کارمزد بانک هاچقدراست +لیست کامل

شنبه ، 21 ارديبهشت 1392 ، 08:36

چندی پیش خبری منتشرشد با این مضمون که مبلغ کارمزد های بانکی 50 تا100 درصد افزایش می یابد. خبری که بعدها تکذیب شد و اعلام گردید تنها "کمیسیون تعیین کارمزد بانک مرکزی " می تواند دراین باره تصمیم گیری کند. این خبر بحث های مختلفی را دراین خصوص مطرح کرد که زمینه تهیه این گزارش گردید.

به گزارش بانکی دات آی آر، کارمزد بانکی در کشور مطابق قانون سال91 است و هیچ تغییری نکرده است. پیشتر در تحقیقی که به مقایسه میزان کارمزد بانکی در ایران و اروپا پرداخته بود کارمزد بانک های ایران را یک پنجم بانک های بین المللی تخمین زده بود که البته میزان دریافتی و درآمد هردو گروه هم متفاوت است هفت صبح دراین خصوص لیستی تهیه کرده است. کارمزد کنونی بانک ها به این ترتیب است:

پرداخت قبض

پرداخت قبض‌های مختلف از طریق تلفنبانک، دستگاه‌های عابر بانک و دیگر روش‌های الکترونیکی از پرداخت کارمزد معاف است اما هنوز هم خیلی‌ها اصرار دارند برای انجام این کار از روش‌های سنتی استفاده کنند. این گروه باید برای پرداخت قبوض به این شیوه، مبلغی کارمزد بپردازند. مبلغ آن افزایش نیافته و بر اساس تعرفه سال 91 محاسبه می‌شود.

مانده‌گیری از حساب

مانده‌گیری از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مشمول کارمزد شده و معمولا 100 تومان در هر نوبت از حساب کاربران کسر می‌شود . این رقم امسال هم تغییر نکرده. از طریق اینترنت بانک اگر این کار را انجام دهید کارمزدی از شما کسر نمی‌شود. در مورد دستگاه‌های عابر بانک دو حالت دارد اگر دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید متعلق به بانکی است که کارت شما را صادر کرده، کارمزدی از حساب‌تان کم نمی‌شود اما عابر بانک‌های دیگر بانک‌ها به ازای هر مانده‌گیری 100 تومان کارمزد از حساب‌تان کم می‌کنند.

انتقال وجه


برای انتقال وجه به صورت الکترونیکی از کارتی به کارت دیگر در هر صورت چه از دستگاه عابر بانک، بانک صادر کننده استفاده کنید یا خير، از حساب‌تان کارمزد کم می‌شود. در حال حاضر تا مبلغ یک میلیون تومان، 500 تومان کارمزد، از یک تا دو میلیون تومان انتقال، 700 تومان کارمزد، از دو تا سه میلیون تومان انتقال وجه، 900 تومان کارمزد و به ازای هر یک میلیون تومان وجهی که افزایش می‌یابد، 200 تومان به نرخ کارمزد افزوده می‌شود.

نقد کردن چک بانکی

برای نقد کردن چک در بانک‌ها هم اگر چک از حساب‌های جاری ویژه‌ای مانند جام یا سپهر صادر شده باشد شما قرار نیست کارمزدی بپردازید اما در غیر این صورت تمام عملیات مربوط به نقد کردن چک از جمله خواباندن به حساب مشمول دریافت کارمزد است. رقم کارمزد هم بسته به مبلغ چک و نوع عملیات متفاوت است. اما میزان آن نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.

واریز نقدی وجه

برای واریز کردن نقدی پول به حساب دیگران از شعبه‌های بانکی که حساب را باز کرده نباید هیچ مبلغی به عنوان کارمزد بپردازید اما اگر بخواهید از شعبه‌های یک بانک به بانک دیگری که در آن حساب دارید پول واریز کنید و در آن بانک هیچ حسابی نداشته باشید، باید کارمزد بدهید. رقم آن هم بسته به میزان وجه متفاوت است اما مبنای محاسبه همان فرمول سال گذشته است.

باز کردن حساب

برای باز کردن حساب جدا از هزینه‌هایی که برای صدور دفترچه و خرید تمبر مخصوص می‌پردازید هیچ بانکی حق ندارد مبلغ اضافه‌ای از شما به عنوان کارمزد دریافت کند. در برخی بانک‌ها دفترچه هم رایگان صادر می‌شود. اما هزینه‌های تمبر را هم بانک‌ها باید از مشتریان‌شان بگیرند.

دریافت دسته چک


برای دریافت دسته چک هم از مشتری مبلغی به عنوان کارمزد صدور دریافت می‌شود. برخی بانک‌ها برای مشتریان خاص و خوش‌حساب‌شان این کارمزد را حذف می‌کنند اما در حالت کلی می‌توانند این مبلغ را دریافت کنند. کارمزد صدور دسته چک هم بر اساس نوع دسته چک و تعداد برگه‌های آن متفاوت است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► در قاب تصویرسایت های نامدار از اول تا حالا!
عذرخواهی سامسونگ به خاطر انتشار بدون مجوز یک عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر