صرفه جویی با ما، درآمد برای همسایه ها!

دوشنبه ، 17 تیر 1392 ، 07:51

ایران با 10 کشور همسایه خود منابع مشترک نفتی و گازی دارد. به این ترتیب هر کشوری که بیشتر از این منابع برداشت کند سهم بیشتری را بدست آورده است. این در حالی است که تمامی این کشورها به جز عراق در میزان برداشت یا سرمایه گذاری از ایران جلوتر هستند.

عراق قصد دارد تا میادین نفتی و گازی مشترک خود با ایران را با سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری توسعه دهد.با اجرای این پروژه‌ها، ظرف سه تا چهارسال آینده، تولید نفت عراق 5/1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. به این ترتیب عراق نیز به جمع همسایگانی می پیوندد که از میادین مشترک با ایران در حال برداشت هستند.

این در حالی است که اگر با یک خط فرضی خلیج فارس را به دو نیمه مساوی تقسیم کنیم با فرض برابر بودن میادین نفتی (هرچند سهم ایران بیشتر است) کشورهای امارات، قطر، کویت، عربستان و عمان 9 برابر ایران از ذخایر خلیج فارس برداشت می کنند.

 

 

از طرفی در مرزهای شمالی کشور نیز وضعیت به همین گونه است. به طوری که سه کشور آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در حالیکه هنوز رژیم حقوقی دریای خزر تعیین نشده ، روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت از این دریا برداشت می کنند و قزاقستان هم در حال پیوستن به جمع آنهاست.

بر این اساس ترکمنستان در نظر دارد طی یک برنامه درازمدت تا سال 2030 میلادی بیش از 63 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز خود سرمایه گذاری کند. که 25 میلیارد دلار آن از سوی شرکت های خارجی صورت خواهد گرفت. طبق برآوردهای صورت گرفته این کشور در سال 2030 بیش از 240 میلیارد متر مکعب گاز و 100 میلیون تن نفت تولید خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان دیگر کشور سهیم در منابع نفت و گاز دریای خزر در سال 2008 میلادی 45 میلیون تن نفت و بیش از 8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج کرده است. این کشور طبق برنامه پیش بینی شده طی سال های 2015 تا 2020 میلادی میزان استخراج سالانه نفت خود را به 65 میلیون تن و تولید گاز طبیعی را به 40 میلیارد متر مکعب خواهد رساند.

روسیه نیز در حال حاضر با استخراج روزانه بیش از 9 میلیون بشکه نفت از بزرگترین تولید و صادرکنندگان نفت جهان محسوب می شود.

همچنین قزاقستان در سال 2008 میلادی موفق به جذب 21 میلیارد و 100 میلیون دلار سرمایه گذاری برای اکتشاف و تولید انرژی شده که 19 درصد بیشتر از رقم جذب شده در سال 2007 میلادی می باشد.

این درحالی است که با شروع فصل زمستان مسئولین از مردم می خواهند تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. البته مطمئنا صرفه جویی و درست مصرف کردن موجب رشد اقتصادی و افزایش بهره وری است اما این فقط مردم نیستند که باید به فکر آینده گان باشند بلکه مسئولین نیز در این خصوص وظایف سنگینی دارند که متاسفانه در حال حاضر با اهمال کاری آنها مواجه هستیم .

جهان نیوز

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 16 تیر 92
40 نکته برای اجاره یک خانه ایده آل ◄

► کم خرج ترین قتل های ایرانی در سه سال گذشته
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 16 تیر 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر