موفق ها/ فرهاد محیط

شنبه ، 25 خرداد 1392 ، 05:03

فرهاد محیط یک کارآفرین موفق ایرانی، مؤسس و رئیس هیئت مدیره و مدیر ارشد وبسایتهای متعددی می باشد. او هم اکنون مدیر عامل وبسایت Gripe است. وی در زمینه های مختلفی چون مدیریت تولید، تبدیل ایده به واقعیت، هدایت شرکتهای بزرگ اینترنتی، انتقال با پورتالها(درگاهها)، بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم، توسعه نرم افزار، جمع آوری پول ، هدایت و ایجاد انگیزه در تیمهای کاری و انجام کارها با لذت و اشتیاق، تخصص دارد.

فرهاد دوم اسفند ۱۳۴۷ در تهران به دنيا آمد و در سال ۱۳۵۷ ایران را به همراه خانواده اش ترک کرد و پس از چندین سال زندگی در انگليس و فرانسه، در سن ۱۳ سالگي با خانواده اش به امريكا مهاجرت كرد. او سه مدرک لیسانس در زمینه ریاضی، کامپیوتر و اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیا-لس آنجلس و یک مدرک MBA در زمینه مدیریت کارآفرینی از دانشگاه پنسیلوانیا-وارتون کسب نموده است. فرهاد زمانیکه هنوز در دانشگاه وارتون مشغول درس خواندن بود رویای راه اندازی وبسایت BizRate را جهت ارزیابی و درجه بندی فروشندگان اینترنتی و ردگیری کالاها، در سر می پروراند. او پایان نامه خود را در زمینه این طرح تجاری نوشت و عملا" در سال ۱۹۹۶ BizRate شروع بکار کرد و پس از مدتی به یکی از بزرگترین شبکه های اینترنتی برای ارائه فیدبک (بازخورد) برای مشتریان در کل جهان تبدیل شد. مشتریان از طریق این سیستم، فروشگاهها را بر اساس عملکرد و میزان اعتبارشان رتبه بندی می کنند و بر اساس این رتبه ها فروشگاهها نشان مخصوص BizRate را دریافت می کنند.

در سال ۱۹۹۹، فرهاد وبسایت جدیدی بنام Shopzilla را راه اندازی کرد و با مدیریت بسیار خوب او این وبسایت بسیار سود آور شد و در سال ۲۰۰۵ به مبلغ ۵۶۵ میلیون دلار به شرکت (EW Scripps (SSP فروخته شد. در این روند، Shopzilla به یکی از بزرگترین و موفق ترین موتورهای جستجوگر خرید تبدیل شده و روزانه به حجم عظیم مشتریان در سراسر دنیا کمک میکند تا کالاهای مورد نیاز خود را هوشیارنه انتخاب کرده و خریدهای خود را به صورت اینترنتی از فروشگاههای مختلف انجام دهند. در سال ۲۰۰۷، محیط وبسایت DotSpots را پایه گذاری کرد. این وبسایت با هدف کمک به روزنامه ها جهت دستیابی به متون ویرایش شده توسط کاربران، با کیفیت عالی ایجاد شد. این وبسایت همچنین برای وبلاگ نویس ها و روزنامه نگاران امکان ارائه دیدگاههایشان را به آسانی فراهم ساخته است. وی اخیرا وبسایتی بنام Gripe را راه اندازی کرده است. Gripe محیطی مجازی و برنامه ایی قابل نصب بر روی گوشیهای موبایل است که امکان ثبت و انتشار نظرات و گلایه های افراد نسبت به ارائه کنندگان خدمات تجاری را زمانی که بصورت کلامی از دهان گوینده خارج می شوند را دارد و این باعث می گردد شرکتهای مورد نظر مشکلات و نظرات مشتریان را سریعا" دریافت کرده و درصدد حل آنها برآیند.

فرهاد علاوه بر فعالیتهای کارآفرینی اش در زمینه کارهای اجتماعی و بشر دوستانه نیز فعالیت دارد. او از اعضای بنیاد بورسیه ایران و بنیاد فرهنگ می باشد. او به کارهایی از قبیل خواندن، نوشتن شعر، مطالعه داستانهای غیر واقعی، مسافرت و ملاقات و گپ و گفتگو با دوستان و اقوام نیز علاقه مند است. شاعران مورد علاقه او عبارتند از جورج لوییس بورگس و مولانا به دلیل اینکه شعرهای او همیشه در مورد لذت و شادی در زمان حال، و شور و شعف در تمام لحظات زندگی است.

فرهاد همیشه می گوید کسی الگویش در زمینه تجارت نبوده است، اما اگر شما به دنبال کسی جهت الهام گرفتن برای خود هستید بهتر است از بین نویسندگان، هنرمندان یا فیلسوفان، و نه کسانیکه تنها به فکر پول هستند، افرادی را بعنوان الگو انتخاب کنید.

وی همیشه لباسهای عادی و ارزان قیمت به تن می کند و زمانی زیادی را صرف شکل ظاهری خود نمی کند. او می گوید: "من دوست ندارم که در جمعیت کثیر گم شوم. من شخصیتی منحصر بفر هستم و مردم من را فراموش نخواهند کرد."

او برای دانشجویان و ایرانیانی که علاقمند به کارآفرینی هستند سه توصیه دارد:

۱) بي خيال همه گزينه هاي ديگر شويد چون گزينه ها كار را خراب مي كنند. در اين راه مطمئنا با سختي هاي زياد و موارد استثنايي ظاهرا غير قابل حلي رو به رو مي شويد و اگر پش رويتان گزينه ديگري (يعني شغل دوم) داشته باشيد به جاي ايستادن و جنگيدن، حتما انتخابش مي كنيد.

۲) ايده ها و همكارانتان را خودتان مستقلا انتخاب كنيد. فکر و اندیشه شما بايد بتواند روي پاي خودش بايستد (محکم و استوار باشد) و متكي به تاييد و تشويق بقيه نباشد. ضرورتی ندارد شرکایتان حتما دوست شماهم باشند (در واقع بهتر است نباشند) فقط لازم است که مکملی برای مهارتهای شما بوده و از نظر شخصيتي با شما جور باشند. ملاكهاي شخصي من براي انتخاب همكار اينهاست: بايد روراست، باهوش و احساساتي و مشتاق باشند. بدون اين ۳ ويژگي با هم جور در نمي آييم. غير از اين ،‌آنها بايد تا جاي ممكن در مهارت ها و علايق با من تفاوت داشته باشند.

۳)كارها را عقب نيندازيد. همين حالا انجامشان بدهيد اگر قرار است شكست بخوريد هرچه زودتر اين اتفاق بيفتد بهتر است چون بعدها هميشه چيز بيشتري براي از دست دادن داريد مثل خانوده اي كه بايد حمايتش كنيد شيوه زندگي كه بايد ادامه اش بدهيد و ... .

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► چرا قیمت‌ها در بازارهای ارز و سکه نزولی شدند؟
کارمند خوب اشتباه می کند، مدیر خوب می پذیرد ◄

مطالب مرتبط
بنر