راه های افزایش ارزش پول ملی

شنبه ، 8 تیر 1392 ، 10:42

 

اتفاقاتی که طی 2 هفته گذشته در بازار ارز و سکه رخ داد، ناشی از آثار روانی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

با ایجاد جو روانی مثبت در بازار و امید به بهبود وضعیت اقتصادی کشور، عده‌ای که با پول‌های اندک اقدام به خرید سکه و ارز کرده بودند، تصمیم به فروش آن گرفتند. مردم عادی که با بالا و پایین شدن قیمت‌ها روبه‌رو هستند و پول کمی برای سرمایه‌گذاری دارند، به ارز و سکه پناه می‌برند.

این عده با ترس از گرانی می‌خرند و با ترس از ارزانی می‌فروشند. در این دو هفته با ایجاد جو روانی مثبت و انتظار برای کاهش قیمت‌ها که رسانه‌ها هم روی آن مانور دادند و روزنامه همشهری هم نخستین مقاله را در این زمینه نوشت، فروشنده‌ها در بازار افزایش یافتند اما عمده پول، دلار و سکه دست یک سری آدم‌های دارای پول سرگردان و فعال اقتصاد زیرزمینی است که خود هزاردستان هستند. آنها خود تعیین‌کننده قیمت هستند.


در این مدت هم فقط مردم عادی فروشنده بودند و دلالان و صرافان خریدار. کسی ارز با حجم بالا را ارزان نفروخت. به هرحال با آرامشی که پس از انتخابات حاکم شد و پیش‌بینی تشکیل دولتی مبنی بر خرد جمعی و تصمیمات عاقلانه اقتصادی و به دور از تنش بین‌المللی، شرایط برای ایجاد آرمش در بازار فراهم شده است.

در این شرایط پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های بالای سکه و طلا یا شاخص رو به بالای بورس که ناشی از شرایط تورمی و بی‌اعتمادی مردم به تصمیمات اقتصادی در دولت فعلی بوده است، کاهش یابد. البته اتهامی هم این روزها مطرح شده که برای ایجاد یک جو خاص برای دولت یازدهم می‌خواهند قیمت‌ها را پایین بیاورند یا شاخص بورس را بالا ببرند تا دولتی که هنوز بر سر کار نیامده با مشکل مواجه شود.

به هر حال دولت یازدهم کار بسیار سختی را در پیش دارد چراکه با این شرایط اقتصادی، نمی‌تواند معجزه کند بلکه باید با تصمیمات منطقی با به‌کارگیری شخصیت‌های با تجربه و با دانش، شرایط را برای بهبود وضع اقتصادی کشور فراهم کند. با نشانه‌هایی که در این روزها بروز پیدا کرده، قطعا شرایط به سمت بهبود پیش خواهد رفت.

با تعاملات در روابط بین‌المللی، تنش تحریم و فشارها کاهش پیدا می‌کند. کشوری که ثروت ملی فراوان نفت، گاز و معادن دارد، قطعا باید پول ملی‌اش ارزش بالاتری داشته باشد. با تصمیمات اقتصادی درست این بی‌ارزشی که پول ملی با آن مواجه شده و حتی ارزش آن از پول افغانی هم بیشتر سقوط کرده، جبران خواهد شد و شرایط رو به بهبود پیش خواهد رفت تا پول ملی به ارزشی که جایگاه خودش است، برسد.

همشهری آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► سریعترین خودروی جهان رونمایی شد + عکس
آنچه ازتراکنش ناموفق نمی دانید ◄

مطالب مرتبط
بنر