جزئیات نرخ قبر در بهشت زهرا

سه شنبه ، 18 تیر 1392 ، 13:24

 

در جلسه امروز شورای شهر تهران نرخ جدید قبور و خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا بررسی و تصویب شد.

در پانصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران لایحه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

براساس این مصوبه به منظور انجام تکالیف شرعی و فقهی مبنی بر وجوب کفایی کفن و دفن و حفظ  حرمت میت مسلمانان و تعیین هزینه‌های جاری و نگهداری آرامستان‌ها و ارایه خدمات مناسب به شهروندان در این زمینه شهرداری تهران موظف است در چارچوب سیاست‌های تعیین شده اقدام کند.

براساس ماده واحده این لایحه شهرداری تهران موظف است نسبت به کفن و دفن شهدا و خانواده درجه اول آنها،‌ایثارگران ،‌ اهدای کنندگان عضو،‌ کودکان تا 7 سال،‌ کارکنان تمام وقت و بازنشستگان سازمان بهشت زهرا مشروط بر آن که قبلاً‌ قبر به آنها واگذار نشده باشد با تایید مراجع ذیربط اقدام کند.

به منظور حفظ شعائر اسلامی و حفظ یاد و خاطره شهدا،  ایثارگران و مشاهیر،  شهرداری تهران موظف است نسبت به جانمایی و تعیین محل خاص و مناسب با شئون آنها تحت عنوان قطعات شهدا ،  خانواده معظم شهدا و مشاهیر تهران اقدام کند و از زمان ابلاغ این مصوبه تعیین و یا تخصیص قطعات تحت عنوان غیر در گورستان بهشت زهرا ممنوع است.

دفن شهدا ،‌ خانواده درجه اول آنها با تایید رسمی بنیاد شهید و مشاهیر تهران با تعیین تعریف مشاهیر در شورای فرهنگ عمومی استان در قطعات تخصیصی انجام خواهد شد.

منظور از مشاهیر عبارت است از شهروندانی که در زمینه‌های فرهنگی، هنری ، علمی ، اجتماعی ،‌ اقتصادی و  ورزشی  دارای فعالیت‌های برجسته باشند.

شورای فرهنگ عمومی موظف است نسبت به تعیین ضوابط عمومی و تخصیص و معرفی این گونه افراد در زمان حیات یا فوت اقدام و نام آنها را در فهرست رسمی مشاهیر اعلام کند.

واگذاری هر قبر در قطعات فاز سوم آرامستان بهشت زهرا تا سقف 70 درصد ظرفیت این قطعات رایگان است و در صورتی که وابستگان متوفی تمایل در اختیار گرفتن او در طبقه بالای این قبور را داشته باشند هزینه مترتبه به ازای واگذاری هر قبر معادل 3 میلیون و 500 هزار ریال تعیین می‌شود.

هزینه واگذاری هر قبر در فاز سوم در ظرفیت پذیرش 70 تا 80 درصد معادل 7 میلیون ریال و درظرفیت پذیری 80 تا 90 درصد معادل 10 میلیون ریال و در ظرفیت 90 تا 100 درصد معادل 15 میلیون ریال تعیین می‌شود.

هزینه واگذاری هر قبر در قطعات فاز دوم آرامستان بهشت زهرا تا سقف 70 تا 80 درصد ظرفیت این قطعات معادل 20 میلیون ریال و از سقف 80 تا 90 درصد ظرفیت معادل 30 میلیون ریال و در ظرفیت 90 تا 100 درصد معادل 40 میلیون ریال است.

با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان در جهت افزایش ظرفیت دفن در آرامستان بهشت زهرا و با لحاظ فتاوی صادره از سوی مراجع اعظام مبنی بر امکان دفن در قبوری که بالای 30 سال قدمت داشته و اثری از جنازه نباشد سازمان بهشت زهرا مجاز است با برنامه ریزی مناسب، طراحی بهینه، بررسی شرایط و وضعیت و همچنین موقعیت استقرار هر قطعه نسبت به ایجاد و احداث دو طبقه قبر دیگر برای واگذاری به بستگان درجه یک و دو متوفی اقدام کند . تعرفه این گونه قبور برای دو طبقه ایجاد شده 50 میلیون ریال تعیین می‌شود.

قیمت گذاری  قبور به جا مانده از قدیم براساس توافق سازمان بهشت زهرا با ذینفع آن حداقل 10 میلیون و حداکثر 20 میلیون ریال تعیین می‌شود.

هزینه خدمات تغفیل و تکفین و حمل  جنازه با آمبولانس با ظرفیت 4 متوفی مجموعاً برای هر متوفی به مبلغ 200 میلیون ریال تعیین می‌شود و هزینه خدمات فوق برای کودکان 50 درصد مبلغ مذکور خواهد بود.

بدیهی  است که در صورت درخواست آمبولانس خصوصی برای متوفی مبلغ 2 میلیون ریال مابه التفاوت علاوه بر مبلغ مذکور از متقاضی دریافت می‌شود و حمل جنازه به شهرستان به ازای هر کیلومتر مسیر رفت مبلغ 8 هزار ریال تعیین می‌شود.

سازمان بهشت زهرا در صورت تشخیص می‌تواند حداقل تا 20 درصد تخفیف و حداکثر یک سال تقسیط در اجرا و دریافت تعرفه های مصوب اقدام کند.همچنین مدیرعامل سازمان بهشت زهرا مجاز است در صورت اطمینان بر مبنای مستندات ارائه شده توسط متقاضیان هزینه مطلب فوق را در خصوص افراد بی‌بضاعت و تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی دریافت نکند و نسبت به دفن آنها در قطعات جاری به صورت رایگان اقدام کند.

تعرفه دفن در آرامگاه های خانوادگی روباز دو برابر حداکثر مبالغ قید شده در سایر قبور به تناسب محل استقرار آرامگاه در فاز مربوطه و تعرفه دفن در آرامگاه‌های خانوادگی مسقف سه برابر حداکثر مبالغ قید شده در بندهای سایر قبور به تناسب محل استقرار آرامگاه تعیین می‌شود.

در صورتی تقاضای خریدار یا ورثه قانونی حق انتفاع برای اقاله قبر، سازمان بهشت زهرا مجاز است با دریافت اسناد و مدارک مثبته یا با حضور فروشنده یا نماینده آنها با توجه به روش تعیین شده قیمت مربوطه را محاسبه و به متوفی پرداخت کند. روش تعیین شده به این صورت است که قیمت خرید سال مربوطه  + قیمت روز قطعه  * ( سال خرید یا سال فعلی ) تقسیم بر 100

تسنیم

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گزارش بلومبرگ از تقویت ارزش ریال
اعلام دلایل گرانی شیر ◄

مطالب مرتبط
بنر