سیستم بانکی چین تا کجا دوام می آورد؟!

چهارشنبه ، 19 تیر 1392 ، 09:15

آیا بانک های چین در آستانه شکست هستند؟ این سوالی است که طی هفته های اخیر موجب نگرانی سرمایه گذاران و جامعه تجاری در تمام دنیا شده است. بانک خلق چین، به همه اطمینان می دهد که بحرانی در کار نخواهد بود. با این حال، نمودارها و شاخص های اقتصادی این گفته را تایید نمی کنند.

شرایط کنونی در حوزه بانکی چین تا حد زیادی یادآور وضعیت بانک های ایالات متحده امریکا در سال 2007، یعنی پیش از بحران است. با این تفاوت که بانک های امریکا بیش از حد وام های اعتباری اعطا کرده بودند. اما بانک های چین بیشتر با موسسات رهنی و شرکت های لیزینگ مشغول بوده است. با این حال در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی کند. بانک ها با پول هایی کار می کنند که برای مدت کوتاه در اختیارشان قرار می گیرد و بر اساس سود حاصله از این پول ها، مبالغ بیشتری را برای مدتی طولانی تر به صورت اعتبار در اختیار متقاضیان می گذارند.

در واقع، بانک خلق چین به موقع متوجه اوضاع شد و سرمایه گذاران را آرام کرد. مدیریت بانک اظهار کرد که سیاست های پولی کشور از ثبات برخوردار است و انقباض پولی نخواهد بود.

تحلیل گران در این میان هشدار می دهند که بدون اصلاح سیاست های پولی، بانک های چین نمی توانند به کار خود ادامه دهند. گارِگین توسونیان رییس انجمن بانک های روسیه می گوید که مشکلات اقتصادی را باید حل کرد، و در عین حال نباید اجازه داد که ترس در بین مردم رخنه کند. وی در ادامه توضیح می دهد: « شرایط امروز بانک های چین را نباید به عنوان نشانه بحران تلقی کرد. این وضعیت می تواند فقط یک پرده از نمایش باشد و بعد از آن شرایط به ثبات می رسد. درست نیست که در انتظار فرارسیدن بحران باشیم. زیرا در آن صورت هر چیزی می تواند به وقوع بحران بیانجامد.»

مقامات جمهوری خلق چین، زمانی که متوجه این خطر شدند، بخشنامه هایی به رسانه های گروهی در سراسر کشور ارسال کردند. در این بخشنامه اعلام شده بود که این خبررا باید به نحوی مثبت در چین منتشر نمود تا اعتماد به بازار تحکیم شود. در عین حال نباید به شایعات درباره بحران نقدینگی قریب الوقوع دامن زد. سرنوشت بانک های چین هم اکنون فقط به تنظیم کننده ها بستگی ندارد، بلکه نوع رفتار مردم هم در این میان مهم است. زیرا اگر در شرایط کنونی، تعداد زیادی از سپرده گذاران بخواهند حساب های خود را خالی کنند، سیستم بانکی چین دوره سختی را تجربه خواهد کرد.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===================

► کاربران اندروید، مراقب باشید!
مفهوم عرضه پول در علم اقتصاد کلان ◄

مطالب مرتبط
بنر