شیوه جدید کلاهبرداری از طریق عابر بانک

شنبه ، 8 تیر 1392 ، 08:02

 

در انجام مبادلات روزمره مالی تنها موردی که ‌باید به طرف مقابل به منظور انجام تبادل وجه اعلام شود، صرفا شماره کارت، حساب یا شبای مربوط به خود است و تنها کلاهبرداران وانمود می‌کنند که برای انتقال وجه، ‌باید از کارت ارزی خود استفاده و مشتری را به استفاده از منوی انگلیسی به منظور انتقال وجه ترغیب می‌کنند.

به مشتریان بانکها توصیه می‌شود از کارت بانکی برای انجام مبادلات خرد روزمره استفاده شود، بنابراین از اتصال حساب‌هایی که گردش مالی قابل توجه دارند، به کارت بانکی اجتناب شود و برای کاربردهای تجاری و انتقالات کلان وجوه، ارجح است از وب‌سایت بانکداری اینترنتی و خدماتی نظیر ساتنا و پایا استفاده شود.

با توجه به مسوولیت شهروندان در حفظ و نگهداری کارت‌های بانکی خود، لازم است در این خصوص دقت کافی را به عمل آورده و به هیچ عنوان کارت خود را در اختیار افراد غیر قرار ندهند و به منظور ابطال کردن کارت خود در زمان مفقودی کارت، نسبت به یادداشت کردن شماره سریال 16 یا 19 رقمی روی کارت یا شماره حساب متصل به کارت و شماره تماس خدمات مشتریان بانک صادره کننده کارت و نگهداری آن اقدام شود.


در صورت مفقودی و یا سرقت کارت در اسرع وقت مراتب به شعب یا میز امداد بانک صادرکننده کارت اعلام و یا از طریق اینترنت‌بانک یا تلفن‌بانک نسبت به مسدودی و ابطال کارت به منظور پیشگیری از هر گونه سوء‌استفاده احتمالی اقدام شود و از پذیرش هرگونه درخواست افراد ناشناس به منظور استفاده از خدمات بانکی به واسطه کارت شما اجتناب شود و هنگام استفاده از خدمات بانکی دقت شود مشخصات و جزئیات کارت برای دیگران قابل مشاهده نباشد.

همچنین در انجام مبادلات روزمره مالی تنها موردی که ‌باید به طرف مقابل به منظور انجام انتقال وجه (کارت به کارت) اعلام شود صرفا شماره کارت، حساب یا شبای مربوط به خود است و از اعلام کردن سایر اطلاعات از قبیل: رمز اول و دوم (اینترنتی) کارت، کد اعتبارسنجی (CVV2)، تاریخ انقضای کارت و...، حتی به بانک خودداری شود.

از نوشتن رمز عبور بر رو یا پشت کارت و یا نگهداری آن در مجاورت کارت اجتناب شود و توصیه اکید می‌شود رمز کارت خود را صرفا در ذهن خود نگه‌داشته و از یادداشت آن در محل‌هایی (از قبیل ذخیره در تلفن همراه یا هر حافظه قابل حمل دیگر) که در دسترس افراد غیر می‌تواند قرار گیرد، اجتناب شده و رمزهای عبور بادقت انتخاب شود و این انتخاب چندان ساده نباشد که افراد غیر بتوانند آن را حدس بزنند. برای مثال تاریخ تولد، شماره شناسنامه، 1234، 2222 و... نباشد.

نکته مهم دیگر آن است که حتی‌الامکان از رمز‌های عبور متفاوت برای کارت‌ها و کاربردهای مختلف استفاده شود و تاکید می‌شود در مقاطع زمانی دلخواه نسبت به تغییر رمز‌های کارت‌ خود اقدام شود. این امر به ویژه در مواردی که احتمال می‌رود اشخاص ناشناس به هر طریقی از رمز عبور آگاهی یافته از ضرورت دو چندانی برخوردار می‌شود.

اما پس از دریافت کارت جدید از بانک به سلامت و عدم آسیب ظاهری پاکت رمز دقت کنید و بلافاصله نسبت به تغییر رمز عبور کارت اقدام شود و در تماس‌های تلفنی، پیامکی و نیز ارتباط از طریق پست الکترونیک، از بازگو کردن مشخصات محرمانه خصوصی کارت بانکی (رمزها، کد اعتبارسنجی و تاریخ انقضاء) برای دیگران خودداری شود.

ایسنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► گوگل پلاس دو ساله شد
اهمیت آرامش در اقتصاد/همه چی آرومه ◄

مطالب مرتبط
بنر