سرعت اینترنت بانک کدام بانک بیشتر است؟

سه شنبه ، 17 ارديبهشت 1392 ، 08:14

شما از خدمات اینترنتی کدام بانک استفاده می کنید؟ کم کم خدمات اینترنت بانک نسبت به سرویس های حضوری اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که روز به روز سرویس های بیشتری از طریق اینترنت ارایه می شوند و دیگر کمتر دلیلی برای مراجعه حضوری به بانک پیدا می کنیم. بنابراین حالا رقابت بانک ها بر سر خدمات و سرویس بهتر در اینترنت است. امروز قصد نداریم خدمات اینترنت بانک ها را از نظر «تنوع و کیفیت سرویس ها» مورد بررسی قرار دهیم. بلکه سراغ «سرعت» رفته ایم و با انجام دو تست، سرویس اینترنتی ۱۰ بانک مشهور ایرانی را مورد بررسی قرار داده ایم.

در این بررسی ما «صفحه ورود» به اینترنت بانک را انتخاب کردیم، چرا که به طور معمول انتظار داریم این صفحه سریع ترین صفحه ای باشد که در سایت بانک بارگذاری می شود. چرا که «درب ورودی» مشتری ها به حساب می آید. با مراجعه به ادامه مطلب می توانید حاصل آزمایش را ببینید. نتایج این بررسی به شما کمک خواهد کرد تا بانک خودتان را بهتر انتخاب کنید.

همانطور که گفته شد ما صفحه ورودی اینترنت بانک ها را توسط ۲ تست بررسی کردیم: تست اول با کمک سایت GTmetrix انجام شد که توضیحات بیشتر آن در ادامه آمده و تست دوم حاصل بررسی سرعت باز شدن «صفحه ورود» با مرورگر بود که از داخل ایران انجام شده است.

توجه ۱: تست های مرورگر ما در ایران توسط یک خط اینترنت با سرعت ۱ مگابیت در ثانیه انجام شده که در زمان تست ها، سرعت دانلودی بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلوبایت در ثانیه داشته. (برای دانلود از سرورهای مختلف) هنگام باز کردن صفحات هم هیچ گونه ارسال و دریافت اطلاعاتی به جز باز کردن صفحات اینترنت بانک انجام نگرفت.

توجه ۲: نتایج تست های ما در این مطلب نشان دهنده یک تصویر کلی از سرعت این سرویس ها است. نتایج بسته به ساعات مختلف شبانه روز و تغییراتی که در این صفحات اعمال می شود، متفاوت خواهد بود.

توجه ۳: تست های مرورگر با فایرفاکس و افزونه Extended Statusbar صورت گرفته که Cache در آن غیر فعال شده بود تا سرعت لود صفحات بدون کش قبلی محاسبه شود. در صورتی که قبلا به صفحات اینترنت بانک مراجعه کرده باشید، ممکن است برای شما سریع تر باز شود.

سایت GTmetrix چه می کند؟

دو تست مهم توسط شرکت های گوگل و یاهو برای محاسبه معیارهای اندازه گیری سرعت باز شدن صفحات وب طی سال های گذشته به وجود آمده است. یکی از آنها Google Page Speed نام دارد و دیگری YSlow است که توسط یاهو پیاده سازی و اجرا شده. این دو تست سایت ها را از نظر معیارهای مختلفی بررسی کرده و در نهایت یک امتیاز به آنها اختصاص می دهند.

برای داشتن سرعت بالای باز شدن صفحات وب، باید به نکات و موارد ریز و درشت زیادی توجه کرد. این تست ها کمک می کند تا سریع تر مشکلات را شناسایی و برطرف کنیم.

سایت GTmetrix سرویس خوبی است که سایت شما را با یک کلیک از نظر هر دو تست بررسی و نتیجه را اعلام می کند. علاوه بر این شما می توانید اطلاعات مفید دیگری هم در آن پیدا کنید.

