بانک پاسارگاد وریتون عهد قدیم

شنبه ، 28 ارديبهشت 1392 ، 09:34

لوگو یا نشانه نمادیست برای بیان کردن یک عبارت یا القا نمودن یک مفهوم. آرم ها چیزی شبیه امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه ای است که آرم متعلق به آن است، می باشد. آرم ها در هر جایی که حضور آن موسسه یا شخص یا رویداد صاحب آرم در آن وجود دارد ثبت می گردد و نشاندهنده رد برجای مانده از او در آنجا است.بنابراین هرموسسه و نهادی می کوشد بهترین آرم را برای خود برگزیند.

به گزارش بانکی دات آی آر، در این میان بانک ها هم بیکار ننشسته و تلاش کرده اند لوگوشان بهترین معرفشان باشد. در بین لوگوهای بانک ها بانک پاسارگاد یک نماد منحصربه فرد را برگزیده که دانستن داستانش خالی از لطف نیست. در گزارش های بعدی به داستان لوگوی برخی دیگر از بانک ها شاره خواهیم کرد.

یکی از اشیای مشهور دوره ی هخامنشی، ریتون ( تکوک ) می باشد که انتهای این ظرف به سر جانورانی مانند شیر، ببر و گوزن ختم می شود. ایرانیان در عهد کهن بر این باور بودندکه قوه ی جانور با نوشیدن مایع به داخل بدن آنان منتقل می شود. در ارتباط با ریتون ذکر این نکته ضروری است که در دوره های پیش از تاریخ و در دوران اشکانی نیز به صور مختلف این نقش دیده می شود.

لوگوی بانک پارسیان چرا این شکلی است؟

ریتون به شکل سرشیر موزه ی ملی



نشان بانک پاسارگاد

تکوک یا مرغان صراحی، (به یونانی: ῥυτόν)‏ با تلفظ ریتون ظرف‌هایی بودند که در دوران کهن به شکل جانوران ساخته می‌شدند. تکوک معمولاً آوندی بود زرین یا آهنین به صورت گاو یا ماهی یا مرغ و با آن بیشتر شراب می‌خوردند.

تکوک واژه‌ای است از پارسی میانه که امروزه به جز فارسی در زبان‌های ارمنی و گرجی هم به‌جا مانده‌است. یونانیان به آن ریتون گفته و هیتی‌ها آن را بیبرو نامیده‌اند. در اعصار پیش و پس از تاریخ بجز در مراسم مذهبی و درباری برای نوشیدن شراب، کاربرد دیگری نداشته و وسیله‌ای تجملی بوده‌است.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

► بازنشستگی نرم افزارهای Office
شرایط قانونی وام قرض الحسنه ◄

مطالب مرتبط
بنر