بانک ها چطور قرعه کشی می کنند؟

دوشنبه ، 21 اسفند 1391 ، 12:38

حتما شما حداقل یک حساب پس انداز دارید و هرساله بانکتان از بین این حساب ها قرعه کشی هایی برگزار می کند.چه برنده شده باشید و چه در انتظار برنده شدن باشید حتما در مورد نحوه قرعه کشی بانک ها سوالات متعددی دارید.

به گزارش بانکی دات آی آر، بانک ها هر ساله در مورد جوایز، نحوه امتیاز دهی و زمان قرعه کشی حساب هایشان تبلیغات متعددی می کنند اما در مورد اعلام نتایج و جایزه دادن شرایط کاملا متفاوت است. بانک ها معمولا تنها در یک یا چند نوبت آگهی می دهند که قرعه کشی انجام شد و جوایز به دارندگان حساب اعطا شد بدون هیچ توضیحی. همین امر موجب شده ابهامات زیادی در مورد قرعه کشی بانک ها ایجاد شود و حتی برخی ها اعتمادشان را به این قرعه کشی ها از دست داده اند.

اما لازم است بدانید قرعه کشی بانک ها در شرایطی کاملا کنترل شده و تحت نظارت انجام  می گیرد.

نحوه قرعه کشی

نحوه و روش قرعه کشی و تعداد دفعات آن در هر سال با توجه به وضعیت حسابهای موجود و به استناد بند 3 مصوبه پانصد و هشتاد و نهمین جلسه مورخ 8/3/69 شورای عالی بانکها صورت می پذیرد و بانکها در طول یکسال تنها مجاز به دوبار قرعه کشی و اعطای جوایز قرض الحسنه بوده و حداکثر مبلغ جهت اعطای جوایز به صاحبان سپرده های قرض الحسنه پس انداز در هرسال دو درصد متوسط حجم سپرده های مذکور در همان سال می باشد.

ناظران قرعه کشی

مراسم قرعه کشی جوایز حسابهای قرض الحسنه پس انداز بانک با حضور هیات نظارت شامل : نماینده دادستان کل کشور، نماینده وزارت اقتصاد و دارایی، نماینده شورایعالی بانکها، نماینده بانک مرکزی ج.ا.ا. مدیریت عامل یا عضو هیات مدیره بانک و مسئولین ذیربط انجام شده و اعضا هیات مزبور بر فرآیند امر نظارت کامل دارند.

علاوه بر این  بهتر است بدانید که دستور العمل  بانک مرکزی کلی شرط و شروط تازه برای قرعه کشی بانکها و موسسات قرض الحسنه تعیین کرده است.بخشی از این شرطها در راستای حمایت از صنعت داخلی است .مثلا اینکه جایزه های ریز از کالاهای ساخت صنعتگران داخلی تهیه شود یا اگر جایزه درشت باشد باید حتما خودروی داخلی به عنوان جایزه تعیین شود .

زمان قرعه کشی هم حد فاصل ماهای شهریور و مهر تعیین شده است .شرط اعطای جایزه هم حفظ حداقل موجودی طی 3 ماه یا 90 روز متوالی در طی دوره یا از زمان اخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی خواهد بود.

از سوی دیگر اعطای چند جایزه به یک حساب سپرده گذار ممنوع است و اگر حسابی چند جایزه برنده شود تنها گرانترین و به قول بانک ارزنده ترین جایزه به او تعلق میگیرد.در مصوبات  بانک مرکزی برای روزهای مبادا هم چاره اندیشی شده است. اگر مثلا برنده جایزه فوت کند وراثان میتوانند ظرف 6 ماه با طی مراحل قانونی جایزه را بگیرند.

همچنین بانک مرکزی حداکثر مبلغ هر یک از جوایز را در هر دوره در سال را 250 میلیون ریال تعیین کرده است .البته این سقف قیمت قابل تغییر است .

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► رویش کسب و کارتان را با کاشتن این 4 بذر تضمین کنید
ثبت آثار زلزله ژاپن در فضا، پس از دو سال ◄

مطالب مرتبط
بنر