آغاز مذاکرات در باره ایجاد بزرگترین منطقه آزاد تجاری دنیا

سه شنبه ، 18 تیر 1392 ، 08:55

ایجاد منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا معطوف به افزایش رشد اقتصادی و افزایش توان دو طرف در رقابت با چین و هند است. تفاوت دیدگاه‌ها و هنجارها در برخی از عرصه‌ها روند مذاکرات را پیچیده می‌کند.

 

اتحادیه اروپا و آمریکا روز دوشنبه در واشنگتن مذاکرات خود را بر سر ایجاد بزرگترین منطقه آزاد تجاری دنیا (Transatlantic Trade and Investment Partnership یا به اختصار TTIP) آغاز کردند.

گفت‌وگوها ابتدا بر سر تعیین چارچوب‌ها و جدول زمانی مذاکرات متمرکز خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که روند مذاکرات چند سال به درازا بکشد. قرار است نمایندگان دو طرف روز چهارشنبه در برابر نمایندگان رسانه‌های گروهی حاضر شوند و در باره ابعاد و روند مذاکرات توضیح دهند.


منطقه آزاد تجاری مورد مذاکره بزرگترین منطقه از این نوع در جهان خواهد بود و حوزه جغرافیایی آن جمعیتی معادل ۸۰۰ میلیون نفر را در برخواهد گرفت. ایجاد این منطقه بنا به برآوردها رشد اقتصادی دو سوی اقیانوس اطلس را تا ۵ / ۱ درصد افزایش خواهد داد و به خصوص توان رقابت آمریکا و اروپا در برابر قدرت‌های نوپای اقتصادی همچون چین و هند و برزیل را بیشتر خواهد کرد.

گرچه عوارض و تعرفه‌های گمرکی همین حالا هم میان اروپا و آمریکا نسبتا محدود هستند، ولی کاهش هر چه بیشتر آنها در قالب ایجاد منطقه آزاد تجاری، از هزینه کنسرن‌ها و شرکت‌های هر کدام از دو طرف مبلغی در حدود ۴ / ۶ میلیارد دلار خواهد کاست.

در حال حاضر اروپا و آمریکا نیمی از توان اقتصادی دنیا را در اختیار دارند و میزان مبادلات اقتصادی میان آنها نیز روزانه به دو میلیارد دلار می‌رسد. با این همه امید می‌رود که رفع موانع گمرکی به این تبادلات ابعادی گسترده‌تر بدهد. اهمیت مذاکرات به قدری است که ۱۵۰مقام از وزارتخانه‌های و نهادهای مشورتی دو طرف در آن حضور دارند.

► پول لازم براي تهيه غذاي يك خانوار چقدر است؟
بلیط های دونرخی، فرهنگ سازی پرسود شورای شهر! ◄

مطالب مرتبط
بنر