9 خصلت که تنها باهوش ترین رهبران دارند (1)

دوشنبه ، 26 فروردين 1392 ، 08:21

رئیس خوب، روی کاغذ و در حرف رئیس خوب است، اما کارفرمایان بزرگ گذشته از کاغذ و حرف در عمل و شخصیت هم بزرگ هستند.

به گزارش بانکی دات آی آر، برخی از مدیران هستند که حتی یک گام از این هم فراتر گذاشته و برجسته و بی نظیر هستند.

آنها نه به خاطر کارهایی که انجام می دهند و دیده می شود، بلکه به دلیل آنهایی که دیده نمی شود، برجسته و عالی به چشم می آیند.

در گزارش پیش رو و در دو قسمت از کارهایی برای شما می گوییم که فقط از دست مدیران باهوش و عالی برمی آید:

برای دیدن بخش دوم گزارش اینجا کلیک کنید.

1. آنها می بخشند و ... فراموش می کنند

وقتی کارمندی مرتکب اشتباه می شود، بویژه اگر اشتباهی بزرگ باشد، خیلی آسان است که تا ابد کارمند بخت برگشته را با پس زمینه  اشتباهی که مرتکب شده، نگاه کرد.

اما رهبران باهوش و بزرگ فرقشان با سایر همتایانشان این است که می توانند یک سطح بالاتر را ببینند و به تمام ویژگی های کارمندشان توجه کنند و نه فقط به اشتباهی که مرتکب شده اند.

روسای کاردان و برجسته حتی قادر هستند اشتباه پیش آمده را فراموش کنند. زیرا می دانند دیدن کارمندشان تنها از زاویه همان یک اتفاق خاص می تواند بر رفتارشان با همه کارمندانشان اثری مستقیم و مزمن داشته باشد.

آنها می دانند که این نوع رفتار باعث می شود که کارمندشان جرات اعتراف به اشتباه خود را داشته باشد.

شاید بخشیدن کاری بزرگ و ارزشمند باشد، اما فراموش کردن از آنهم بزرگتر و باارزش تر است.

 

2. آنها اهداف شرکت را به اهداف شخصی کارکنان تبدیل می کنند

رهبران بزرگ در دست یافتن کارمندانشان به اهداف شرکت و مال خود دانستن آنها، برای کارمندان الهام بخش هستند.

روسای برجسته کاری می کنند که کارمند احساس کند آنچه انجام می دهد همانقدر که برای شرکت مفید است، برای شخص خود کارمند هم سود دارد.

هدف کارمندان چه حرفه ای شدن در کار باشد، چه به دست آوردن موقعیت رشد و پیشرفت، چه فرصتی برای درخشش و چه پر و بال دادن به کسب و کار مورد علاقه، کارمندانی که اهداف شرکت را اهداف خود بدانند، تقریبا همیشه بیشتر از کارمندانی کارایی و بازده دارند که اهداف شرکت را مال خود نمی دانند.

 

3. آنها گذشته از عملکرد به احساسات و انگیزه ها نگاه می کنند

گاهی کارمندان اشتباه می کنند یا خیلی ساده کاری را نادرست انجام می دهند. گاهی کار یا مسوولیتی را به عهده می گیرند که صلاحیت و شایستگی آن را ندارند. گاهی برای موقعیتی زیاد هستند، بازی در می آورند، سیاست به خرج می دهند، یا به اهداف شرکت در توجیه اهداف شخصی خود توجهی نشان نمی دهند.

در چنین مواقعی خیلی راحت است که چنین افرادی را بی خیال و سرخوش پنداشت. اما تقریبا همیشه یک دلیل محکمتر وجود دارد: آنها احساس خفگی می کنند، احساس عدم کنترل از جانب دیگران بهشان دست می دهد، خود را به حاشیه رانده شده می بینند، ناامید می شوند یا شاید تنها به دنبال یافتن مفهوم و منظوری در محیط کار هستند که عناوین و القاب نمی تواند در این راه کارساز باشد.

رئیس بانفوذ با این کارها کنار می آید. بعد به دنبال ریشه اصلی چنین معضلاتی می گردد که وقتی پیدا و حل و فصل شود، نتایج و تغییرات بسیار مثبتی و بزرگی با خود به همراه دارد.

 

4. آنها حمایت می کنند بدون اینکه به دنبال نشان دادن خود باشند

روسای هوشمند از کارمند خود دفاع می کنند، بدون اینکه بعد از آن حس طلبکاری بهشان دست بدهد. آنها از کارمندشان دفاع و حمایت می کنند اما بعد از آن به او نمی گویند که من از تو دفاع کردم اما... در واقع تهدیدی در کار نیست.

آنها می دانند که اگر از کارمند خود دفاع و پشتیبانی نکنند، اعتبار و شاید حتی اقتدار او تضعیف می شود.

کارفرمای باهوش از کارمند خود دفاع می کند چون حمایت از کارمند را حق او می داند حتی اگر بر فرض محال این خصلت نکته منفی در شخصیت کارفرما به شمار آید که قطعا اینگونه نیست.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

► لیست کامل بانک ها و موسسات داری مجوز بانک مرکزی
ثروتمند ترین زنان جهان/عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر