آنچه ازتراکنش ناموفق نمی دانید

شنبه ، 8 تیر 1392 ، 10:09

تراكنش ناموفق به تراكنشی اطلاق می‌شود كه در اثر استفاده كارت یك بانك در خودپرداز یا پایانه فروش فیزیكی یا مجازی بانك دیگر ایجاد شده و از سوئیچ كارت بانك پذیرنده و مركز شتاب عبور كرده و برای سوئیچ كارت بانك صادركننده كارت ارسال شده است لیكن پاسخی از سوئیچ كارت بانك صادركننده كارت بنا به دلایلی به مركز شتاب برگشت نشده و مشتری خدمت مورد تقاضا را دریافت نكرده است.


تعداد كارت‌های صادره توسط بانك‌ها همواره سیر صعودی داشته اما متأسفانه ظرفیت سامانه‌های مرتبط با كارت در بانك‌های كشور همگام با رشد تعداد كارت‌ها افزایش نیافته و این امر باعث كاهش كیفیت و سطح خدمت رسانی به دارندگان كارت شده است بطوری كه تعداد تراكنش‌های ناموفق در خودپردازها و پایانه‌های فروش روند رو به رشد نشان می‌دهد.اما ناموفق بودن تراكنش به دلایلی از جمله قطع ارتباط سوئیچ بانك صادركننده كارت با مركز شتاب، خاموش بودن سامانه‌های مرتبط با كارت بانك صادركننده كارت و یا عدم توانایی سوئیچ بانك صادركننده كارت به پاسخگویی به تراكنش در زمان مقرر شده به وقوع می‌پیوندد.

 

 


روش محاسبه كارمزد به این صورت است كه چنانچه نسبت تراكنش‌های ناموفق یك بانك به كل تراكنش‌های شتابی آن بانك بیش از 5 درصد باشد، به ازاء هر تراكنش ناموفق مبلغ 500 ریال كارمزد از بانك صادر كننده كارت اخذ می‌شود.چنانچه نسبت تراكنش‌های ناموفق یك بانك به كل تراكنش‌های شتابی آن بانك بیش از 10 درصد باشد، به ازاء هر تراكنش ناموفق مبلغ 1000 ریال كارمزد از بانك صادر كننده كارت اخذ می‌شود.

تعداد تراکنش های ناموفق طی این مدت به حدی رسیده که بانک مرکزی سامانه ای را برای سامان دهی آنها راه اندازی کرده است.

مغایرت در شبکه شتاب

پیشتر بانک مرکزی اعلام کرده بود:ميز امداد شتاب در فضای اینترنت به آدرس EmdadShetab.cbi.ir راه اندازی شد.
سيستم امداد شتاب با هدف خدمت رساني به مشتريان بانک هاي عضو شبکه شتاب و تسهيل در فرايند پيگيري رفع مغايرت هاي اين شبکه ایجاد شده است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ؛  قبل از این نیز مرکز دریافت درخواست های رفع مغایرت تلفنی به شماره 29911 توسط اداره نظام های پرداخت  بانک مرکزی راه اندازی شده بود.
هموطنان گرامي در صورت بروز هرگونه مغايرت در تراکنش های الکترونیک خود ، علاوه بر مراجعه به بانک‌ها و  تماس با  شماره 29911 از این پس نیز می توانند در فضای مجازی به آدرس اشاره شده  مراجعه و نسبت به تکميل فرم رفع مغايرت اقدام نمايند.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

► راه های افزایش ارزش پول ملی
گران ترین کارواش جهان +عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر