همه اما و اگر های اسکناس 20 هزارتومانی

يكشنبه ، 20 اسفند 1391 ، 11:10

امروز مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی خبر داد: این نوید را می‌دهم که امکان چاپ و انتشار اسکناس 200 هزار ریالی در سال 92 وجود خواهد داشت.

به گزارش بانکی دات آی آر،وی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها  افزود:  بعد از تولید انبوه این اسکناس نسبت به چاپ و انتشار اسکناس 500 هزار ریالی اقدام می‌شود و به فاصله حدود 2 سال معمولا چاپ اسکناس درشت‌تر انجام می‌شود.

سالانه حدود 500 تا 700 میلیون قطعه اسکناس امحاء می‌شود

وی با بیان اینکه برای چاپ اسکناس هزینه‌ای در حدود 68 تا 70 تومان صرف می‌شود و اسکناس‌هایی که در سال جاری امحاء شد هر قطعه 24 تا 25 تومان هزینه داشت گفت: هر ساله حدود 500 تا 700 میلیون قطعه اسکناس امحاء می‌شود.

وی اظهار کرد: اسکناس‌های 5 هزار و 10 هزار تومانی را درسال گذشته چاپ کردیم و چاپ ایران چک های 50 هزار تومانی را به صورت محدود داشتیم که این موضوع بر اساس قانونی بود که در بودجه سال 91 مصوب شده بود و قرار بود ایران چک های 500 هزار ریالی با ساز و کار خودش ادامه پیدا کند.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه در بودجه سال 92 هم به یک نوعی ادامه چاپ و انتشار آن با همان ساز و کار گذشته و شاید با محدویت بیشتری ادامه دارد گفت: تولید اسکناس های درشت تر همیشه در بانک مرکزی مدنظر بوده یعنی ما اسکناس های درشت‌تر دیگری بالاتر از 10 هزار تومان را در سالهای گذشته به بانک مرکزی پیشنهاد کردیم و بانک مرکزی بررسی های لازم خود را توسط اداره بررسی‌های اقتصادی پیرامون نیاز ما به اسکناس های فراتر از 100 هزار ریالی اعلام کرد.

صنیعی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در چارچوب اسکناس محدویت داریم و بلافاصله بعد از 10 هزار تومان نمی‌شود مجوز اسکناس های 500 هزارریالی یا 100 هزار ریالی را گرفت بنابراین خواه ناخواه اسکناس 200 هزار ریالی مطرح می‌شود و بعد از آن که انتشار اسکناس به حدی برسد که بتواند در ATM ها قرار گرفته و به تولید انبوه برسد اسکناس های 500 هزار ریالی چاپ می‌شود.

آیاچاپ اسکناس نوید بخش است؟

سوالی که مطرح می شود این است که آیا آنچنان که این مقام مسئول اعلام داشته چاپ اسکناس های درشت نوید بخش است یا نه؟

برخی کارشناسان پاسخ منفی به این پرسش داده اند به عنوان مثال شایان آرانی فر کار شناس بازار سرمایه درگفتگو با ایلنا ، با بیان اینکه چاپ اسکناس درشت بیانگر نرخ تورم بالا در کشور بوده و در عین حال سیاسی کاری است، گفت: کاهش ارزش پول ملی در برابر سایر ارز های رایج در اقتصاد بین الملل ازعوامل اصلی ناکارآمدی چاپ اسکناس درشت است.

وی با اشاره به اینکه چاپ اسکناس درشت و یا به طور کلی جایگزینی نو به جای اسکناس های کهنه خود دارای ضوابطی استاندارد شده و مشخص است اظهارداشت: این ضوابط براساس توسعه اقتصادی تعیین می شود و پارامترهای آن نیز مشخص و معلوم است اما در کشور ما به دلیل اینکه تورم به صورت طولانی مدت در کشور حاکم شده است دولت مجبور است ارقام اسمی پول برای معاملات درشت را تعیین و اسکناس های آن را چاپ کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر در دوران نقاهت بیماری هلندی قرار دارد بیان داشت: ایران با رشد اقتصادی معکوس و همچنین تورم بالا مواجه است و این هم ناشی از شرایط پارامترهای حاکم بر اقتصاد آن است. لذا چاپ اسکناس درشت نیز در این شرایط با ارزش اسمی بالا اثرات نامطلوبی را در اقتصاد خواهد گذاشت.

مزایای چاپ اسکناس درشت

این در حالیست که چاپ اسکناس نو مزایایی هم دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چاپ اسکناس درشت موجب می‌شود که اولاً هزینه استهلاک اسکناس به‌شدت کاهش یابد. در نظر بگیرید که برای حمل یکصدهزارتومان یک برگ اسکناس صد هزارتومانی داشته باشید. در مقایسه با اینکه صد عدد هزارتومانی یا دویست عدد پانصد تومانی و یا هزار عدد صدتومانی، با خود حمل نمائید طبیعی است که چه از نظر استهلاک و هزینه چاپ اسکناس و چه از نظر سهولت حمل ، تفاوت فاحشی بین روش‌های فوق وجود دارد.

دومین امتیاز، بالارفتن قدرت مانور عابربانک‌هاست. به این ترتیب که شرایط مکانیکی این دستگاه‌ها قدرت پرداخت مبالغ بالا را پیدا می‌کند، مزید بر اینکه موجب خلوت شدن بانکها می‌شود در عین حال مشکل مردم را درایام تعطیل برطرف  می‌نماید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► تقویم سال 92 را رایگان دانلود کنید
درقاب تصویر/ عروس ایران کجاست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر