13 بدر ازکجا آمد؟

دوشنبه ، 12 فروردين 1392 ، 10:22

13 بدر یا به قول تقویم "روز طبیعت" برای همه ایرانی ها روز خاصی است. از انتظار و صف های طویل در ترافیک تا شادی یک دور همی یک روزه.

به گزارش بانکی دات آی آر، این سنت دوست داشتنی از پیش از ما وجود داشته و پس از ما هم خواهد بود یعنی نوه و نتیجه های ما هم روز 13 فروردین ماه به دامان طبیعت(البته اگر تا آن موقع چیزی از طبیعت مانده باشد) خواهند رفت و به شادی و پایکوبی خواهند پرداخت. اما آیا می دانید این رسم از کجا آمد و اصلا چرا باید در این روز چنین کاری را انجام دهیم؟

 

در این باره دیدگاه ها و نظریه های مختلفی مطرح شده که در این گزارش به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

در مورد روز و عدد سیزده دو اعتقاد متضاد وجود دارد:

1.    این روز را نحس دانسته، به همین دلیل برای رفع بلا به دامان طبیعت پناه می‌بردند.

2.    این روز را خجسته پنداشته و برای گذراندن بهتر این روز از طبیعت یاری می‌جستند.

البته روایت دوم شواهد تاریخی بیشتری دارد. مثلا در صفحهً 266 آثار الباقیه جدولی برای سعد و نحس آورده شده که در آن سیزده نوروز که تیر روز نام دارد کلمه (سعد) به معنی فرخنده آمده و به هیچ وجه نحوست و کراهت ندارد.

سبزه گره زدن


می گویند اولین ازدواج روی زمین توسط فرزندان کیومرث "اولین پادشاه و نخستین بشر" صورت گرفته است. در این روز چون آن زمان رسم و رسوم خاصی برای ازدواج وجود نداشته با گره زدن سبزه ازدواجشان را ثبت کردند و جشن گرفتند از آن زمان این مراسم را بویژه دختران و پسران دم بخت انجام میدادند و امروز هم دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی نیت می‌کنند و علف گره می‌زنند. این رسم از زمان کیانیان تقریباً متروک شد ولی در زمان هخامنشیان دوباره شروع شده و تا امروز باقی مانده است.


رسوم جشن سيزده بدر

بسياري‌ از مردم‌ به‌ نحسي‌ عدد سيزده‌ نه ‌تنها اعتقادي‌ ندارند بلكه‌ در اساس تأثير عددي‌ خاص‌ را در سرنوشت‌ خود مؤثر نمي‌دانند اما اين‌ باور كه‌ در قديم‌ عدد سيزده‌ را خوش ‌يمن‌ تلقي‌ نمي ‌كرده‌اند شايد به‌ اين‌ دليل‌ باشد كه‌ در طالع ‌نماي‌ نجومي، قدما معتقد بودند كه‌ آسمان‌ دوازده‌ برج‌ دارد و هر تولدي‌ كه‌ صورت‌ مي ‌گيرد داراي‌ ستاره‌اي‌ در يكي‌ از دوازده‌ برج‌ است‌ و بنابراين اينكه كدام‌ ستاره‌ در كدام‌ برج‌ قرار گرفته، طالع‌ و خوي‌ فرد متولد شده‌ شكل‌ مي ‌گيرد و خارج‌ از دوازده‌ برج‌ كه‌ عدد سيزده‌ است ،نابجا و نحس‌ به‌ شمار مي ‌آمده‌ است. در هر حال‌ اكنون‌ ديگر نحسي‌ عدد سيزده‌ مورد پذيرش‌ همگان‌ قرار ندارد و بيشتر جنبه‌ خرافي‌ دارد.

گروهي از مردم معتقدند كه براي دور‌كردن نحسي اين روز بايد از خانه خارج شوند و سيزده را بدر كنند تا نحسي این روز در طبيعت به در شود. در اين روز سبزه‌های سبز شده را كه چند روز اول سال نو مهمان سفره هفت سين بوده به آب روان مي‌سپارند. خوراكي هاي باقيمانده نوروز، به مصرف مي‌رسد و بساط بازيهاي دسته‌جمعي پهن است.

روز سيزدهم، كمتر كسي در منزل مي‌ماند. در ساعت اول روز خيابانها شلوغ و پر‌رفت و آمد است. پاركها مناظر طبيعي اطراف شهر پذيراي ميليونها زن و مرد و جوان و پير و كودك است. خانواده‌ها با صفا و صميميت در كنار هم مي‌نشينند و گل مي‌گويند و گل مي‌شنوند. مردمي كه در طول سال در هياهوي شهر پي نام و نان هستند و با هم روابطي سرد و خشك دارند در اين روز تغييري در رفتارشان روي مي‌‌دهد همه مهربان و شادمان هستند. گويي بهترين روز سال همين روز است. هر‌چند گروهي آن را نحس مي‌شمارند اما در اين روز همه چيز و همه كس رنگ شادي دارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► چطور می توان از اینترنت کسب درآمد کرد؟
اولین کلاهبرداری نوروزی با نام پلیس! ◄

مطالب مرتبط
بنر