ما در تست صورت گرفته از این سایت استفاده کردیم. لازم به ذکر است که بسیاری از سایت های بانک ها از خارج از کشور بسیار کند تر از داخل کشور باز می شوند. اما معیارهای اندازه گیری شده توسط این دو تست، شامل موارد متعددی می شود که بسیاری از آنها ارتباط مستقیمی با سرعت شبکه ندارند و به بهینه سازی تصاویر، کدهای برنامه نویسی، سرور و… بر می گرداند. بنابراین نتایج آن کاملا قابل اعتنا به حساب می آید.

بعد از این مقدمات سراغ تست مان می رویم:

بانک اقتصاد نوین

برای باز شدن صفحه ورود به این این بانک باید ۴۶ ثانیه صبر کنید. هرچند این نتیجه تست سایت GtMetrix است و تست ما با مرورگر داخل ایران نشان داد که سرعت از داخل ایران بسیار سریع تر است و این سایت در ۶ ثانیه باز می شود.

اما امتیاز ۸۰ و ۸۹ درصدی این سایت نشان می دهد که تیم آن به بهینه سازی اینترنت بانک شان توجه کرده اند.

بانک صادرات ایران

 

 

برای باز شدن صفحه اینترنت بانک صادرات باید ۲۸ ثانیه صبر کنید. اما تست مرورگر به شما یادآوری می کند که عدد واقعی ۷ ثانیه است.

اما امتیاز F بسیار پایین در سیستم Page Speed حکایت از بی توجهی به بهینه سازی های مهم دارد.

بانک پاسارگارد

در تست ما بانک پاسارگارد نسبت به بقیه بانک ها به طور محسوسی سریع تر باز می شد. نتیجه گزارش سایت GTmetrix معادل ۵ ثانیه است و این برای مشتری هایی که ممکن است خارج از کشور باشند خبر خوبی است. اما تست مرورگر ۱۶ ثانیه را نشان می داد که عدد کاملا کندی به حساب می آید.
بانک ملت

 

نتیجه تست بانک ملت ۵۴ ثانیه است. اما به نظر می رسد که این بانک از داخل کشور بسیار سریع تر باز می شود و نتیجه تست مرورگر ۲.۴ ثانیه بود که به عدد مطلوب نزدیک است. اما در عین حال امتیاز سرعت نشان می دهد که تیم این بانک، سراغ آچار کشی سایت و سرور برای بهینه سازی سرعت نرفته است.

بانک کشاورزی

 

سایت GTmetrix برای سایت بانک کشاورزی نتیجه ای نداد و احتمالا سرور آن اجازه اتصال به این بانک را پیدا نکرده است. اما سرعت باز شدن صفحه ورود بانک در تست مرورگر ۷ ثانیه بود.

بانک پارسیان

 

۸۴ ثانیه برای باز شدن یک صفحه ورود، مانند این است که تا ابد منتظر بمانیم. اما اینجا هم تفاوت محسوسی میان تست مرورگر از داخل کشور وجود دارد که عدد ۲.۷ ثانیه را نشان می دهد. به امتیاز E هم دقت کنید.

بانک سپه

سرعت باز شدن صفحه ورود این بانک، با مرورگر ۴.۷ ثانیه است. اما سایت GTmetrix قادر به تهیه گزارش از این سایت نبود. (به خاطر مشکل اعتبار SSL!)

بانک تجارت

برای رسیدن به صفحه بانکداری الکترونیک این بانک لازم است ۳ بار کلیک کنید تا به مقصد برسید! اما حداقل در تست مرورگر طی ۱.۲ ثانیه باز می شود و جزو موارد قابل قبول به حساب می آید. اما زمان ۵۴ ثانیه GTmetrix و رتبه F و D نشان می دهد که تقریبا هیچ توجهی به بهینه سازی اینترنت بانک تجارت از نظر سرعت نشده است.

همه اینها را کنار حجم ۵۲۹ کیلوبایتی صفحه ورود قرار دهید! همان صفحه ای که قرار بود کوچک و سبک باشد.

