تقلب اپل از روی دست سامسونگ!

يكشنبه ، 19 خرداد 1392 ، 08:55

کمیسیون تجارت خارجی آمریکا طی حکمی دستور ممنوعیت واردات تلفن‌های همراه هوشمند آیفون ۴ و تبلت آی‌پد ۲ را صادر کرد.

شرکت اپل این دستگاه‌ها را در چین تولید می‌کند و صدور این حکم بدان معنی است که فروش این محصولات در آمریکا دیگر ممکن نخواهد بود.

این در حالی است که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا حکم کمیسیون تجارت خارجی این کشور را باطل اعلام کند.

اپل اعلام کرده است که با شنیدن این حکم ناراحت شده است و نسبت به آن اعتراض خواهد کرد.

دویچه وله نیز نوشته ممکن است شماری از مدل‌های تاکنون معرفی‌شده‌ اپل از بازار آمریکا جمع شوند. پنج مدل از دستگاه‌های اپل دارای ویژگی‌هایی هستند که حق مالکیت معنوی آنها متعلق به سامسونگ است و اپل عوارض مربوط را پرداخت نمی‌کند. شکایت سامسونگ به کمیسیون تجارت آمریکا به صدور حکمی به سود این تولیدکننده کره‌ای منجر شد.

آیفون ۴، آیفون ۳ و ۳ جی‌اس و همچنین تبلت و تبلت ۲ (به استثنای مدل‌های وای‌فای) که از سوی "AT&T" – غول مخابراتی آمریکا – در اختیار مشترکان قرار داده شده‌اند، مشمول محدودیت‌های جدید هستند. شرکت AT&T از تکنولوژی مخابراتی‌ای استفاده می‌کند که اختراعی از سامسونگ سنگ‌بنای آن است. این شرکت پیشتر شریک تجاری اصلی اپل در بازار تلفن همراه آمریکا بود.

نسل‌های جدید دستگاه‌های اپل حق ثبت اختراع سامسونگ را نقض نکرده‌اند.

 

 

این بزرگ‌ترین موفقیتی است که سامسونگ تاکنون در نبرد بر سر ثبت اختراع در برابر اپل به دست آورده است.

حکم صادرشده به سود سامسونگ می‌تواند برای دیگر سازندگان دستگاه‌های هوشمند همراه هم دردسرساز شود؛ زیرا موضوع بر سر فناوری‌ای است که از پایه‌های اصلی استاندارد مخابراتی "UMTS" برشمرده می‌شود.

سامسونگ به‌عنوان مالک معنوی این فناوری حق استفاده از آن را در اختیار سازندگان دیگر می‌گذارد. این حق باید بر اساس قوانین مشخص و با شرایط منصفانه به دیگران اعطا شود.

به نظر اپل اما حق اشتراکی که سامسونگ طلب می‌کند، بیش از حد مجاز است. کمیسیون اتحادیه اروپا نیز سامسونگ را به سوءاستفاده از حق مالکیت معنوی متهم می‌کند. نهادهای مسوول در آمریکا هم مشغول بررسی موضوع هستند. برخی از کارشناسان بازار بر این عقیده‌اند که محدودیت‌های حاصل از حقوق مالکیت معنوی، مخالف قواعد رقابت آزاد و سالم هستند.

باراک اوباما بلافاصله پس از انتشار حکم کمیسیون تجارت آمریکا، مجموعه دستورالعمل‌هایی را معرفی کرد. هدف از این بسته، مقابله با سوءاستفاده شرکت‌ها از حق مالکیت معنوی است. یکی از مفاد دستورالعمل یادشده برای کاستن از حجم عظیم شکایت‌ها به کمیسیون تجارت آمریکا تنظیم شده است.

اپل از آمریکا و سامسونگ از کره جنوبی، دو بازیگر اصلی بازار تلفن‌های همراه هوشمند و لوح‌رایانه‌ها، مدت‌هاست که به کشمکش بر سر سهم از این بازار پر منفعت مشغول‌اند. اپل، سامسونگ را متهم می‌کند از طرح و فن‌آوری محصولات اپل الگوبرداری کرده است. سامسونگ هم اپل را به تخلف در حق ثبت اختراع متهم می‌کند.

افکار نیوز

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► سقف جایزه بانک ها افزایش یافت+نحوه قرعه کشی ها
داستان زنی که سوسک ثروتمندش کرد! ◄

مطالب مرتبط
بنر