اقدام تازه و پسندیده شرکت گوگل درمورد ایران / تصاویر

شنبه ، 29 تیر 1392 ، 11:45

 

شرکت گوگل در اقدامی تازه تعدادی از سایت‌های تاریخی اصفهان را سه‌بعدی کرد. میدان نقش‌جهان، سی و سه پل، پل خواجو، بقعه بابا رکن‌الدین، چهلستون، کلیسای وانک و مسجد جامع درحالی به‌تازگی روی نقشه ماهواره‌ای گوگل ارث ثبت شده که پیش‌تر تنها تعداد معدودی از تصاویر سه‌بعدی سایت‌های جهانی ایران روی این نقشه مشخص شده بودند.

 


خبرگزاری میراث‌فرهنگی: اصفهان را پایتخت فرهنگ و هنر ایران می‌دانند. این شهر که مملو از آثار غنی جهانی و ملی است اما بارها با بی‌مهری متولیان این حوزه مواجه شده است. تخریب‌های مکرر، عدم رسیدگی به پل‌های تاریخی، مرمت‌های غیراصولی و .. معضلاتی محسوب می‌شوند که این سایت‌ها به‌کرات گرفتار آن شده‌اند.

با این حال، شرکت گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی جهان که از دو سال پیش اقدام به سه بعدی کردن برخی بناهای مشهور جهان روی نقشه ماهواره یی گوگل ارث(google Earth)  کرده است اینبار بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان را سه‌بعدی شده و به‌دوران چرخش می‌کنند.

همانطور که دراین تصویر مشاهده می شود پل تاریخی سی و سه پل اصفهان به صورت سه بعدی درآمده است

 


میدان نقش‌جهان، سی و سه پل، پل خواجو، بقعه بابا رکن‌الدین، چهلستون، کلیسای وانک و مسجد جامع درحالی به‌تازگی روی نقشه ماهواره‌ای گوگل ارث ثبت شده‌اند.

 

 


تصویر سه بعدی میدان نقش جهان و مسجد امام در گوگل ارث


پیش از این چندین بنای تاریخی و ساختمان مهم در جهان به صورت سه بعدی روی صفحه گوگل ارث دیده می شد که از آن جمله می توان به کعبه، اهرام مصر، ساختمان رادیو فرانسه، برج ایفل و بسیاری آثار دیگر اشاره کرد. مقبره کوروش در سال 1383 و با رای تمام شرکت کنندگان در اجلاس جهانی یونسکو به فهرست میراث جهانی پیوست. یکی از پربیننده ترین آثار باستانی کشور محسوب می شود که به صورت سه بعدی در گوگل ارث‌ مشخص شده است.

تصویری از میدان نقش و عالی قاپو

 

در نسخه جدید گوگل ارث اما تعداد تصاویر 360 درجه از آثار تاریخی کشور بیشتر شده است که از آن جمله می توان به تصاویر 360 درجه میدان آزادی و بخش‌های‌ مختلف تخت جمشید و برخی کوه های کشور اشاره کرد.

 


تصویری از چهلستون یکی از مهمترین بناهای تاریخی ایران و اصفهان

 

وانک، یکی از کلیساهایی محسوب می شود که دارای ارزش های معماری و تاریخی و فرهنگی اصفهان است

بقعه بابا رکن الدین یکی از آثار تاریخی و مذهبی اصفهان محسوب می شود

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 29 تیر 92
بانک جهانی دیگر به ایران وام نمی‌دهد ◄

مطالب مرتبط
بنر