آیا "شبنم" غول قاچاق را شکست می دهد؟

سه شنبه ، 17 ارديبهشت 1392 ، 03:25

قاچاق از آن پدیده هایی است که سالهاست ذهن مسئولان را به خود مشغول داشته و باعث ورشکستگی و نابودی بسیاری از واحد های تولیدی شده و خیلی ها را بیکار کرده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، هرچقدر که سیستم های امنیتی پیشرفت می کند قاچاقچیان هم از ابزار های جدیدتر استفاده می کنند و به علم روز مجهز می شوند!! در این بین طرح شبنم طرحی است که خیلی ها به آن امید بسته اند تا شاید بتواند از میزان قاچاق بکاهد.

براساس این طرح مردم قرار است بازرس دولت باشند و راسا با قاچاق مبارزه کنند. به این ترتیب که هر یک از ما با داشتن یک تلفن همراه قادر خواهیم بود کالاهای قاچاق را تشخیص داده و به مراجع معرفی کنیم یا حد اقل از خرید کالاهای قاچاق خودداری نماییم.

شبنم چیست؟

برچسب شبنم دارای یک بارکد دو بعدی منحصر به فرد است که روی هر قلم کالا درج می‌شود و حاوی اطلاعات کامل درباره کالا بوده و قابلیت استعلام اصالت کالا از طریق گوشی تلفن همراه دوربین‌دار و نرم افزار مربوطه، تلفن گویای 88969296 ، ارسال پیامک به 3000392 و همچنین استعلام ازسامانه شبنم به آدرس  www.shabnam.ir را دارد.


مردم مي‌توانند براي اطمينان خاطر خودشان هر كالاي دارای باركدي را استعلام نموده و از اصيل بودن آن مطمئن شوند. علاوه بر آن مي‌توانند تخلفات مربوط به كالاهايي كه باركد آن مخدوش است يا باركد ندارد را گزارش نمايند. در صورتيكه تعداد معيني از تخلفات توسط يك فرد گزارش شود و اين گزارش‌ها با بررسي بازرسان نهادهاي نظارتي تاييد شود، مورد تشويق قرار خواهد گرفت.

چه کالاهایی کد شبنم دارند؟

کالاهای مشمول کد گذاری شبنم اجناس تولید داخل و وارداتی را در بر می گیرد که لوازم خانگی ، لوازم بهداشتی ، برخی تولیدات و ...در این گروه قرار دارند.

البته درحال حاضر این طرح در حال پیاده سازی است و با همکاری اصناف به زودی همگانی خواهد شد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► ناسا از گوشی های فضایی اطلاعات گرفت!
شنونده باید عاقل باشد، حتی در مورد اینترنت! ◄

مطالب مرتبط
بنر