دولت‌یازدهم‌صفرها‌راازپول‌ملی‌حذف‌می‌کند؟

سه شنبه ، 4 تیر 1392 ، 12:10

این روزها اصلاح نظام بانکی و ارزش گذاری پول ملی بار دیگر بر زبانها افتاده است. تلاطمات ارزی و تشدید در سال گذشته باعث شد تا ارزش پول ملی تا 70 درصد سقوط کند و دولت دهم نیز نتوانست وعده هایی که در جهت مهار بحران اقتصادی داده بود را محقق کند؛ اکنون با پایان یافتن عمر این دولت، انتظارها از دولت جدید برای سر و سامان دادن به اقتصاد ایران با در اولویت قرار دادن مهار تورم و ارزش گذاری پول ملی افزایش یافته است. اما دولت جدید با چه رویکردی می خواهد به سمت مهار تورم و تقویت ارزش پول ملی گام بردارد؛ این مساله باعث شد تا بار دیگر  زمزمه‌هایی مبنی بر حذف صفرها از پول ملی در راستای مهار تورم و جلوگیری از افت ارزش پول ملی در محافل کارشناسی مطرح شود.

 

 

 

 

اگرچه پرونده حذف صفر‌ها از پول ملی در دولت دهم راه به جایی نبرد و در نهایت مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اعلام نهایی شدن لایحه حذف چهار صفر در بانک مرکزی و موکول شدن بررسی این لایحه در دولت یازدهم خبر داده است، اما بنا بر اعلام برخی منابع خبری اصلاح نظام ارزش‌گذاری پول ملی به عنوان محور هفتم طرح تحول اقتصادی دولت احمدی نژاد اجرایی نشد، این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در برنامه های اقتصادی خود ارزش‌گذاری پول ملی را مطرح کرده است، اما اینکه آیا ارزش گذاری پول ملی با محوریت حذف صفرها خواهد بود، باید منتظر بر سر کار آمدن دولت جدید باشیم که چه تصمیمی در این باره اتخاذ خواهد کرد.

بهرشکل پرونده حذف 4 صفر از پول ملی به دولت یازدهم خواهد رفت. با روند موجود و قرار گرفتن در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم، پرونده اصلاح پول ملی و حذف صفرها به دولت بعدی می رسد اما اینکه مدیران دولت آینده تصمیم بگیرند این موضوع را منتفی کنند، مشخص نیست. با این حال حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در برنامه های خود مطرح کرده است: "اجرای سیاست‌های نامناسب انبساطی در کشور و تشدید آن با محدودیت‌های ناشی از تحریم، ارزش پول ملی را به یک‌سوم تقلیل داده است".

ثبات ارزش پول ملی یکی از نماگرهای ثبات اقتصادی است. از این‌رو در اکثر کشورهای جهان، نرخ برابری پول داخلی نسبت به ارزهای خارجی به‌ویژه ارزهای جهانی مانند دلار و یورو، سال‌هاست که با اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی مناسب، ثابت مانده است. لذا در سایه ثبات ارزش پول ملی، امکان برنامه‌ریزی برای صادرات مستمر برای آنها فراهم شده است.

با این وجود هنوز مشخص نیست دولت یازدهم چه برنامه های اقتصادی در جهت مهار تورم و تقویت ارزش پول ملی دارد. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که تجربه حذف صفر از پول ملی در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است، اقدامی که برخی از کشورها در جهت مهار تورم و تقویت ارزش پول ملی انجام داده‌اند که با نتایج مثبت و منفی همراه شده است. بنابراین نباید از آثار تورمی آن غافل شد چرا که اگر بدون برنامه بخواهد اجرایی شود ممکن است وضعیت اقتصاد ایران را بحرانی تر کند.

برخی از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که در شرایطی که ارزش پول ملی سقوط کرده و تورم بالایی در اقتصاد ایران حاکم شده است حداقل با حذف صفر‌ها می‌توان از هزینه‌ها هنگفت چاپ اسکناس کاست چرا که سالانه هزینه‌های بسیاری صرف چاپ اسکناس می‌شود. در شرایط تورمی و کاهش ارزش پول ملی اگر این صفر‌ها حذف شوند تنها نتیجه مثبتی که دارند صرفه جویی است. همچنین باعث سادگی شمارش پول و کاهش حجم اسکناس‌ها برای مبادلات می‌شود و حتی زمان فرسودگی اسکناس‌ها را نیز کم می‌کند.

بهرشکل باید منتظر ماند تا دولت یازدهم چه رویکردی در این زمینه در پیش خواهد گرفت. یا پرونده حذف 4 صفر از پول ملی را مختومه می کند و این موضوع را به زمانی موکول می کند که تورم کاملا مهار شده باشد یا مانند ترکیه با اعمال سیاست و برنامه منطقی مبتنی بر وضعیت اقتصاد ایران عمل خواهد کرد؟ ترکیه تجربه خوب و نمونه‌ای از سیاست موفق در زمینه تغییر واحد پول ملی است. این کشور بعد از سیاست‌های اصلاحی، نهادی و تغییرات مثبت اجتماعی و بعد از اینکه خصوصی‌سازی واقعی را انجام داد؛ به منظور زمینه سازی برای پیوستن به اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۰۵ اقدام به حذف ۶ صفر از پول خود می‌کند و این کار به عنوان آخرین حلقه مکملی اقدام‌های اساسی حقیقی و پولی قبلی با موفقیت بالایی همراه بوده است.

راه دانشجو

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► نکاتی کاربردی برای افزایش مهارت های ارتباطی
اشتباه محاسباتی راز دستبرد به خزانه بانک را فاش کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر