سر خط اخبار اقتصادي

پنجشنبه ، 20 تیر 1392 ، 07:46

 

سر خط اخبار اقتصادي امروز شامل بازار نفت، طلا، خودرو و بورس است. قيمت ها در دو بازار نفت و طلا روند افزايش داشته و بازار بورس يك ركرود تاريخي بر جاي گذاشته است با اين همه بازار خودرو همچنان در ركرود به سر مي برد و مسئولين بر سر نهاد قيمت گذاري خودرو به توافق نرسيده اند.


نفت ۱۰۸ دلاری شد

به دنبال کاهش غیرمنتظره ذخایر استراتژیک آمریکا قیمت جهانی نفت به بالاترین رقم طی ۱۴ ماه گذشته رسید و هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۲۴ سنت افزایش در برابر ۱۰۸.۰۵ دلار معامله شد.

به عقیده کارشناسان نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصادی چین و افزایش نرخ تورم در این کشور مانعی در برابر رشد بیش از پیش قیمت نفت در روزهای آینده خواهد بود.


قیمت جهانی طلا افزایش يافت


قیمت جهانی طلا در معاملات امروز چهارشنبه با افزایش ۸ دلاری نسبت به روز گذشته به ۱۲۵۴ دلار در هر اونس رسید. اين در حالي است كه  کاهش تاریخی قیمت طلا در سه ماهه قبلی موجب افزایش تقاضای فیزیکی شده بود.

افشین نبوی، تحلیلگر بازار طلا در ژنو در این باره گفت: «ما تا حدودی شاهد اصلاح وضعیت در بازار دلار هستیم که موجب تقویت قیمت طلا می شود... تقاضای فیزیکی وضعیت خوب خود را ادامه خواهد داد.»

بحث بر سر قيمت گذار


در حالي كه بر اساس آخرين آمار تمليد خودرو در خردادماه در مقايسه با زمان مشابه آن در سال گذشته 39.9 دردصد كاهش يافته و خودروسازان در خواست افزايش قيمت مجدد خود را به شورا رقابت تقديم كرده اند، بحث بر سر اينكه چه كسي بايد براي خودرو قيمت گذاري كند هنوز پايان نيافته است.

در آخرين اظهار نظر ها، وزير صنعت با انتقاد از شوراي رقابت توصيه كرده است كه شوراي رقابت با قيمت گذاري خودرو به تله قيمت گذاري نيافتد و به دور خود پيلخ نتند. در مقابل شوراي رقابت در واكنش به خبر كميسيون اص90 مبني بر لغو وظيفه قيمت گذاري از شوراي رقابت اين كميسيون را فاقد وجاهت قانوني براي تصميم گيري در خصوص وظايف شورا دانسته است.


شاخص بورس از 55 هزار واحد گذشت


شاخص کل بورس امروز در اولین ساعت آغاز معاملات با عبور از مرز 55 هزار واحد رکورد جدیدی را در تاریخ بورس به ثبت رساند.

شاخص کل بورس که روز گذشته در پایان معاملات که با افت 81 واحدی مواجه شده بود به 54 هزار و 534 واحد رسید، اما امروز در اولین ساعات آغاز معاملات با شتاب از مرز 55 هزار واحد گذشت.

بیشترین تاثیر بر روی افزایش شاخص در روز جاری مربوط به هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) است، همچنین سهام مخابرات و پروژه های نیروگاهی هم تاثیر خود را بر بورس گذاشت.

 

فرارو

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► کاریکاتور/ بدهی اروپایی!
افزایش قیمت آب در سال ۹۲ منتفی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر