راهکارهای عملی برای بهبود مدیریت اقتصاد خانواده شما

شنبه ، 1 تیر 1392 ، 08:35

برخی تصور می کنند اصول علم اقتصاد تنها برای برنامه های کلان اقتصادی راهکار ارائه می دهد و فقط به درد برنامه ریزان کلان اقتصادی و دولتمردان می خورد. این در حالی است که علم اقتصاد و اصولش به درد همه می خورد و می تواند برای تک تک اعضای خانواده مفید باشد.

به گزارش بانکی دات آی آر، هرکاری که اصولی باشد و بر اساس قانون و قاعده پیش برود قطعا به پیروزی و موفقیت خواهد انجامید. در این گزارش می کوشیم شما را با چند اصل ساده اقتصادی که می تواند برای شما راهگشا باشد، آشنا کنیم.

ارسطو اقتصاد را علم خانه‌داری می‌دانست اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمدی و مخارج است و تأمین اقتصادی یکی از رموز بقای خانواده‌هاست.

اقتصاد خانواده را می‌توان چگونگی سازمان‌دهی و مدیریت منابع خانه تعریف کرد. می‌توان فهرست کاملی از زمان، پول، فضای زندگی و... تهیه کرد. شاید اقلام این فهرست متفاوت به‌نظر برسد، ولی همه آنها دارای یک ویژگی مشترک هستند. ویژگی همه این اقلام در زندگی امروز این است که کمیاب هستند. حتما شنیده‌اید که مردم می‌گویند ‌ای کاش وقت بیشتری داشتم، ‌ای کاش خانه بزرگ‌تری داشتم، ‌ای کاش پول بیشتری داشتم و... . هرچند که خانواده به غیراز منابع مادی، منابعی نظیر عشق، وحدت خانواده، خاطرات خوش، لحظه‌های شادمانه خانوادگی و... در اختیار دارد که قابل تبدیل به پول نیست اما نقش منابع مادی هم آن قدر اهمیت دارد که کارشناسان مدیریت اقتصاد، خانواده را یکی از ارکان تحقق رویای خوشبختی و موفق عنوان می‌کنند.

شیوه مدیریت اقتصادی خانواده‌ها، امروزه بخش عمده‌ای از هویت آنان را تشکیل داده، رونق و شکوفایی اقتصادی، رشد و ترقی خانواده را در پی خواهد داشت.

1.انتخاب درست

انسان طالب زیبایی و بهترین هاست. هر کسی دوست دارد خود و اعضای خانواده اش بهترین لباس ها را بپوشند بهترین غذاهارا بخورند و به بهترین مکان ها سفر کنند. اما واقعیت این است که برای اغلب خانواده ها بهره گیری از تمام این امکانات در کنار یکدیگر از نظر مالی امکان پذیر نیست و ما دائما مجبور هستیم دست به انتخاب بزنیم.

این انتخاب ها آینده اقتصادی و وضع معیشتی کل خانواده را رقم خواهد زد پس انتخاب درست اهمیت بسیار ویژه ای می یابد.

2. توزیع مناسب منابع

خواسته های اعضای خانواده نامحدود است اما منابع موجود از محدودیت هایی برخوردار است. اگر این منابع به بخشی از نیاز ها و یا حتی فرد خاصی اختصاص پیدا کند مسلما سایرین در دسترسی به آنچه به آن نیاز دارند با مشکل مواجه خواهند شد. بنابر این لازم است لیستی تهیه شود و کلیه نیازها لیست برداری و اولویت بندی شوند تا همه شاد باشند.

3. برنامه ریزی برای آینده

اینکه اقتصاد خانواده ما در چه جایگاهی قرار دارد و قصد داریم در چند سال آینده به کجا برسیم چیزی است که لازم است همه اعضای خانواده در خصوص آن فکر کنند و به تبادل نظر بپردازند و سپس برای رسیدن به جایگاه مطلوب تلاش کنند.

این امر نیازمند برنامه ریزی دقیقی است که اگرچه متخصص ها بهتر می توانند برای آن برنامه ریزی کنند اما آنقدر ها هم شاق نیست که افراد معمولی از آن سرباز بزنند. چرا که در انجام هر کاری اگر برنامه مشخصی نداشته باشید مثل آن است که در تاریکی بخواهید راه بروید.

3. مشورت

مشکلات اقتصادی از آن مسائلی است که به راحتی نمی توان برایش تصمیم گرفت چرا که ممکن است آینده خانواده و تک تک اعضا را تحت تاثیر قرار دهد پس بهترا است پیش از انجام هر کاری با دوستان ، آشنایان، همکاران و کسانی که در این خصوص تجربه دارند کمک و مشاوره بگیرید.

4. افزایش دانسته های اقتصادی

همه اعضای خانواده در پیروزی ها وشکست ها سهیم اند و در واقع اعضای یک خانواده کشتی نشستگانی اند که ساحل امن آرامش و خدای نکرده طوفان های سهم گین گریبان همه آنها را خواهد گرفت پس توجه به نقش سنتی مرد خانواده به عنوان برنامه ریز اقتصادی و سلب مسئولیت از سایرین ریسک شکست را بالا می برد تمام اعضای خانواده می بایست خود را در قبال خانواده مسئول بدانند و بکوشند بر دانسته های اقتصادی خود بیفزایند.

5.- روحیه همکاری بین اعضای خانواده
تعامل مناسب بین اعضای خانواده و همچنین اولویت‌بندی نیازهای اقتصادی سبب تقویت و سلامت اقتصاد خانواده می‌شود. حتی نباید از توانایی های کودکان غافل شد و از همان ابتدا شیوه های پس انداز و تصمیم گیری و انتخاب صحیح اقتصادی را به آنها آموخت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► کلاهبردارخونسرد بانک را شناسایی کنید/عکس
اطلاعات تماس 6 میلیون کاربر فیسبوک لو رفت ◄

مطالب مرتبط
بنر