اوپک: تولید نفت در ایران نیم میلیون بشکه کاهش یافته

دوشنبه ، 23 ارديبهشت 1392 ، 08:07

براساس تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک، تولید روزانه نفت خام ایران در ماه میلادی گذشته بیش از نیم میلیون بشکه کمتر از زمان مشابه سال قبل بوده است.

در گزارش ماهانه اوپک به نقل از داده‌های منابع ثانویه آمده است که ایران در ماه میلادی گذشته روزانه دو میلیون و ۶۹۵ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است. این رقم در زمان مشابه سال قبل ۳ میلیون و ۱۹۶ هزار بشکه بود.

در عین حال، دبیرخانه اوپک به نقل از گزارش مستقیم شرکت ملی نفت اضافه کرده است که میزان تولید روزانه نفت خام کشورمان در ماه مارس سه میلیون و ۷۰۵ هزار بشکه بود که یک میلیون و ۲۰ هزار بشکه بیش از داده‌های منابع ثانویه در زمان مشابه است.

در داده‌های مربوط به گزارش مستقیم کشورها، به میزان تولید روزانه نفت خام ایران در ماه آوریل اشاره‌ای نشده است.

این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس ایران هم در گزارشی که به تازگی منتشر کرد، از کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خام ایران کلیک خبر داد.

در تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، میزان تولید روزانه نفت خام عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت خام اوپک، در ماه آوریل امسال به نقل از منابع ثانویه ۹ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه اعلام شده است که تنها ۴۰ هزار بشکه با داده‌های مربوط به گزارش مستقیم خود آن کشور اختلاف دارد.

اختلاف این دو (گزارش رسمی دولت و منابع ثانویه) درباره تولید روزانه نفت خام عراق به عنوان دومین تولیدکننده نفت خام اوپک نیز تنها ۷۸ هزار بشکه است.

این آمار درباره اکوادور که کوچکترین تولیدکننده نفت خام اوپک به شمار می‌رود، تنها ۹ هزار بشکه بوده است.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

► تفاوت انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا
جزئیات تورم درکالاهای مصرفی ◄

مطالب مرتبط
بنر