ضامن هم قفل وام را باز نمی کند!

دوشنبه ، 6 خرداد 1392 ، 03:02

 

شورای پول و اعتبار 3هفته پیش بخشنامه‌ای را به تصویب رساند و بانک‌ها را موظف کرد که وام‌های قرض‌الحسنه تا سقف 15میلیون تومان را با یک ضامن پرداخت کنند.

این در حالی است که کمبود اعتبارات بانک‌ها موجب شده تا حتی پرداخت وام‌های ضروری نظیر ازدواج هم با مشکل مواجه شود. در این شرایط متقاضیان وام که بدون کسب نتیجه بارها به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند، می‌گویند وامی برای پرداخت وجود ندارد که بخواهند یک ضامن یا 2ضامن برای آن طلب کنند.یکی از مشتریان یک بانک بزرگ دولتی که ماه‌ها‌ست برای دریافت وام 4میلیون تومانی قرض‌الحسنه به بانک می‌آید و می‌رود می‌گوید: کارمند بانک می‌گوید باید در نوبت بمانم تا اعتبار برسد. می‌گویند که برای وام ازدواج هم اعتبار نداریم.


این مراجعه‌کننده چنین ادامه می‌دهد: برای تشکیل پرونده قرار بود یک ضامن بدون قید کارمند دولت بیاورم اما گفته‌اند که باید ضامن گواهی کسر از حقوق داشته باشد. این گواهی هم فقط به کارمندان داده می‌شود. در این شرایط عملا مجبور شدم ضامن کارمند دولت پیدا کنم.در این شرایط کارمند یکی از بانک‌های دولتی می‌گوید که در حال حاضر اعتبار لازم برای اعطای وام نداریم. اولویت بانک پرداخت وام ازدواج است. برای ضامن هم طبق آخرین بخشنامه داخلی بانک برای وام‌های قرض‌الحسنه کمتر از 10میلیون تومان، یک ضامن می‌خواهیم که لزوما نباید کارمند دولت باشد اما باید گواهی کسر از حقوق به بانک ارائه کند. صحت این گواهی توسط بانک استعلام و سپس باقی مراحل طی می‌شود. در شرایطی که شورای پول و اعتبار پرداخت وام قرض‌الحسنه تا 15میلیون تومان را با یک ضامن غیرکارمند دولت مجاز ساخته، هنوز شعب بانک‌ها اطلاعی از آن ندارند.

شاهرخی، رئیس یکی از شعب یک بانک دولتی در این خصوص به همشهری می‌گوید: اساسا بانک‌ها وام قرض‌الحسنه بالای 10میلیون تومان ندارند که بخواهد برای آن شرایط پرداخت یا ضامن تعیین شود. با گذشت دو‌ماه از سال جدید هم هنوز ما هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر افزایش سقف پرداخت وام قرض‌الحسنه دریافت نکرده‌ایم. در مورد شرایط ضامن هم بخشنامه جدیدی نداریم هرچند که اگر چنین بخشنامه‌ای صادر شود، وام قرض‌الحسنه‌ای بیشتر از 10میلیون تومان وجود ندارد که آن را با یک ضامن پرداخت کنیم. مشکل اعتبارات بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج که ضروری‌ترین وام قرض‌الحسنه در سیستم بانکی به‌حساب می‌آید، هنوز فراهم نشده است و برخی زوج‌های جوان ماه‌هاست در نوبت دریافت این وام قرار دارند. در این شرایط تسهیلات تشویقی ازدواج که براساس توافق وزارت ورزش و جوانان با بانک مرکزی برای زوج‌های کمتر از 24سال درنظر گرفته شده بود نیز به کلی از مدار اجرا خارج شده است.

همشهری آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► غرق در کارتان هستید یا مسلط بر آن؟!
3 تصور اشتباه در خصوص حقوق و مزایا ◄

مطالب مرتبط
بنر