بانک ملی

سرعت باز شدن سیستم سبا بانک ملی ۲۶ ثانیه بود و تست مرورگر ما عدد ۳.۶ ثانیه را نشان می داد. امتیاز ۴۱ درصد هم نشان می داد که اینجا هم توجه زیادی به بهینه سازی صورت نگرفته است.

سرعت «مناسب» چقدر است؟

در حال حاضر سرعت متوسط دانلود صفحات وب روی مرورگر کاربران در کشور آمریکا ۳.۵ ثانیه است و سرعت متوسط جهانی نیز ۶ ثانیه اعلام شده. اما توجه کنید که این سرعت میانگین برای باز شدن کل صفحات وب است و نه صفحات ورود به یک حساب اینترنتی. همانطور که گفتیم این صفحات معمولا بسیار سبک و کوچک طراحی می شوند و باید بسیار سریع تر باشند.

شاید بتوان صفحات ورود به اینترنت بانک را با صفحه نتایج جستجوی گوگل مقایسه کرد که آنها هم سبک و سریع طراحی شده اند. اعداد به دست آمده در بررسی ما را کنار تحقیقات مهندسین گوگل در مورد سرعت باز شدن صفحات قرار دهید: آنها می گویند ۴۰۰ میلی ثانیه برای باز شدن صفحه نتایج جستجو، حداکثر زمانی است که کاربر را راضی نگه می دارد و تحقیقات آنها نشان داده که در صورتی که صفحات جستجوی آنها کندتر از این زمان باز شوند، کاربران کمتری از آنها استفاده می کنند. بنابراین اینجا در مورد باز شدن در کمتر از یک ثانیه صحبت شده و هدف کمتر از نیم ثانیه است.

پس اگر سایت شما نسبت به سایت رقیب تان ۲۵۰ میلی ثانیه کندتر باز شود، باید این موضوع را یک زنگ خطر تلقی کرده و روی سریع تر شدن آن کار کنید.

نتایج یک تحقیق نشان داده که کاربران «سرویس های مالی و فروشگاهی اینترنتی» تا ۲ ثانیه برای باز شدن صفحات وب انتظار می کشند و رسیدن به زمان های ۳ و ۴ ثانیه سبب افت قابل ملاحظه در میزان کاربران فعال خواهد شد. بنابراین زمان ۴ ثانیه معمولا حداکثر زمان برای جلب رضایت کاربران در نظر گرفته می شود. اما هدف اصلی رسیدن به زمانی کمتر از ۲ ثانیه است. ( نیویورک تایمز )

یک بررسی دیگر می گوید که در صورتی که بارگذاری صفحات شما بیشتر از ۱۰ ثانیه طول بکشد سبب تخریب وجهه کاری تان خواهد شد.

از بخش های آی تی یک بانک این انتظار وجود دارد که به خوبی به چنین نکاتی احاطه داشته باشد و روی بهبود آنها وقت بگذارد. اما به نظر می رسد که کمتر کسی در سرویس های اینترنت بانک، به این چیزها فکر می کند. اهمیت سرعت باز شدن سایت های بانک ها وقتی بیشتر می شود که متوجه شویم اکثر آنها جزو پر بیننده ترین سایت های فارسی زبان به حساب می آیند. به این معنی که روزانه صدها هزار مشتری بانک به سرویس های اینترنت بانک مراجعه می کنند. کافی است یک محاسبه سر انگشتی ساده انجام دهید که به ازای هر ثانیه سریع تر باز شدن این صفحات، چقدر در وقت مشتری ها صرفه جویی خواهد شد.

تمام اینها در حالی است که بهینه سازی این سرویس ها از نظر سرعت کار مشکل و پیچیده ای به حساب نمی آید و بانک ها می توانند با اعمال تغییرات، روی افزایش تعداد مشتریان و رضایتمندی آنها هم حساب باز کنند.

نردبان

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

===============

► لطفا فاصله را رعایت کنید حتی در صف خودپرداز + عکس
ناسا از گوشی های فضایی اطلاعات گرفت! ◄

مطالب مرتبط
بنر