عجیبترین اسکانس های دنیا + عکس

چهارشنبه ، 19 تیر 1392 ، 07:53

پول کاغذی که به آن اسکناس گفته میشود، امروزه در تمامی کشورهای دنیا به نام ها و با طرح های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله کاغذهای بسیار ارزشمند به شمار می آید.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، اسکناس از نیمه اول قرن دهم میلادی در چین باب شد و کم کم به سراسر جهان گسترش یافت و جایگزین مبادله های کالا به کالا شد که دردسر تجارت را بسیار کمتر است.

اما در این میان در برهه های مختلف تاریخی اسکناس هایی هم چاپ شده اند که خبرساز بوده اند و با همتایان خود تفاوت هایی داشتند. در این گزارش به معرفی عجیبترین اسکناس های دنیا می پردازیم.

اسکانس کمپ مراقبت

این اسکناس ها را نازی ها برای کمپ مراقبت در ترزین اشتاد در کشور چکسلواکی سابق چاپ می کردند. این کمپ در واقع نمایش ویژه و ممتاز نازی ها به صلیب سرخ بود که بهشان نشان دهند که چقدر خوب با زندانیان یهودی برخورد می شود، از رویدادهای فرهنگی گرفته تا به مدرسه فرستادن فرزندانشان.

 

قدیمی ترین اسکناس جهان (1380 میلادی)

قدیمی ترین شواهد مربوط به استفاده از پول کاغذی به سال 800 میلادی در چین بازمی گردد. هرچند استفاده از پول کاغذی در چین در اواسط قرن پانزدهم میلادی ممنوع شد، اما قدیمی ترین اسکناس به جای مانده مربوط به سال 1380 میلادی و در چین است.

 

بزرگترین اسکناس جهان

بزرگترین اسکناس جهان در سال 1998 در فیلیپین چاپ شد. این اسکناس 100 هزار پزویی به مناسبت یکصدمین سالگرد استقلال فیلیپین از اسپانیا به چاپ رسید.

این اسکناس تنها به درد کلکسیونرها می خورد که می توانستند 180 هزار پزو آن را بخرند.

 

پول اضطراری

پس از پایان جنگ جهانی اول چاپ پول های اضطراری در آلمان و استرالیا کاری معمول و رایج به شمار می آمد. بعضی از آنها عجیب و جالب بودند، اما شاید عجیب ترینشان اسکناسی با تصویر یک الاغ در حال انجام کار سخت بود.

 

یکصد میلیون میلیارد پنگو

پنگو، نام واحد پول مجارستان پیش از جنگ جهانی دوم است که در آن زمان تورم بسیار بالایی را تجربه کرد. در سال 1946 مجارستان اسکناس 100 میلیون میلیارد پنگو را چاپ کرد که می شود 100,000,000,000,000,000,000 اینهمه صفر تنها معادل 20 سنت آمریکا میشد! هر 15 ساعت قیمت ها در مجارستان دو برابر میشد. به همین خاطر در جولای 1946 مقامات کشور تصمیم گرفتند فورینت را جایگزین واحد پول پیشین کنند که همچنان نیز به عنوان واحد پول رسمی این کشور شناخته می شود.

 

اسکناس یکصد تریلیون دلاری

این اسکناس که معادل 300 دلار آمریکاست با تصمیم بانک مرکزی زیمباوبه در سال 2009 چاپشان آغاز شد. در آن زمان این کشور آفریقایی بیشترین میزان تورم در جهان را تجربه می کرد.

در جولای سال 2008 میزان تورم در این کشور به رقم باورنکردنی 231 میلیون درصد رسید، بطوریکه قیمت یک قرص نان در این کشور 300 میلیارد دلار زیمباوبه بود.

در آوریل 2009 دلار زیمباوبه برای همیشه از بین رفت و تمام شد، هرچند می توان عکس های آن را در فضای مجازی یافت.

 

اسکناس 500 میلیون میلیاردی

یوگسلاوی سابق کشوری در اروپای شرقی بود که در سال 1989 میلادی تورم بسیار بالایی را تجربه کرد و این تجربه تلخ تا سال 1994 که اصلاحات اقتصادی اتفاق افتاد، ادامه یافت.

بالاترین میزان پول در این کشور در سال 1988 اسکناس 50,000 هزار دینارا بود که در سال 1994 به  500,000,000,000 دینارا تغییر کرد.

 

اسکناس پانچ خورده

در سال 1997 کشور آفریقای زئیر که امروزه به نام جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می شود، سرنگونی رژیم توتالیتر موبوتو را جشن گرفت.

وقتی دولت جدید با کمبود پول مواجه شدة، تصمیم گرفت که از اسکناس های 20 هزاری قدیمی زئیر استفاده کند، منتها با این تفاوت که در این اسکناس ها چهره دیکتاتور سابق را پانچ کرده و از اسکناس حذف کرد.

سارا گلچین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===================

 

► طنز/ رئیس‌جمهور این‌قدر بشاش؟
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 18 تیر 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر