فناوری/ باز کردن درب خانه فقط با لمس قفل

پنجشنبه ، 9 خرداد 1392 ، 08:58

آیا تاکنون در دسته کلید خود به دنبال کلید هر درب گشته اید؟ آیا تا کنون برایتان پیش آمده است که دستتان پر باشد و آرزو داشته باشید که درب خانه به طور خودکار باز شود؟ Kevo آمده است تا این این آرزو محقق شود.

شرکت سازنده‌ی قفل و کلید Kwikset تولید کننده‌ی قفل Kevo است. این قفل، شما را از تلفن همراه هوشمند درون جیبتان شناسایی می‌کند. وقتی انگشتتان را روی قفل می‌گذارید، رنگ سبز چراغ ال ای دی، به معنی این است که قفل باز شده است، رنگ آبی یعنی در حال پردازش و رنگ زرد به معنای قفل است. رنگ قرمز چشمک زن نیز یعنی قفل شما را شناسایی نکرده است.

برای لمس قفل مهم نیست کجای بدنتان را به قفل بزنید. یعنی اگر دستتان پر از اجناسی است که خریده اید، می‌توانید با آرنجتان در را باز کنید.

Kevo یک نرم‌افزار برای گوشی‌های هوشمند iOS دارد و مدل آندروید آن نیز احتمالاً به زودی عرضه خواهد شد. قفل بوسیله‌ی بلوتوث با گوشی شما ارتباط برقرار می‌کند و سپس با لمس قفل، درب باز می‌شود. سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که اگر باتری گوشی تمام شده باشد یا به هر دلیلی گوشی نتواند با قفل ارتباط برقرار کند چه می‌شود؟ این قفل قسمت مکانیکی هم دارد. یعنی مثل قفل‌های قدیمی کلید می‌خورد. پس احتیاج نیست نگران تمام شدن باتری گوشی خود باشید.

نرم‌افزار Kevo می‌تواند بر روی گوشی‌های متعدد نصب شود. از نظر نرم‌افزاری محدودیتی در تعداد گوشی‌هایی که با قفل هماهنگ می‌شوند وجود ندارد. برخی از افراد مانند همسر یا ساکنین آپارتمان‌ها می‌توانند به عنوان صاحب خانه و برخی دیگر مثلاً فرزندان یا میهمان‌ها به عنوان استفاده کننده (User) شناخته شوند. برای هر کدام از افراد می‌توان دسترسی‌های جداگانه تعریف کرد و از ساعات ورود و خروج آن‌ها آمارگیری کرد. پدر و مادر‌ها همچنین می‌توانند مشخص کنند که با ورود فرزندشان به خانه به آن‌ها اطلاع داده شود.

Kevo قرار است در چند رنگ به قیمت ۱۹۹ تا ۲۴۹ دلار به فروش برسد. شرکت Kwikset هم‌اکنون سهم خوبی از بازار قفل و کلید دارد. لذا به راحتی می‌تواند قفل‌های الکترونیکی Kevo را بفروشد. به نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک شاهد قفل‌هایی که با تلفن‌های هوشمند کار می‌کنند خواهیم بود. محصولی به نام ShareKey قبل از این معرفی شده بود که با مدار NFC که داخل بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی وجود دارد کار می‌کند. برای استفاده از این محصول باید گوشی را مانند کارت‌ بلیط‌های اتوبوس و مترو به قفل در نزدیک کنیم تا مدار NFC درون آن‌ها با هم ارتباط برقرار کنند و با شناسایی تلفن همراه، قفل باز شود.

علمولوژی

► طنز/ این هشت سوپرمن!
سبک زندگی/4 روش شگفت انگیز برای آرام کردن ذهن ◄

مطالب مرتبط
بنر