چرا قیمت‌ها در بازارهای ارز و سکه نزولی شدند؟

چهارشنبه ، 22 خرداد 1392 ، 14:04

 

در حالی که بازار جهانی طلا در روزهای اخیر با روند افت قیمت به کار خود ادامه داده است؛ در بازار داخلی نیز نرخ انواع ارز و سکه برای چهارمین روز متوالی کاهش پیدا کرد. بازار در این روزها بیشتر تحت‌تاثیر اخبار منتشر شده از آرایش گروه‌های حاضر در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است که جمعه برگزار می‌شود.


از این رو، واکنش قیمت‌ها به برخی اخبار در این زمینه طی یک هفته گذشته مشهود بوده است، اما این واکنش در روزهای اخیر شدت پیدا کرده و موجب شکل گیری ثبات قیمتی یا حتی شیب قیمت‌ها در انواع سکه و ارز شده است. موضوعی که با استقبال رییس‌کل بانک مرکزی نیز روبه‌رو شده است. محمود بهمنی عنوان کرده که «نرخ ارز به ثبات رسیده و اقدامات بانک مرکزی برای جمع آوری و کنترل نقدینگی ادامه پیدا خواهد کرد.»

روز گذشته همزمان با کاهش قیمت طلا در بازار داخلی، سکه بهار آزادی نیز با افت قیمتی مواجه شد و هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید دیروز یک میلیون و 275 هزار تومان به فروش رسید، که نسبت به روز دوشنبه 5 هزار تومان کاهش داشته است. هر سکه بهار آزادی طی دو هفته اخیر بیش از 65 هزار تومان کاهش داشته است. البته قیمت سکه طرح قدیم تغییری نداشت و همان یک میلیون و 250 هزار تومان روز دوشنبه به فروش رسید. این روند ثبات قیمتی در نیم سکه و ربع سکه نیز تداوم پیدا کرد. دلار نیز تا ظهر دیروز در محدوده 3600 تومان فروخته می‌شد، اما از ساعت 15 قیمت دلار 10 تومان کاهش پیدا کرد.

دیروز فعالان بازار ارز، نرخ هر یورو را 4 هزار و 790 تومان، هر پوند را 5 هزار و 620 تومان و هر درهم امارات را 978 تومان اعلام کردند. همچنین نرخ هر گرم طلای 18 عیار در بازار داخلی 120 هزار تومان اعلام شد. فعالان بازار منتظر واکنش‌های جدید قیمتی به روند تحولات آینده هستند. آنها می‌گویند رخدادهای غیر‌اقتصادی حرف اول را در این روزهای بازار می‌زند و به همین دلیل تغییر و تحولات پیش رو می‌تواند مقاومت بازار در سطوح قیمتی فعلی را بشکند. فعلا بازار بر اساس حدس و گمان‌های خود، آینده نامناسبی در مقابل خود نمی‌بیند و به همین دلیل قیمت‌ها در شرایط روانی به حالت ثبات رسیده‌اند. در حال حاضر برنامه‌های اقتصادی دولت آینده در جهت دهی بازار بسیار مهم توصیف می‌شود و فعالان بازار اعتقاد دارند تداوم کاهش قیمت‌ها بستگی مستقیمی به میانه روی و ثبات اقتصادی در دولت آینده دارد.

تعداد ثبت سفارش‌ها درمرکز مبادلات
در همین حال، بانک مرکزی اعلام کرده که روند هدایت تقاضای موجود ارز به سمت مرکز مبادلات ارزی تشدید خواهد شد. به گفته بانک مرکزی، مرکز مبادلات ارزی کشور از روز شنبه یازدهم خردادماه تا روز یکشنبه نوزدهم خردادماه تعداد 2 هزار و 92 فقره ثبت سفارش را جهت تخصیص ارز به ثبت رسانده است. با محاسبه عملکرد هفته‌های پیشین، تعداد ثبت سفارش‌های پذیرفته شده از ابتدای سال‌جاری تا پایان روز کاری نوزدهم خردادماه در این مرکز به رقم 18 هزار و 869 فقره رسیده است و حال بانک مرکزی اعلام کرده که این روند افزایشی ادامه خواهد یافت.

کاهش قیمت طلای جهانی
از سوی دیگر در بازارهای جهانی بهای جهانی فلزات گرانبها به ویژه طلا با نوساناتی همراه بود. روز گذشته بهای هر اونس طلای جهانی با 10 دلار کاهش ابتدا تا ساعت 15 ( به وقت تهران ) به 1370 دلار رسید، اما در ادامه باز هم کاهش پیدا کرد و به 1368 دلار در هر اونس رسید. البته قیمت در ساعات بعد بار دیگر به 1370 دلار بازگشت.نگرانی سرمایه‌گذاران از پایان اجرای سیاست‌های انبساط پولی فدرال رزرو دلیل این کاهش قیمت عنوان شده است. موسسه «استاندارد اند پورز» آمریکا با اعلام این موضوع عنوان کرده که «میزان تقاضای خرید طلا کاهش یافته است.»

این گزارش می‌افزاید: طلا که از زمان خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا به عنوان حصاری در برابر تورم به شمار می‌رفت دیروز با کاهش 2/0 درصدی به 1370دلار در هر اونس رسیده است. «برایان لان» مدیر مرکز خرید و فروش طلا در سنگاپور اظهار کرده که انتشار خبر موسسه استاندارد اند پورز آمریکا بیشتر به نفع بازار سهام بوده تا بازار طلا. وی همچنین پیش‌بینی کرده که به احتمال زیاد قیمت جهانی طلا در هفته جاری بین 1360 تا 1420دلار داد و ستد خواهد شد. ماه گذشته از زمانی که برنانکه رییس بانک مرکزی آمریکا از کاهش خرید اوراق قرضه در صورت نشانه‌هایی از رونق اقتصاد خبر داده بازارهای مالی جهان تحت فشار قرار گرفته است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► فناوری/ سامسونگ تلفن-دوربین Galaxy s4 Zoom را معرفی کرد
موفق ها/ فرهاد محیط ◄

مطالب مرتبط
بنر