکه توانست مدرک فوق لیسانس خود در رشته طراحی خودرو از دانشگاه Pforzheim را بگیرد. او همچنین دو دوره ی اینترشیپ را در شرکت های مرسدس بنز و بی.ام.و گذراند.
او از بچگی به طراحی علاقه نشان میداد و در کارهای هنری قویتر از سایر همسالانش بود. از طرفی پدر و مادرش دستش را برای انتخاب رشته دانشگاهی باز گذاشته بودند و این شد که با خواندن مقاله ای درباره دانشجویان دانشگاه Pforzheim  آلمان مطمئن شد باید به دنبال آنچه علاقه دارد، برود.

او در حالی توانست از آزمون سخت دانشگاه فورتزهایم سربلند بیرون بیاید که تنها 3 الی 4 نفر می توانستند در آزمون این دانشگاه قبول شده و به آن راه یابند.
وی در سال 96 یک ترم دانشگاهی در مرسدس بنز گذراند و روش طراحی صنعتی را در آنجا تجربه کرد. دروه ای که او گذراند تمامی مراحل طرح از کشیدن طرح تا نقشه کشی‌ و ساخت مدل با روشهای صنعت مدرن و تولید اتومبیل را شامل می شد.
او همچنین موضوع پایان نامه خود را به خودروی قابل پرواز توربینی با نام visoonair اختصاص داد که بعدها در سال 2001 بازهم به آن پرداخت.

وی درباره حضور خود در BMW حرفهای جالبی می زند:"در دانشگاه آخر هر ترم (ژوژمان) نمایش کارهای طراحی داشتیم و مهمانانی که می‌آمدند طراحان و مسئولین شرکتهای خودروساز نامدار دنیا بودند، که اکثرشان از شرکتهای خودروسازی آلمان از قبیل بنز، BMW، پورشه و غیره بودند. آنجا بود که رابطه بین دانشجو و صنعت ایجاد می گردید و همینطور هم برای من اتفاق افتاد. ترم ۴ بود که پورشه و ب‌ام‌و برایم امکانات برای اینترنشیپ دادند و چون من به فرهنگ دیزاین دپارتمان BMW احساس خوبی پیدا کردم این شرکت را انتخاب کردم.

 

 

وی علاوه بر طراحی بیرون خودرو، داخل آن را نیز طراحی می کند، که این امر جزو نادرترین اتفاقات است؛ چرا که تخصص ها معمولاً در یک حرفه است.
یکی از مهمترین اثرهایی که فقیه زاده آن را طراحی کرد و بسیار هم خوب از کار درآمد، طراحی داخلی BMW سری 7 بود.
پس ار این طراحی بود که به بخش طراحی خارجی خودرو در BMW رفت و شروع به خلق BMW  سری 6 جدید کرد. این خودرو هم دقیقا همان چیزی از کار درآمد که از این شرکت عظیم آلمانی انتظار می رفت.
نادر فقیه زاده دانشجویان ایرانی را افرادی خلاق و مبتکر می داند اما از خودروسازان گله می کند که چرا به طراحی اهمیت زیاید نمی دهند.
فقیه زاده هرچند در حال حاضر برنامه ای برای حضور در ایران و طراحی خودرو در کشور خودمان ندارد، اما اعلام کرده است که اگر دعوتی از سوی خودروسازان ایرانی از او صورت گیرد، از آن استقبال خواهد کرد.
BMW های مورد علاقه فقیه زاده 3.0 csl  و مدل  2000tii است. سایر خودروهای مورد علاقه این مهندس توانمند ایرانی لامبورگینی رونتون و استون مارتین dbs است.
اما حتما برایتان جالب است بدانید که فقیه زاده چه ماشین سوار می شود؟! مهندس جوان و خلاق BMW پشت رول BMW330 می نشیند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► مطلب روز/ آنها که بدتر از ایرانی ها پارک می کنن
موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر