چند نکته برای آشنایی بیشتر شما با "شبا"

يكشنبه ، 23 تیر 1392 ، 10:20

"شبا" شناسنامه حساب بانکی ایران است که یک شماره 24 رقمی است که حساب بانکی شما را از سایر حساب های بانکی در سراسر کشور متمایز می کند.

به گزارش بانکی دات آی آر،هیچ وقت قرار نبوده که شبا جای شماره حساب های بانکی را بگیرد بلکه قرار بر این است که در کنار شماره حساب های بانکی عملیات بانکی را تسریع بخشد.

شما می توانید برای هریک از حساب های بانکی تان یک شماره شبا دریافت کنید ، شبا می تواند حساب های مختلف بانکی اعم از قرض الحسنه، سرمایه گذاری و .... را در بربگیرد.

 

 

شبا کار شما را بسیار آسان می کند در صورتی که شماره شبای بانک مورد نظر خودتان را بدانید می توانید به راحتی و بدون نیاز به اطلاعاتی مثل، نام شعبه، کدشعبه ،نام کامل صاحب حساب و.... پول انتقال بدهید و یا سایر فعالیت های بانکی تان را سامان بدهید.

همچنین استفاده از شماره شبا امکان اشتباه متصدیان بانک و مشتریان بانک ها را به صفر می رساند چرا که این شماره منحصر به فرد بوده و هرگاه هنگام ورود شماره از سوی متصدی بانک یا مشتری اشتباهی رخ بدهد سیستم فرد را مطلع خواهد کرد.

شبا از دو قسمت دو رقمی و پنج قسمت چهار رقمی تشکیل می شود که این قسمت ها با یک فاصله از هم جدا شده اند .نوزده رقم سمت راست شبا شباهت زیادی به شماره حساب داخلی بانک ها داشته و در واقع از آن ساخته می شود .

سایر ارقام شامل انواع حساب ، کد بانک و ارقام کنترل کننده ی صحت ( Chek Digit ) شبا هستند .
شبا در مبادلات بین المللی نیز کار برد مهمی دارد . شبا بر اساس استاندارد IBAN ایجاد شده است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان - شامل تمام کشورهای اروپایی - به عنوان استاندارد شماره ی حساب بانکی مورد استفاده قرار می گیرد .

شبای بین المللی با افزودن IR به شبای داخلی ساخته می شود .

درحال حاضر برای دریافت شماره شبای حسابتان کافی است به اینترنت بانکتان مراجعه کنید و با کمک سایت بانکی که در آن حساب دارید شماره 24 رقمی شبای خود را دریافت کنید.

برای این کار کافیست شماره حساب خود را درسیستم وارد کنید و شماره شبا را دریافت نمایید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► قویترین بینی دنیا + عکس
در قاب تصویر/ بزرگترین ساختمان جهان در چین ◄

مطالب مرتبط
بنر