اسرار گرانی چیست؟

سه شنبه ، 25 تیر 1392 ، 07:38

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر صنایع و معادن مبنی‌بر اینکه پشت پرده گرانی را نمی‌توان برای مردم فاش کرد به دولت‌مردان توصیه کرد که اشتباهات خود را در این حوزه بپذیرند.

فرارو در ادامه نوشت: روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهار نظری اعلام کرد که نمی‌توان پشت پرده گرانی‌ها را برای مردم گفت. این سخنان وزیر صنعت در حالی مطرح می‌شود که در دوسال اخیر کشور با وضعیت کمرشکن افزایش قیمت‌ها روبه رو بوده است.

سخنان دیروز غضنفری این شائبه را به وجود آورد که وی قصد دارد به تطهیر عملکرد اقتصادی دولت درباره گرانی‌های کمرشکن بپردازد. این اظهار نظر به گونه‌ای مطرح شد که گویی ناکارآمدی دولت در بحران گرانی مطرح نیست و موضوعات دیگری در این بین وجود دارد که بهتر است مردم از آن با خبر نباشند.

ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس ضمن بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گرفت: گرانی دو ریشه می‌تواند داشته باشد و یقینا از این دو مورد نیز فرا‌تر نیست و هر دو آن دو مورد نیز ریشه اقتصادی دارد. در یک مورد ریشه گرانی باز می‌گردد به مسئله افزایش قیمت تولید، افزایش دستمزد‌ها، افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی، افزایش قیمت دلار و... بنابراین در چنین شرایطی گرانی به وجود می‌آید چون تولید اساسا گران شده است و تولیدکننده ناچار است تولید خود را با افزایش قیمت در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

وی افزود: در مورد دیگر گرانی ایجاد می‌شود چون اشخاص، گروه‌ها و جریاناتی با ایجاد بازار سیاه و اخلال در روند فعالیت‌های اقتصادی به دنبال تامین منافع فردی و گروهی خود هستند و از این طریق روند عرضه و تقاضا را دچار اخلال می‌کنند.

ندیمی تصریح کرد: بنابراین شاید این تعبیر درستی نباشد که بگوییم ریشه گرانی در کشور پنهان است و مردم نمی‌توانند در جریان آن قرار گیرند چرا که مردم ما هر دو این موارد یعنی عوامل اقتصادی و یا اخلال در بازار و روند عرضه و تقاضا را سال‌ها است که درک کرده‌اند و به خوبی با آن آگاه هستند بنابراین موضوع پنهان کردنی باقی نمی‌ماند مگر آن بخش که معرفی اخلال‌گران است که این امکان وجود دارد موضوع مورد اشاره وزیر محترم صنایع این بخش باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با تاکید بر اینکه پنهان ماندن اشخاص، گروه‌ها و جریانات اخلال‌گر در بازار و روند عرضه و تقاضا و تاثیر عملکرد آن‌ها در بروز تلاطم و ناآرامی در اقتصاد که با گرانی نمود پیدا می‌کند هم پذیرفته نیست گفت: مردم چه از طریق درآمد فروش نفت یا پرداخت مالیات هزینه می‌پردازنند که نهاد حکومت شکل بگیرد، حکومت هم تشکیل می‌شود تا اقتدار را حاکم کند.

وی با بیان اینکه اگر مردم هزینه بپردازند، نهاد حکومت تشکیل دهند اما این نهاد از اقتدار لازم برخوردار نباشد چه فایده‌ای دارد گفت: حکومتی که ناتوان در اعمال اقتدار باشد و نتواند مانع از قانون‌گریزی اشخاص، گروه‌ها و جریاناتی که تامین منافع فردی و گروهی خود را در بازار سیاه و ایجاد اخلال در روند عرضه و تقاضا می‌بیند، شود کم‌کم اعتبار خود را از دست می‌دهد و مردم به آن بی‌اعتماد می‌شوند.

نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس افزود: نهاد حکومت نمی‌تواند تماشاگر تحولات عرصه عمومی باشد، نهاد حکومت باید بازیگر اصلی، سیاست‌گذار و ناظر بر عرصه عمومی باشد و تحولات در آن را با دقت رصد کند تا در صورت بروز ایراد و اشکال در یکی از حوزه‌ها نقشه، سیاست و برنامه تازه را اعمال کند.

ندیمی تصریح کرد: بنابراین این حق مردم است که انتظار داشته باشند که نهاد حکومت که با هزینه آن‌ها ایجاد و فربه شده است اقتدار لازم در برخورد با اخلال‌گران اقتصادی را از خود نشان دهد و در بازار عرضه و توزیع عدالت را اعمال کند و با نظارت دقیق خود مانع از سوداگری اشخاص، گروه‌ها و جریاناتی که ذی‌نفع اخلال در بازار هستند، شوند.

وی در ادامه ضمن توصیه به دولتمردان در پذیرش اشتباهاتی که منجر به بروز گرانی شده است گفت: اساسا اعتراف به اشتباه و پذیرش حقایق در هر زمان و دوره‌ای مفید است چرا که هم از فشار روحی فرد یا گروه اشتباه کننده می‌کاهد، هم کمک می‌کند به دیگران تا از طی مسیر اشتباه پرهیز کنند و هم از برگشت اتهامات تازه به فرد و یا گروه اشتباه کننده جلوگیری می‌کند.

ندیمی در خاتمه گفت: پس از ۳۴ سال از عمر انقلاب انتظار این است که کشور دیگر با آزمون و خطا اداره نشود و این ممکن نیست مگر آنکه تجربه گذشتگان با صداقت و البته با شجاعت در اختیار نسل بعد قرار گیرد، از این روی دولت کنونی هم برای آنکه دولت آینده در مسیر حرکت خود دچار تکرار اشتباهات نشود بهتر است حقایق را آنچنان که هست نشان دهد و ارایه کند تا در آینده دیگران همچون آن‌ها گرفتار نشوند.

تابناک

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► محاسبه سن با شکلات (بسیار جالب)
باریک‌ترین نمایشگر جهان برای گوشی‌های هوشمند ساخته شد ◄

مطالب مرتبط
بنر