سبک زندگی/خانم ها، دست از عذرخواهی بردارید!

پنجشنبه ، 13 تیر 1392 ، 08:36

 

ما زن هستیم. بعضی روزها ما را در حال فریاد زدن می بینید. بعضی روزها هم می بینید معذرت خواهی می کنیم، خودمان را دست کم می گیریم، برای آنچه می خواهیم بیان کنیم کلی مقدمه چینی می کنیم تا باعث دلخوری کسی نشود و بدون اینکه پا روی دم کسی بگذاریم به کارهای خود رسیدگی می کنیم.

شاید فکر کنید این حرف ها در مورد همه زن ها مصداق ندارند. اما بیشتر خانم های باهوش، مبادی آداب و خوش برخورد این گونه هستند و کمتر داد و بیداد می کنند و خشونت به خرج می دهند.

زن ها در مشاغل مختلف حضور دارند و بسیار هم عالی از عهده کارهای بر می آیند. در تجارت، زن ها مدیرهای خوبی هستند – آنها بسیار خوب گوش می دهند، همکارهای عالی هستند و به طور ذاتی زیرک و باهوش هستند و می توانند به خوبی تضادهای تقاضا و مسوولیت هایی که یک مدیر درگیر آن است را مدیریت کنند. نتیجه تحقیقاتی که در هاروارد صورت گرفته، نشان داده است در یک گروه کاری وقتی زنان حضور دارند، ضریب هوشی گروه افزایش پیدا می کند.


در خارج از محیط کار نیز زن ها در وقت و مهربانی خود بسیار دست و دلباز هستند. زنان قلب بزرگی دارند و می توان به عنوان یک سنگ صبور و گوش شنوا در روزهای غمگینی به آنها تکیه کرد. 

کدام اخلاق های زنان دوست داشتنی نیست؟

خیلی از مواقع زنان با شک داشتن به توانایی های خود به خود آسیب می رسانند. ما از بیان آنچه می خواهیم هراس داریم و شک داریم آیا می توانیم شرایط را آن طور که می خواهیم مدیریت کنیم یا خیر؟  در این پروسه استعدادهای درونی خود را نادیده می گیریم.

دکتر جودیت باکستر در کتاب «زبان مدیریت زنان»، در مورد تاثیر زبان و نوع بیان در جلسات کاری و مدیریتی برای  درک الگوهای قدرتمند بحث کرده است. او در کتاب خود به تفاوت زبان کاربردی زنان و مردان پرداخته است و اعتقاد دارد، زنان اصولا «زبان بی نفوذِ کلام» را انتخاب می کنند شاید به همین دلیل است که کمتر به عنوان مدیرهای موفق روی آنها حساب می شود. البته مردان نیز گاهی در زبان مدیریت خود دچار شک هستند اما این موضوع در زنان بیشتر است.

گفت و شنودهای دوبه شک زمانی روی می دهند که گوینده، پیش از شنیدن پاسخ شنونده، در ذهن خود قضاوت کند (اصولا منفی) و بر همین اساس، ابتدای صحبت هایش را به طور مثال، با «اگر اشتباه گفتم به من بگویید» یا «می دانم خبره این کار نیستم اما ...» آغاز می کند. دکتر باکستر می گوید زنان چهار مرتبه بیشتر از مردان دوبه شک هستند و خطابه های غیرمطمئن دارند. زنان در بسیاری از مواقع وقتی می بینند نظرشان با دیگران فرق دارد، خیلی سریع عذرخواهی و خود را از مردانی که در جلسه حضور دارند، پایین تر احساس می کنند.

دکتر باکستر در تحقیق خود در مورد زنان موفق با دبی کیسایر – یکی از مدیران موفق Ernst and Young  - مصاحبه کرده و از او پرسیده است زنان برای موفقیت باید چه احساسی داشته باشند؟ دبی در پاسخ گفته است: «زنان نباید تردید داشته باشند.»


دکتر باکستر می گوید، وقتی عقیده شما با بقیه فرق دارد یا وقتی حرفی بیان می کنید که ممکن است ناراحتی به وجود بیاورد، خود را دست کم نگیرید و افکار خود را با عذرخواهی بیان نکنید. شاید تغییر لحن شما نتواند قدرت شما را چهار مرتبه بیشتر افزایش دهد اما می تواند باعث شود به شما به عنوان یک فرد باثبات و با اعتماد به نفس نگاه کنند.

اینکه زن ها در مقام های بالا و مدیریتی شرکت ها قرار داشته باشند فقط برای زن ها خوب نیست، بلکه برای همه افراد شرکت خوب است. تحقیقات موسسه McKinsey ثابت کرده است، شرکت هایی که زنان بیشتری در مقام های مدیریتی دارند، سوددهی بیشتری نیز دارند. با همه این اوصاف، همچنان تبعیض های غیرمنطقی و جنسیتی میان زنان و مردان در همه جای دنیا مشاهده می شود. البته نباید به نقش خود زنان در گسترش و پایداری این تبعیض بی تاثیر دانست.

زنان  برای پیشرفت در کار خود باید از عذرخواهی برای عقیده های خود و بیرون ایستادن و قضاوت کردن، دست بردارند و توانایی های خود را نادیده نگیرند. اگر خانم هایی که قدرت تغییر و به عهده گرفتن پست های مهم را دارند این کار را انجام ندهند، پس میلیون ها خانمی که می خواهند کیفیت کار خود و توان هایشان را به جامعه مردسالار نشان بدهند، چه باید بکنند؟

بهترین مدیریت با مدیریت شخصی آغاز می شود. برای اینکه دنیای خود را تغییر بدهیم باید ابتدا خود را تغییر دهیم. بهترین روش تغییر نیز ایجاد تغییر در روش مکالمات ما است. بهتر است عادت های ضعیف گفتاری و ارتباط برقرار کردن خود را کنار بگذاریم و در عوض با نفوذ و کفایت کامل ایده ها، نظرات و عقاید خود را بیان کنیم. به این ترتیب نشان می دهیم علاوه بر شنونده خوب بودن، گوینده خوبی هم هستیم. اگر زنان بتوانند به خوبی از توانایی های درونی خود استفاده کنند، این برای همه حتی مردهای اطراف – پدر، بردار، همسر، پسر و ... – سودمند است.


منبع: برترین ها

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► مطلب روز/سربازی که 5 فرزند و یک نوه دارد! +عکس
استخدام رئیس یک خانه مد در اپل ◄

مطالب مرتبط
بنر